Koppla in kompressor/3-fas motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bumpe

Koppla in kompressor/3-fas motor

Inlägg av Bumpe »

Hejsan!
Har köpt mig en liten söt Atlas Copco LE9 kompressor till garaget. Ska dock inte påstå att jag direkt har svart bälte i detta med olika inkopplingar av motorer.
Börjar med infon + bilder jag har nu och behöver ni veta mer får jag forska mer då :)

Motorn är en Asea med följande kablar inne i "kopplingsboxen".
W1 Gul
V1 Brun
U1 Röd
W2 Svart
U2 Grön
V2 är ej inkopplad till kopplingsplinten men en Blå kabel ligger löst med en sockerbit på, ska man anta att blå är V2?
Utöver detta finns även en Jordplint.

Bild
Bild

Sen sitter det även en elektrisk avluftningsventil, den har 3 pinnar på sig. Är märkt med Bürkert 811/D, 220V/50Hz.

Bild

Nu till frågorna!
1. Hur ska tåtarna inne i kopplingsboxen på motorn kopplas?
2. Vilken pinne är vad på magnetventilen?
3. Tänker jag rätt om man helt enkelt lägger spänning på den för att avlufta och tål den att stå öppen tills motorn ska hoppa igång eller sluter den när man lägger på ström tro?
4. Fick med ett svingammalt skåp med Y/D start, är det bättre att skrota/sälja det och satsa på en 37-659-50 ?
5. Antar att man bör ha en kontaktor som avlastar tryckbrytaren/startautomatiken?

MVH Hampus
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Koppla in kompressor/3-fas motor

Inlägg av SeniorLemuren »

Motorn skall kopplas till en Y/D kopplare (Y/D-start) har du den? Vad är det för typ i så fall? Bild på den?

Edit: missade texten om Y/D-kopplaren. Så glöm ovabstående. :)

2 av stiften är 220 V ett är jord. Testa med multimeter. En del större kompressorer brukar fungera så att de avlastas men fortsätter att gå en viss inställd tid innan den stoppar. Detta för att den inte skall behöva stoppa och starta ideligen vid en viss förbrukninig av luft. Kolla den gamla Y/D-automatiken för att veta vad som gäller. Om den funkar ok, så finns det inget skäl att byta ut den.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Förutom motorn borde det väl sitta en tryckströmbrytare nån stans, eller?
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

SeniorLemuren:
Antar att 220V stiften ska ha ett visst motstånd mellan varandra och vara helt isolerade mot jord? Stiftet som inte har kontakt med något annat stift är jord? :)
Den Y/D starten jag fick med är inte till denna maskin utan från någon snickerimaskin, så går inte utröna mycket om magnetventilen från det gamla skåpet.
Kan härleda 2 kontaktorer, en stor trafo (vad den nu gör där) och ett tidrelä med justervred.
Skickar med en bild iaf, alltid kul med bilder på forum :) Önskas bild på något speciellt går det ordna, i värsta fall kan jag rita upp ett schema på skrotet.
Bild

MiaM: Jo visst sitter det en tryckströmmbrytare, dock behöver den nog en renovering/bli avbytt mot ny då ena fasen sluter dåligt :)

Stor fråga kvarstår, vilka kablar i motorn ska vart?

Tack för att ni tar er tid! :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

För att kunna svara på frågan vart kablarna ska så behöver man en ritning på den Y/D- kopplare eller mjukstartare som skall användas. Sen får man försöka bena ut om kompressorn bara skall avlastas när fullt tryck är uppnått men inte stoppas.

Jag röstar för att den bara skall avlastas och fortsätta snurra ett visst antal minuter innan den stoppar helt. En sådan stor kompressor som kräver Y/D start är inte så kul att ha startande och stoppande varannan minut om man har en liten luftförbrukning.

Om man vill att den ska fortsätta snurra i tomgång en viss tid (tex 10 minuter) innan den stoppar så krävs det ytterligare ett tidur. Det ena tiduret är ju till för att hålla den i Y-läge tills den kommit upp i varv.

Transformatorna kan vara till för att få 230 Volt till tiduret och kontaktorerna om det inte finns en 0-ledare framdragen, men det är en gissning.

Att detta är ett jobb för en elektriker vet du kanske, men det tål att upprepas. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Transformatorn har säkert nån bra märkning.

Men om tryckbrytaren är trefas så kanske kompressorn inte startats med Y/D-start?

Jag antar att om man har Y/D-start så låter man tryckbrytaren styra manöverströmmen till reläerna men inte hela motorströmmen? I så fall gör det ju inget om tryckbrytaren bara fungerar på en/två av tre poler :wink: :tumupp:

Eller så kanske den faktiskt brutit trefasen in till Y/D-startburken, för att nån som konstruerade hade lite otur när denne tänkte eller nåt sånt...

