Vad är felet med detta förstärkarsteg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan

Vad är felet med detta förstärkarsteg?

Inlägg av tokfan »

Hej!
Det här gs steget är inte som det borde. Antar att det är någon miss med volymkontroller eller liknande.
fattar inte. har jag volymen på max får jag en ordentlig förstärkning. Annars är det ganska dött eller en konstig våg.
Lite hjälp vore guld! Jag har klurat på det här en hel del nu.

Blå: - 12V
Grön: + 12V
Svart: Jord
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tokfan

Re: Vad är felet med detta förstärkarsteg?

Inlägg av tokfan »

Fixat!
Ibland hjälper det bara att skriva något så kommer man på svaret själv.
spänningsdelningen var ju åt skogen. Tog bort R11 och R12.
Om det är något mer ni kommer på är det kul och lärorikt om ni berättar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En kopplingskondensator mellan R13 och R12 med R11 kanske fixar biffen. Dessutom vill man aldrig ha någon större likström genom en potentiometer inom audio.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förresten vad menar du med GS, jag kallar samma koppling för CS (common source). Är det rent av en försvenskning (gemensam source) av samma beteckning?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Grounded Source skulle jag gissa på efter att ha fått "GG" och "GC" för "grounded grid" och "grounded cathode" inpräglat som yngling.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Gemensam source. Tänkte inte på det och googlade på gs på engelska innan jag kom på att det heter cs då.
Har fixat problemet och ska nu bara slänga på en big muff eq tänkte jag. Det går helt åt skogen. Utsignalen går bananas eller är död så fort man vrider på
poten.
Syns något simpelt fel i detta fall?

Grön: big muff eqn
lila: +12V
Blå: - 12V
svart: Jord
390k motståndet för att finslipa signalen så att utsignalen ligger så nära 12V som möjligt (fungerar bra utan eqn)

(zenerdioden tar ner spänningen för att klippa i gainsteget. inget att bry sig om här).

Det här har jag klurat mycket på utan att närma mig alls.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Du måste överlagra signalen med likspänning innan gaten hos Q3. Detta gör du med resistorspänningsdelare och kopplingskondensator.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är inte nödvändigt med JFET:ar och rör, även om man kanske vill ibland.
tokfan

Inlägg av tokfan »

ska testas att dela och kondensator.
Nej jag tror man skulle kunna skippa allt dravvel med fetarna. tänkte bara att det vore kul att testa.
Det ska ju låta bättre när de klipper. Hade ju egentligen räckt med en i gainsteget i denna krets.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag misstänker att du har gått lite för snabbt fram :). Rita upp en enkel modell över din koppling och försäkra dig över att spänningar och strömmar ligger någonstans där de borde.

Litteratur är alltid bra att ha tillhands när man konstruerar något. Boken Microelectronics Circuits av Sedra/Smith tar upp mos-transistorer på ett väldigt bra sätt tycker jag. Den är strukturerad och tydligt, enkla modeller, innehåller det mesta man behöver tänka på, dock är den tjock också men till ett väldigt bra pris.

Annars är operationsförstärkare guld inom audio. Den höga förstärkningen håller brus och distorsion nere, låg utgångsresistans och hög ingångsresistans medför också lågt brus men även att konstruktionen mellan olika steg blir enklare.

Snyggast enligt mig är att hålla de flesta delarna transparenta ljudmässigt för att sedan färga signalen på ett kontrollerat sätt. T.ex här genom att använda en transistor på ett ställe. Då kan man koncentrera sig på hur den ska färga ljudet och kontrollera detta på ett enklare sätt efter smak.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Jag håller med alla påståenden. Får ofta höra att jag går för fort fram. Jag måste fixa klart den här till 29e maj så
jag börjar få lite panik. (Går ävn för fort fram när jag inte har tidspress. ivrig. dålig sida) Allt fungerar finfint utom den där förbaskade eqn!!

frekvensgången genom stärkaren utan eqn ser väl inte helt hundra ut heller? vet inte hur det brukar se ut. Helt linjärt mellan 20 och 20kHz?
50Hz (Lägsta E på gitarr) ligger ca minus 60dB jämfört med vid 4kHz.

försöker koppla upp det på en labplatta å se vad som händer. kanske är helt ute och cyklar med hela kretsen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förresten vad är det för förstärkare, vad ska den användas till?
tokfan

Inlägg av tokfan »

en gitarrförstärkare med ett gainsteg som klipper signalen och sedan volymsteg och klass ab steg ut.
Skriv svar