Lagar/bygger om bas slutsteg

Berätta om dina pågående projekt.
kim.andersson

Lagar/bygger om bas slutsteg

Inlägg av kim.andersson »

Hej jag har presis lagat mitt Synq pe-2400 ett bas slutsteg. innan jag lagade det (bytte ut två av effekt transistorerna som brunit)
fungerade de bra och gav ut ordentligt med effekt. Men nu när jag satt ihop de och provat det så fungerar det som det ska men jag tycker att de är klenare än innan det ger inte alls ut lika mycket effekt, så förmodligen va de en till transistor som va trasig (håller på att mäta det nu)

Men nu till min egentliga fråga, det sitter en väldigt stor transformator i den och en väldigt stor kondensatorbank i den jämfört med kanal korterna.

transistorerna som sitter i den (2SA1943 och 2SC5200) är rekomenderade för 100-W high-fidelity slutsteg" och ligger på 150 watt (absolut max)

http://www.toshiba.com/taec/components2 ... 6/7673.pdf länk till 2SA1943

För att laga det kan man ju byta ut den/dom trasiga transistorerna (om de inte är nått annat), men de känns som att de går att få tag i mer optimerade transistorer för detta steg än dom som sitter i?

http://www.toshiba-components.com/trans ... r_1104.pdf på sida 8 i den pdf en finns en lista på Toshibas slutstegs transistorer.

Jag hadde tänkt mig att man kunde byta ut alla transistorer mot mer passande för resten av steget (alltså inte bara dom som är trasiga)

i sånna fall är de nån som har provat på nått liknande eller om de äns är möjligt? jag har tillgång till ganska mycket mät utrustning så mätning blir i sånna fall inga problem.

Vad ska man isånafall kolla på i data bladen som är vigtigt för att de ska passa med några andra?

Att det blir dyrt vet jag och vissa tycker kanske att de är onödigt när de är enklare och billigare att bara laga det men jag gör de enbart för att de är kul, och se om de fungerar :)
(tyvärr kass stavning)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Lagar/bygger om bas slutsteg

Inlägg av MNorrgren »

Ang nätdelen och trafon så är det ett bra tecken. Ju större ju bättre är det oftast i förstärkarsammanhang. En större trafo kan ofta leverera mer ström och en stor kondensatorbank kan lagra mer ström till djupa tunga strömkrävande basslag. Själva förstärkarkorten i ett slusteg är ofta rätt små, men det är alltså som det ska!

Nätdelen är helt avgörande för hur bra förstärkaren kan leverera den utlovade effekten, förutsatt att transistorer och kylning av dessa är korrekt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

kim.andersson skrev:transistorerna som sitter i den (2SA1943 och 2SC5200) är rekomenderade för 100-W high-fidelity slutsteg" och ligger på 150 watt (absolut max)
Det där är två olika värden. Med det första menar Toshiba att ett par (en PNP och en NPN) är lämpligt för 100 W ljudförstärkare, medans det andra är en specifikation för hur mycket förlutseffekt transistorn tål vid ett visst driftsfall. Det driftsfallet är 25 grader C höljestemperatur och relativt låg kollektorspänning.

Med fler än ett par är de där transistorerna lämpliga för större förstärkare än 100 W uteffekt.
kim.andersson

aa de där med nätdelen och kondensatorbanken vet jag, dock va de andra nått nytt att lära sig:)

Jag har skruvat med och lagat en del slutsteg så vet hur de flesta brukar se ut, men de jag funderar på är att de kanske går att få ut ännu mera kraft ut transfon och kondensatorerna än vad kanalerna ger?
kim.andersson

förutsatt att kylningen och strömförsörningen duger till kraftigare transistorer, nån som har nå tips på villka man kan byta till?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

spelar ingen roll vad du har för transistorer om du inte ändrar förstärkningen och matningsspänningen för att få ut mera spänningssving. om du vill ha mera uteffekt alltså. dessutom är de trissorna du har bland de bättre map linjäritet, skall du ha mera effekt måste du parallellkoppla dessutom, då klarar förstärkaren mer effekt i lägre last.

allt detta innebär i praktiken en helt ny förstärkare eftersom du måste ändra flera komponentvärden i kretsen.
Skriv svar