Spaken (ca 40cm lång) sitter på sidan av chassit, i linje med ratten, och har 6st fasta lägen.
På sidan, där spaken kommer ut, kan man se dessa lägen i form av vita siffror instansade i plåten.
Problemet är att man alltså måste sträcka sig lite åt sidan och ner för att se siffrorna.
Jag skulle hellre vilja se vald höjd (1-6) i närheten av ratten.
Rent mekaniskt så består höjdregleringen av spaken som sitter fast i en axel.
Axeln går rakt igenom chassit, från sida till sida.
På denna axel sitter sedan två armar som går ner till själva klippaggregatet.
Jag vill inte sätta avläsningen i någon av axelns ändar (spark-risk) och själva spaken inbjuder inte till någon lösning.
Därför har jag ställt in siktet nånstans mitt på axeln. Förslagsvis precis innanför chassit, för att ha något att fästa kretskortet i.
Min tanke är såhär:

Halleffekt-sensor, t.ex ATS177, och en magnet.

Genom att välja lagom längd på skruven så kan man hitta en "utväxling" som passar det avstånd som är lagom att ha mellan hall-sensorerna.
(Själva axeln är 20mm i diameter och roterar ca 60º från läge 1 till 6.)
Min fundering är främst hur pass exakt framför som magneten måste vara för att sensorn ska reagera.
Den jag länkade till har ju latch, dvs två lägen, men är betydligt billigare än de jag hittat med "steglös" utgång.
(I samband med detta tänkte jag lägga till hastighetsmätning och lite annat kul.)
Status nu är att jag troligen beställer en handfull sensorer och testar lite på bänken.
Synpunkter, andra tips, glada utrop och idiotförklaringar tas som vanligt tacksamt emot.