Lära sig elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zebeard

Lära sig elektronik

Inlägg av zebeard »

Hej! Jag har länge varit inne på att lära mig bygga, modda o reparera hemelektronik och har nu börjat leta lite efter hur man börjar, dock utan att ha hittat något direkt bra.
Så min fråga är, vart börjar jag? Finns det några kit man kan köpa för att lära sig bygga kretsar, löda osv?
Kanske någon jättebra PDF som kan ta mig genom allt man borde kunna?

Tacksam för svar!
Pajn
Kontakt:

Re: Lära sig elektronik

Inlägg av Pajn »

Lite åldersstigna men annars en populär serie är ju "Allt om Elektronik".

Åtminstone de två första böckerna är ju fortfarande läsvärda. Tror
dock inte jag läst fortsättningen så kan inte säga nått om dem.
zebeard

Inlägg av zebeard »

Jo, jag har sett att många rekommenderar dem. Kan dock inte hitta dem någonstans, något som finns som nedladdningsbar PDF vore att föredra för min del :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du testat det lokala biblioteket? :)

Alla bibliotek (förutom på skolor lägre än gymnasie) jag sett har haft större delen av serien i alla fall.
zebeard

Inlägg av zebeard »

Japp, utan framgång.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Har du inget du vill/måste fixa? Vanligast bland oss här i forumet är väl att vi bygger någon liten grej och har sen inte vett att sluta...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hej.

Biblioteket måste väl ändå tillhanda hålla fjärrlån. I värsta fall får du betala en liten avgift men kunskap är alltid värt att lägga pengar på. Ytterligare finns det tyvärr inte mycket annan bra litteratur för de som inte studerat gymnasiets alla matematikkurser. Skulle du vara student finns det en del kretsanalys böcker att välja mellan.

Någon PDF skriven av en amatör delad på Internet kan vara farligt i början. Men vill man lära sig grundläggande termer och uttryck kanske det fungerar också.

Tillsist gillar de flesta att varva teori med praktik. Testa nya kopplingar som man just läst om är både roligt och nyttigt då det oftast kan vara svårare att få fungera än vad man först kan tro. Dock tycker jag man kan plöja böcker i den högsta fart man själv orkar och har lust med.

Glöm inte söka på forumet då det finns mängder med tips i andra trådar.
zebeard

Inlägg av zebeard »

Spelar det någon roll vilken årgång av böckerna det är? Går det blanda årgångarna? För jag har hittat 1-6, dock med varierande år.

Men jag har studerat Matte A-B på gymnasiet rätt nyligen, även fysik a/b. Finns det mer litteratur att utgå ifrån då kanske?
Zeela
Kontakt:

Inlägg av Zeela »

Pajn skrev:Lite åldersstigna men annars en populär serie är ju "Allt om Elektronik".
Vad är det för böcker?
Det är inte "Elektronik för alla" du menar?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Elektronik för alla var det nog, iaf den serien jag tänkte på. Årgångar kvittar, del 1 och 2 har jag för mig var bra, resten är nog inte lika viktiga till en början.

För att ta till sig allt innehåll från kurslitteratur för högskolan bör man läsa på lite om komplexa tal. Tyvärr lärs detta först ut i matematik E på gymnasiet om jag minns rätt. Men med lite intresse klarar du säkert att läsa detta på egen hand när du väl kommit dit.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förstår den frustration som en del känner inför detta med elektronik. Det verkar ju vara HUR kul som helst men hur fanken vet man vad som är kollektor på ett motstånd och hur räknar man ut Coles law??

Det jag föreslår är att skaffa sig elementära kunskaper som att lära sig de olika komponenterna intuitivt - schemasymboler, vad de gör och enkla formler. Sådan info kan man hitta på bibblan, och åldern på böckerna man hittar spelar mindre roll.
Därefter kan man utse ett lagom projekt åt sig, inte för svårt (ingen scientific calculator uppbyggd av TTL-kretsar, eller ett 24-kanalers professionellt mixerbord) men heller inte för lätt. Kör gärna med en byggsats och under tiden lär dig vad de olika komponenterna har för funktion, hur de ser ut på schemat och i verkligheten.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja, hur började man egentligen?

