Fjärrkontrollera markis!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gtroop
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 augusti 2005, 17:48:49

Fjärrkontrollera markis!

Inlägg av gtroop »

Jag har en markis hemma som jag styr med en fjärrkontroll (radio inte IR). Jag skulle vilja tillverka en app till Android så jag kan fjärrstyra markisen även på jobbet.

Om vi antar att kommunikationen mellan mobilen och en server där hemma inte är några problem, så ser jag att det finns det 2 alternativ.

(A) Jag bygger en mekanisk/elektrisk konstruktion som kommunicerar med servern och som fysiskt trycker ner knapparna på fjärrkontrollen.

(B) Jag bygger en sändare som kommunicerar med servern och som sänder ut originalfjärrens radiosignaler.

Vilket alternativ skulle ni föredra? Vilka hinder ser ni? Finns det ytterligare lösningar som jag inte kommit på än?
FormerMazda
Inlägg: 6114
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Fjärrkontrollera markis!

Inlägg av FormerMazda »

Alternativ C: Bygg logik som styr markisen med automatik. Solljus, inomhustemperatur, vind mm.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fjärrkontrollera markis!

Inlägg av danei »

Den funktionaliteten lägger hål lämpligen på servern när den kan styra markisen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Fjärrkontrollera markis!

Inlägg av JimmyAndersson »

Alternativ A är enkelt. Man behöver oftast bara koppla in optokopplare rakt över fjärrkontrollens knappar.
(Optokopplare för att slippa eventuella problem med bas-strömmar, som man kan få om man använder transistorer.)

Jag har själv gjort liknande lösningar för allt från förstärkare till tv-fjärrkontroller.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Fjärrkontrollera markis!

Inlägg av PHermansson »

Alternativ C är givetvis bäst :)
Fattar inte grejen med att fjärrstyra allt, jag vill hellre automatisera allt.
Willy
Inlägg: 144
Blev medlem: 2 januari 2006, 15:44:28
Ort: Alvesta/Växjö

Re: Fjärrkontrollera markis!

Inlägg av Willy »

Helt klart Alternativ C.
Kopplade in automatiken till markisen hemma för 2 år sen och knappt behövt bry mig om den sen dess.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Fjärrkontrollera markis!

Inlägg av Johanb »

Börja med att installera sol/vind-automatik fundera sen över om du verkligen behöver fjärrstyra :)
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fjärrkontrollera markis!

Inlägg av MiaM »

Om du har tillgång till spektrumanalysator så är alternativ B tänkbart. Om sändaren är märkt med exakt frekvens så kan du iofs prova om det går att köra t.ex. en tellstick eller bygga eget med radiomoduler på rätt frekvens.


Poängen med att bygga med radiomoduler plus eventuell mikrokontroller är väl att du kanske kan använda samma moduler även för att styra 230V-fjärrkontrollmottagare o.s.v. . Det är dock rätt mycket mer jobb än att modda fjärrkontrollen med optokopplare o.s.v....

(Om du moddar fjärrkontrollen så matar du givetvis den också med spänning från serverns nätagg.
Skriv svar