Det kan kanske vara läge att provköra den rätt så manuellt. Koppla loss timern i Y/D-starten du fick med, och börja med att provköra att kontaktorerna verkar helt friska.
Det räcker med två kontaktorer för Y/D-start, men då kommer det ligga 400V trefas på motorns lindningar (men ingen ström gå genom dem) när motorn står still, så du lär ändå ha nånting som "huvudströmbrytare".
Det kan kanske vara en vettig idé att koppla så att avlastningsventilen pyser ut luft medan motorn går igång i Y-läge, men är stängd när motorn körs i D-läge, om tidreläet bara har en tidgräns?
Y/D-starten har givetvis en styrspänning in som säger "motor på", den kopplar du såklart till tryckventilen, m.v.h. captain obvious.
(Jag vet seriöst inte hur man brukar göra med Y/D-start på kompressorer, det kanske är så att man först gör Y/D-starten och ännu senare stänger avluftningen?)
Om du provkör manuellt så se för sjutton till att det inte finns nån chans att båda kontaktorerna drar samtidigt, då blir det kortslutning... Du kan t.ex. göra detta genom att använda omkopplare istället för strömbrytare till Y-kontaktorn, så att matningen till den D-kontaktorns strömbrytare bryts när omkopplaren matar Y-kontaktorn. (D.v.s. en vanlig dubbeltrappomkopplare för några tior på clas ohlson funkar bra). En till strömbrytare för avluftningsventilen.
Å andra sidan kanske nån manuell körning inte ens behövs, du kan ju istället provköra Y/D-startmojängen utan att ha motorn inkopplad, för att se att reläerna slår om i rätt ordning.
Det borde gå att simulera motorn genom att ta 6st likadana glödlampor och seriekoppla dem parvis och ansluta istället för motorns lindningar. I Y-läget bör de lysa rätt så morotsfärgat (115V över varje lampa) och i D-läget nära på för fullt (200V över varje lampa).
Ja, eller så provkör du bara att Y/D-startens kontaktorer slår i vettig ordning, kopplar så att avluftningen är konstant öppen och provar att dra igång Y/D-starten med motorn inkopplad, och håller tummarna att inget smäller eller snurrar baklänges.
Motorskydd är nog en alldeles lysande idé att alltid ha inblandat!
Jag ska suga lite på det där med att byta propphållare mot säkringar. Vad för storlek är det nu, och vad för storlek skulle du kunna tänka dig? (Det var iofs just de där "skruva fast löst styckvis på lämplig platta"-hållarna jag mest var sugen på, men en central kan kanske också vara bra

). Jag tror jag har några "ovanliga" storlekar liggandes, som kanske kan vara bra till sånthär, annars har jag nog 16 och kanske 10A liggandes också.