Lambda-sond, info efterfrågas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Lambda-sond, info efterfrågas

Inlägg av Snabelost »

Tjo!

Farsan är i "förnyelsebarenergi-branchen" och sysslar således med solenergi och sånt. Även vedpannor givetvis.

Han har en ide om att använda en lambda-sond för att övervaka och styra förbränningen i panna och på så sätt öka verkningsgraden (=minskade utsläpp och minskade kostnader).

Nån som har erfarenhet av detta? Såg i en tråd att det finns programmerbara lambdasonder, men jag hittade ingen vidare info, så jag ställer frågan igen.

/Magnus
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Kolla denna sida. udner fakta.

http://www.lambda.webb.se/

/Tripp
augustsson

Inlägg av augustsson »

Jag har erfarenhet av lambdasond, jag har bygg en egen flisanläggning hemma, har en PLC som styr den (lite overkill). Men den lamda´n hittade jag på blocket. Det fungerar faktiskt riktigt bra, men man måste kunna styra fläktar och tillluft. på ett bra sätt,
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

augustsson
Du får gärna berätta mer om hur styrningen för flisanläggningen fungerar!.
älan

Inlägg av älan »

Här är en länk till en bredbandslamdasond http://wbo2.com/
augustsson

Lambda

Inlägg av augustsson »

Ja vad vill du veta?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag skulle gärna vilja veta lite hur ni räknar ut hur fläktar och tilluft ska ställas in beroende på inkommande värden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En lambda-sensor är ju egentligen en syre-mätare. Jag kan inte komma in på exakt hur man styr då jag har som nästa steg att utföra detta för en kund men enkelt är det så att när syreinnehållet i "avgasen" är lägre än ett visste värde måste du pumpa in mer luft, sen får du gissa själv hur du gör det ;-)

Du bör alltså mäta rökgasen och regulera fläkten enligt syreinnehållet, bäst vill vara att göra det med en PI-regulering (Propotionell + Integrerande).
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack för era svar så här långt! Måste läsa på lite mer om bredbandslambdan.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Icecap skrev:En lambda-sensor är ju egentligen en syre-mätare. Jag kan inte komma in på exakt hur man styr då jag har som nästa steg att utföra detta för en kund men enkelt är det så att när syreinnehållet i "avgasen" är lägre än ett visste värde måste du pumpa in mer luft, sen får du gissa själv hur du gör det ;-)

Du bör alltså mäta rökgasen och regulera fläkten enligt syreinnehållet, bäst vill vara att göra det med en PI-regulering (Propotionell + Integrerande).
Det var det jag menade. Han kanske använde nån sorts PI eller liknande för det lär ju skapa ett mycket bättre system.

Det jag vill skapa är ett luftsystem där fläktarna går så sakta som möjligt hela tiden. Dvs, temperaturen ska inte få öka till en max gräns och sen köra igång fläktarna fullt utan det ska ske "mjukt". PI-regulering tar ju hand om det problemet men det lär ju ta ett jäkla tag att få fram konstanterna i regleringen.

Btw, vad är det för skillnad på en/två/tre/fyrledad lamdasond? Kollade i Biltemakatalogen och blev lite fundersam när det var sån skillnad i pris.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

vad jag förstår så är ju en lambda sond anpassad till bensin 1 lambda ca 14liter luft till en liter bensin = 1 lambda vad gäller för flis /björkved /pellets ? eller är jag helt ute ....
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du är helt ute o simma.... ;-)

En lambdasond är en syremätare och precis som med bensinförbränning ska det vara en viss blanding med biobränslet & luft för att förbränningen ska bli mest effektiv.

En lambdasond är inte anpassat till bensinmätning eller så, den mätar som sagt >syremängden< i gasen som den placeras i, vara sig att det är bilavgas eller flis/pelletspanna.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Btw, vad är det för skillnad på en/två/tre/fyrledad lamdasond? Kollade i Biltemakatalogen och blev lite fundersam när det var sån skillnad i pris.
Det finns förkarat på http://www.lambda.webb.se/

Klicka på kabelfärger! under Nyheter.

/Tripp
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

icecap:

okej missuppfattade texten på sidan http://www.lambda.webb.se/ men vad ska man ha för syre mängd vid tex ved eldning ? lamda sonden är mellan 0.1 till 1 volt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag vet är den effektivaste förbränning vid lambda = 1, vilket bränsle du än använder. Det är de upplysningar jag har men jag räknar med att inom en månads tid komma till att få de exakta data till projektet som just har med lambda-sond styrning av pelletsbrännare.
Skriv svar