Batterier och lampor, mer batterier och fler lampor. Och motorer ur slaktade leksaksbilar. Inte en enda leksaksbil finns kvar.
Plocka sönder gamla radioapparater, vad man nu lärde sig av det, använda skruvmejseln!
Mitt första mätinstrument köptes från Clas Ohlsons när jag var 12. Lödkolv hade jag sedan tidigare (och det var nog en kolv).
Fritt valt arbete på högstadiet var nog ett stort lyft men det blev bara 2 år, sedan på eget initiativ så fortsatte jag med FVA på en radio och TV verkstad.
Då hade jag kommit igång med att laga och bygga lite eget.
Sedan i gymnasiet så kom ju den riktiga förståelsen för både analogt och digitalt och hela tiden pula på, två steg fram och ett tillbaka.
Sedan att läsa fackpress, datablad och cookbooks och prova och prova och ibland förstår man varför det inte fungerade.

Nu har jag liksom planat ut och förädlar lite här och där på det jag hållit på med i 30 år.

Elektronik är inte som att lära sig dreja, läs en bok, se en film på YouTube så har man fattat tekniken, sedan är det en stor konst att bara få lerklumpen att bli rund mitt på drejskivan, men det är ju mera påtagligt med drejning. Det går inte bara läsa en bok och tro att allt står där om det luddiga uttrycket "Elektronik".

Ska man fatta allt får man börja med fysik hur elektroner och hål åker omkring, eller ska man nöja sig med att en transistor har basström och kollektorström och kvoten mellan kallas strömförstärkning eller ska man acceptera att en liten plastbit med 14 metallpiggar innehåller 4 logiska element vars in och utsignaler går att matematiskt beskriva eller ska man ta ett färdigt kort och på PC:n skriva en lång och obegriplig text och få kortet att blinka en lysdiod. Vad är egentligen elektronik?

Ström har alltid fashinerat mig och som bevisat genom tiderna, det man är intresserad av det söker man information om oavsett vad omgivningen tycker. Farsan tyckte jag skulle åka skidor med det var ju skojjigare att få en lampa att lysa.

Protte

PS Kul Sounbrigade med kollektor på ett motstånd men sedan heter det väl Coleslaw? DS
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Zeela skrev:
Pajn skrev:Lite åldersstigna men annars en populär serie är ju "Allt om Elektronik".
Vad är det för böcker?
Det är inte "Elektronik för alla" du menar?
Jo det är det ju.

"Allt om Elektronik" var väl en tidning?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Du har en ganska stor utmaning framför dig. Någon gång på 80-talet blev det fult att lära sig teknik i det här landet och det satte sina spår både i litteratur och utbildning. Det är ganska tomt på svensk litteratur inom området. Tyvärr märks det på antalet ingenjörer inom området också.

Det jag kan rekommendera är att titta "på andra sidan Atlanten". Där finns fortfarande elektronik som hobby och ett antal entusiaster som pular. Du kan börja titta på "Nuts and Volts" , de har en egen hemsida http://www.nutsvolts.com/magazine . Dessutom finns en rad hobbyböcker att köpa i deras annonser. På köpet kommer du att lära dig en hel del engelska.

Jag har tidigare skrivet några böcker i båda analog och digital elektronik, Praktisk Analogteknik och Praktisk Digitalteknik och Elektronik Grundkurs (Studentlitteratur). Alla har passerat bäst före datum på förlaget, men kan finnas på något bibliotek. De är avsedda för gymnasiets yrkesutbildning.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag tycker Bo Johnsson böcker är väldig bra, hade dessa när jag gick i gymnasiet: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... son&from=1

Den här serien rekommenderar jag dig att traggla dig igenom. Finns på alla bibliotek: http://www.liber.se/Gymnasium/Elprogrammet/Elektronik/
Skriv svar