Lambda-sond, info efterfrågas
Lambda-sond, info efterfrågas
Tjo!
Farsan är i "förnyelsebarenergi-branchen" och sysslar således med solenergi och sånt. Även vedpannor givetvis.
Han har en ide om att använda en lambda-sond för att övervaka och styra förbränningen i panna och på så sätt öka verkningsgraden (=minskade utsläpp och minskade kostnader).
Nån som har erfarenhet av detta? Såg i en tråd att det finns programmerbara lambdasonder, men jag hittade ingen vidare info, så jag ställer frågan igen.
/Magnus
Farsan är i "förnyelsebarenergi-branchen" och sysslar således med solenergi och sånt. Även vedpannor givetvis.
Han har en ide om att använda en lambda-sond för att övervaka och styra förbränningen i panna och på så sätt öka verkningsgraden (=minskade utsläpp och minskade kostnader).
Nån som har erfarenhet av detta? Såg i en tråd att det finns programmerbara lambdasonder, men jag hittade ingen vidare info, så jag ställer frågan igen.
/Magnus
-
-
- EagleSpirit
- Kontakt:
En lambda-sensor är ju egentligen en syre-mätare. Jag kan inte komma in på exakt hur man styr då jag har som nästa steg att utföra detta för en kund men enkelt är det så att när syreinnehållet i "avgasen" är lägre än ett visste värde måste du pumpa in mer luft, sen får du gissa själv hur du gör det 
Du bör alltså mäta rökgasen och regulera fläkten enligt syreinnehållet, bäst vill vara att göra det med en PI-regulering (Propotionell + Integrerande).

Du bör alltså mäta rökgasen och regulera fläkten enligt syreinnehållet, bäst vill vara att göra det med en PI-regulering (Propotionell + Integrerande).
- EagleSpirit
- Kontakt:
Det var det jag menade. Han kanske använde nån sorts PI eller liknande för det lär ju skapa ett mycket bättre system.Icecap skrev:En lambda-sensor är ju egentligen en syre-mätare. Jag kan inte komma in på exakt hur man styr då jag har som nästa steg att utföra detta för en kund men enkelt är det så att när syreinnehållet i "avgasen" är lägre än ett visste värde måste du pumpa in mer luft, sen får du gissa själv hur du gör det
Det jag vill skapa är ett luftsystem där fläktarna går så sakta som möjligt hela tiden. Dvs, temperaturen ska inte få öka till en max gräns och sen köra igång fläktarna fullt utan det ska ske "mjukt". PI-regulering tar ju hand om det problemet men det lär ju ta ett jäkla tag att få fram konstanterna i regleringen.
Btw, vad är det för skillnad på en/två/tre/fyrledad lamdasond? Kollade i Biltemakatalogen och blev lite fundersam när det var sån skillnad i pris.
Du är helt ute o simma.... 
En lambdasond är en syremätare och precis som med bensinförbränning ska det vara en viss blanding med biobränslet & luft för att förbränningen ska bli mest effektiv.
En lambdasond är inte anpassat till bensinmätning eller så, den mätar som sagt >syremängden< i gasen som den placeras i, vara sig att det är bilavgas eller flis/pelletspanna.

En lambdasond är en syremätare och precis som med bensinförbränning ska det vara en viss blanding med biobränslet & luft för att förbränningen ska bli mest effektiv.
En lambdasond är inte anpassat till bensinmätning eller så, den mätar som sagt >syremängden< i gasen som den placeras i, vara sig att det är bilavgas eller flis/pelletspanna.
Det finns förkarat på http://www.lambda.webb.se/Btw, vad är det för skillnad på en/två/tre/fyrledad lamdasond? Kollade i Biltemakatalogen och blev lite fundersam när det var sån skillnad i pris.
Klicka på kabelfärger! under Nyheter.
/Tripp
icecap:
okej missuppfattade texten på sidan http://www.lambda.webb.se/ men vad ska man ha för syre mängd vid tex ved eldning ? lamda sonden är mellan 0.1 till 1 volt
okej missuppfattade texten på sidan http://www.lambda.webb.se/ men vad ska man ha för syre mängd vid tex ved eldning ? lamda sonden är mellan 0.1 till 1 volt