P.S. fina "propphållare" i Y/D-starten. Om du skulle få för dig att byta dem till moderna automatsäkringar så bjuder jag en glass för propphållarna. De skulle passa fint till hempulande för att få det att se ut som om det vore förra ägaren som gjort hempulet :mrgreen:
grottan

Inlägg av grottan »

Den något nyare LE9 jag har varit i kontakt med tidigare kör med YD start vilken är styrd av tryckbrytaren, den går alltså tills uppnått tryck nås i tanken och därefter stannar den direkt. Magnetventilen avlastar cylindern vid stopp så kompressorn inte behöver starta mot en trycksatt cylinder.

Ett par länkar till manualer, kanske framgår något där:
http://www.combatindex.com/store/tech_m ... 2-13_P.pdf
http://www.autoblanket.com/pdfs/20158500.pdf
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Seniorlemuren: Varför inte starta och stoppa, är det som på jättegamla YD starter att det tar några minuter att dra igång den?
Vad kan man räkna med i elförbrukning vid avlastad?

Ska upp och rita mig ett schema så får vi se om det går att klura ut, den övre manualen på sid 40 som grottan postade verkar finnas en del intressant!
Så länge skåpet sitter på kompressorn (står löst på hjul) och kopplas in med handske måste det ju vara en okej installation rent lagmessigt?

MiaM: Tidigare ägare hade provat att direktstarta utan avlastning, resulterade i trasiga säkringar hela vägen ut till elbolagets skåp så en mjukstart av ett eller annat slag kommer det bli :)
Enligt schemat jag tittat på lär min start behöva ha en kontaktor till eller så styrs starten direkt av tryckbrytaren?

Fine, fine propphållarna bytes mot automatsäkringar rakt av om du vill, skickar med en hel central med gamla hållare om du vill :)

grottan: Tackar så mycket, ser ut vad jag kan tyda på schemat som att det du säger stämmer bra :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nej, det är inga problem med att starta i stället för att avlasta. Jag gissade bara att den var kopplad så eftersom den har Y/D-start. Den kan ju från början haft manuell Y/D-start och då är det avlastning som gäller.

På större kompressorer är det vanligt att den avlastar och går på tomgång en liten stund för att kylas ner något innan den stoppar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det kan kanske vara läge att provköra den rätt så manuellt. Koppla loss timern i Y/D-starten du fick med, och börja med att provköra att kontaktorerna verkar helt friska.

Det räcker med två kontaktorer för Y/D-start, men då kommer det ligga 400V trefas på motorns lindningar (men ingen ström gå genom dem) när motorn står still, så du lär ändå ha nånting som "huvudströmbrytare".

Det kan kanske vara en vettig idé att koppla så att avlastningsventilen pyser ut luft medan motorn går igång i Y-läge, men är stängd när motorn körs i D-läge, om tidreläet bara har en tidgräns?

Y/D-starten har givetvis en styrspänning in som säger "motor på", den kopplar du såklart till tryckventilen, m.v.h. captain obvious.

(Jag vet seriöst inte hur man brukar göra med Y/D-start på kompressorer, det kanske är så att man först gör Y/D-starten och ännu senare stänger avluftningen?)

Om du provkör manuellt så se för sjutton till att det inte finns nån chans att båda kontaktorerna drar samtidigt, då blir det kortslutning... Du kan t.ex. göra detta genom att använda omkopplare istället för strömbrytare till Y-kontaktorn, så att matningen till den D-kontaktorns strömbrytare bryts när omkopplaren matar Y-kontaktorn. (D.v.s. en vanlig dubbeltrappomkopplare för några tior på clas ohlson funkar bra). En till strömbrytare för avluftningsventilen.

Å andra sidan kanske nån manuell körning inte ens behövs, du kan ju istället provköra Y/D-startmojängen utan att ha motorn inkopplad, för att se att reläerna slår om i rätt ordning.

Det borde gå att simulera motorn genom att ta 6st likadana glödlampor och seriekoppla dem parvis och ansluta istället för motorns lindningar. I Y-läget bör de lysa rätt så morotsfärgat (115V över varje lampa) och i D-läget nära på för fullt (200V över varje lampa).

Ja, eller så provkör du bara att Y/D-startens kontaktorer slår i vettig ordning, kopplar så att avluftningen är konstant öppen och provar att dra igång Y/D-starten med motorn inkopplad, och håller tummarna att inget smäller eller snurrar baklänges.

Motorskydd är nog en alldeles lysande idé att alltid ha inblandat!

Jag ska suga lite på det där med att byta propphållare mot säkringar. Vad för storlek är det nu, och vad för storlek skulle du kunna tänka dig? (Det var iofs just de där "skruva fast löst styckvis på lämplig platta"-hållarna jag mest var sugen på, men en central kan kanske också vara bra :) ). Jag tror jag har några "ovanliga" storlekar liggandes, som kanske kan vara bra till sånthär, annars har jag nog 16 och kanske 10A liggandes också.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag har jobbat innan på atlas men det var för många år sedan för att minnas med säkerhet. Jag kommer heller inte ihåg hur stor LE9 är... men i princip alla kompressorer hade först YD start i avlastat läge. Bara ngn sekund efter den gått över i D läget kunder börja lasta om trycket var för lågt.

Ang magnetventilen, om jag inte minns helt fel så var mittenstiftet jord
Skriv svar