Vettig cnc-router?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Perrko

Vettig cnc-router?

Inlägg av Perrko »

Hej alla!

Efter att ha läst trådar både här och på andra ställen med folk som modifierar och bygger egna saker med hjälp av cnc-maskiner så har jag blivit sugen på att eventuellt skaffa en själv någon gång.
Då jag inte har det kunnandet som behövs för att bygga en maskin själv så har jag tittat på redan färdiga skapelser.

Egentligen har jag väl mest tittat på en liten men ändå dyr maskin från ett svenskt företag.
Här finns speccen på maskinen. Vad tror ni om den utifrån det man kan läsa? Verkar det vara en vettig maskin? Eller finns det bättre och billigare maskiner någon annanstans?
Vet att den är väldigt dyr för att vara till en person som är nybörjare och kanske inte har det största behovet av en sådan maskin. Men jag är något av en prylbög också, så jag vill gärna ha bra grejer när jag handlar :).

Hoppas ni kan hjälpa mig med lite info.

Tack.

/Perrko
Senast redigerad av Perrko 29 april 2012, 15:44:26, redigerad totalt 1 gång.
danielpublic

Re: Vettig cnc maskin?

Inlägg av danielpublic »

[EDIT] Den länkade maskinen går för, i skrivande stund, för det nätta priset av trettio tusen svenska riksdaler.
Så sparades det lite besök där.[/EDIT]

Du skulle kunna titta "lite" på cncZone, sök på: *build* samt sortera resultaten efter antal läsare.

Jag vet att om du läser runt tjugo-femtio av de trådarna där, kan du garanterat dels veta med säkerhet vad du vill ha den till, beställa vettiga prylar genom kunskapen du "fått" samt slutligen själv skruva ihop den samt veta hur du kommer använda den. Stor skillnad från att bygga den själv, semantik för all del... men...

Det är svårt att köpa för pengar.
persa

Inlägg av persa »

Brukar normalt inte kommentera den här typen av hobbymaskiner, men tycker det verkar läge för en riktigt dålig affär. Förutom för säljaren som verkar kunna ta bra betalt

Typisk Kina-maskin. Ska man köpa Kinakvalité så ska man åtminstone köpa billigt, så det inte svider för hårt när det jävlas
Perrko

Inlägg av Perrko »

Tackar.
Det var det jag ville veta, om det var en vettig maskin eller inte. Får kanske göra så som danielpublic skriver, och kolla en massa byggtrådar och sen beställa grejer själv.
Alternativt hålla koll på blocket och kanske även detta forumet och se om någon säljer en CNC-router.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Perrko!

Priset är säkert rimligt för en portalfräs i den storleken. Det kostar en hel del att bygga själv också. Lägger man på kostnaden för arbetstiden så hamnar man nog straxt under 30 000 kronor.

Det viktisgaste är dock att fundera igenom vad man har tänkt att använda fräsen till. Det är då man vet ungefär vilken storlek man behöver. Det finns andra fräsar att köpa utomlands som också kan vara ett bra alternativ. Om du värdesätter närhet till leverantören så är det naturligtvis bra att vända sig till en svensk leverantör men det finns även en hel del alternativ i Tyskland som kan vara värt att kolla upp. Här är ett företag.

Kolla med Boris här i forumet han kan ha en maskin till salu.
Perrko

Inlägg av Perrko »

Tack labmaster!

Tanken var att kunna ha möjligheten att skära ut/gravera datordelar/skyltar, kanske även delar till andra projekt man kommer på, i både metall och trä.
Visst är närheten till återförsäljaren bra, men inget måste.

Får kolla på länken du skickade och se vad som finns.

Edit:
Om man skulle åka och kolla på denna maskinen som jag länkade till i första inlägget, vad ska man kolla på extra noga för att se om det är hyfsat bra kvalité eller bara skit?
Dom har maskiner uppställda i Borås så man kan åka dit och kolla på dom, så kanske att man tar en tur dit för att se vad det är dom säljer.
Skriv svar