vad brukar ni tycka är det jobbigaste med era projekt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

vad brukar ni tycka är det jobbigaste med era projekt?

Inlägg av grym »

som rubriken lyder
vad är era stötestenar när ni bygger?

för min del så tycker jag nästan alltid att kringutrustingen är svårt att hitta
lådor, kontakter och övrigt halvmekaniskt av rätt kvalitet och rimligt pris
sedan så måsta varje bygge oftast ha nätdelar och paneler

bara kollar om det är flera än jag som har samma "problem"
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag tycker programmeringen brukar vara det jobbigaste, känns som den tar 95% av min tid. sen kan man ju se det så att det är programmeringen som är själva projektet :)
Seven11
Inlägg: 547
Blev medlem: 13 maj 2004, 23:43:33

Inlägg av Seven11 »

vad använder du för mikro- -kontrollanter/-processorer när du gör projekt strombom?

(undrar bara vad alla använder, sorry om jag lånade tråden lite =) )


P.S! Jag har en förmåga att göra mina projekt för stora så att det tar år att göra färdigt, det tycker jag är drygt.
Senast redigerad av Seven11 18 juli 2005, 23:43:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Själv tycker jag att den nödvändiga planeringen kan vara riktigt dryg ibland.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Är det inte planeringen som är det roligaste, bläddra i kataloger å drömma om fina kontakter å prylar man aldrig har råd att använda sig av.. :wink:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Haha jo det skulle väl varit det då. Nej menade mer tex manuell ledningsdragning mellan 16 ic kretsar och 6 LED displayer. *suck*
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Seven11 skrev:vad använder du för mikro- -kontrollanter/-processorer när du gör projekt strombom?

P.S! Jag har en förmåga att göra mina projekt för stora så att det tar år att göra färdigt, det tycker jag är drygt.
För ambitiösa projekt känner man ju igen, men även om man inte blir klar har man ju lärt sig massor... :)

Har testat lite av varje; pic, avr, arm, 8051 och nån från freescale...

/Johan
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Mitt största problem är mig själv och min förmåga att:

A) Göra projekt alldeles för stora/krångliga/avancerade
B) Komma på minst två nya projekt innan det första är avslutat.

Därför sitter jag med tiotals påbörjade projekt, högvis med delar, megabyte med gamla ritningar och kod och nästan inget som är riktigt klart.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Jag känner igen mig hos cyr. Kan inte just nu komma på ett enda projekt som är helt slutfört! :humm:

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tycker det är jobbigast att få fram en bra planering, tex ett schema som man vet kommer funka eller så. Ofta när jag håller på med ett projekt kommer jag på att jag skulle göra en sak på ett annat sätt, och så får man börja rita ett nytt schema och i princip börja om.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Mitt största problem är att jag inte gör nåt :( Jag kommer på en massa saker som jag ska bygga och jag vet ungefär hur jag ska bygga dom men sen när projektet väl börjar så blir det inget. Jag har nog blivit för tankspridd så det stannar bara som tankar.

Att göra projekten för avancerade (en anledning till att det inte blir nåt) förekommer väl i varje projekt. Det är därför inget blir klart.

Förhoppningsvis kommer det förändras med tiden. :S

Sömn kanske hjälper... Gonatt
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Vänta på grejorna!
Bor i Norrland vilket resulterar i beställning och fraktkostnader men framförallt väntan på grejorna man helst ville ha igår.....
Sen så har man en tendens att påbörja ett 10-tal projekt innan man gjort ett färdigt vilket inte allt för smart....
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Det absolut jobbgaste IMHO är när grejor saknas. Skall något beställas tar det ett par dagar och då har man ju nästan glömt vad man höll på med...

En annan sak är tiden. Har man barn och bor i villa finns det alltid tusen saker att göra!! :D
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

Jag tycker att det jobbigaste är att bli nöjd. Jag brukar spendera evigheter på att planera, fundera och optimera för att få det så proffsigt som möjligt. Försöker förebygga alla möjliga och omöjliga fel som säkert aldrig kommer uppstå. Vill att det ska bli helt rätt på första försöket :)
Därför tar projekten väldigt lång tid och jag tröttnar när det blir så omständigt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Mitt problem är att komma till skott och börja jobba. Jag har minst 5-6 olika projekt "i lager" färdiga att börja med + kanske 2-3 som har varat ett år eller två utan att jag har fixat klart dom.

Endel av problemet är att jag inte kan jobba med saker som bullrar (såg, borr, fil, osv.) i mitt hobbyrum efter 2030.
Skriv svar