För 20 år sedan hade jag varit som klippt och skuren för detta forum. Nörd som byggde både det ena och det andra av diverse elektronikskrot. Så jag har baskunskaper men nu vänder jag mig till er som är experter.
Jag har en Samsung 30" monitor där hemma som kostade 15 tusen. I fredags så sa det puff och så kom det ut rök. Det jag vill nu är att jag vill fylla på med rök, som är livsanden för allt elekroniskt.
Nej, skämt och sido så har jag plockat sönder den och det visar sig att det är främst två komponenter som är skadade på mitt kretskort.
1. En krets som i servicemanualen beskrivs som F2AL/125V. Vilket tyder på en säkring? Kan jag bara ersätta den med en vanlig rörsäkring på 2A? För vad jag kan läsa mig till på andra forum så står L'et för att den är ytmonterad, så det borde man ju kunna ersätta med vilken säkring som helst.
2. En liten IC som verkar heta FSD211H, och den kan jag inte hitta direkt här i Sverige, men utomlands. Finns det någon annan kret som man skulle kunna ersätta den med?
Och sedan har jag en tredje fråga: Om jag nu ersätter dessa två komponenter, tror vi att kortet kommer att börja fungera igen, då, eller tror vi att komponenterna kommer att explodera igen? Jag vet att det är en gissning, men ni som är bekanta med sådana här saker, vad behöver jag kolla för att att det inte ska upprepa sig?
MVH Martin