spänningskänslig resistor (varistor)
spänningskänslig resistor (varistor)
Jag söker en spänningskänslig resistor. Det kallas ju VDR eller varistor, men det finns två typer:
A) de vars resistans sjunker vid ökad spänning (fungerar ungefär som en bipolär zenerdiod)
B) de vars resistans ökar vid ökad spänning.
Jag är ute efter de sistnämnda, om de existerar och om de finns inom det arbetsområde jag söker.
Den skulle fungera ungefär som en strömbegränsare tänker jag mig... Den jag är ute efter skulle ha en resistans på omkring 500 ohm vid 1 volt och sedan kan den gärna få stiga brant... effekttålighet < 1/4 w.
Men vad kallas de? (på engelska helst, då jag tänkte söka på Digikey). Är de extremt sällsynta?
Jag hittar bara den andra typen (A) hos leverantörerna.
A) de vars resistans sjunker vid ökad spänning (fungerar ungefär som en bipolär zenerdiod)
B) de vars resistans ökar vid ökad spänning.
Jag är ute efter de sistnämnda, om de existerar och om de finns inom det arbetsområde jag söker.
Den skulle fungera ungefär som en strömbegränsare tänker jag mig... Den jag är ute efter skulle ha en resistans på omkring 500 ohm vid 1 volt och sedan kan den gärna få stiga brant... effekttålighet < 1/4 w.
Men vad kallas de? (på engelska helst, då jag tänkte söka på Digikey). Är de extremt sällsynta?
Jag hittar bara den andra typen (A) hos leverantörerna.
Re: spänningskänslig resistor (varistor)
Typ en polyswitch, det går inte att kombinera en sådan med vanlig resistor?
Nu tror jag att en polyswitch är temperaturberoende?
Problemet är att den här måste vara snabb och reagera på högst 20 µS. jag antar att en polyswitch är långsammare eftersom den måste värmas upp / svalna av strömmen som går igenom den? I mitt fall handlar det ju om 1 volt och 2 mA = 2 mW... det ger inte mycket värme. Dessutom ska den fungera i -10 grader likaväl som i +80.
Problemet är att den här måste vara snabb och reagera på högst 20 µS. jag antar att en polyswitch är långsammare eftersom den måste värmas upp / svalna av strömmen som går igenom den? I mitt fall handlar det ju om 1 volt och 2 mA = 2 mW... det ger inte mycket värme. Dessutom ska den fungera i -10 grader likaväl som i +80.
Kan något sånt här vara något?
http://en.wikipedia.org/wiki/Constant_current_diode
Måste det fungera med spänning åt båda hållen borde det fungera med två i serie som är vända åt motsatta håll.
http://en.wikipedia.org/wiki/Constant_current_diode
Måste det fungera med spänning åt båda hållen borde det fungera med två i serie som är vända åt motsatta håll.
Det där var ju en intressant koppling. I mitt fall räcker det att den reglerar strömmen i en riktning (antingen får den gärna spärra all ström i andra riktningen eller så ser jag till det själv). Problemet är att späningsfallet troligtvis blir för högt. Den måste börja leda vid max 0.6 volt. Just nu verkar det som om jag lyckas åstadkomma detta med en traditionell strömbegränsare med 2 st BC846B.. Problemet är väl att det är precis på gränsen att det klarar sig och jag vet inte hur det funkar vid t.ex. -20 eller +85 grader...
Normala JFET:ar är normalt på så den kopplingen leder redan från 0V. Vid låg spänning blir det konstant resistans vilket sen övergår till konstant ström när den tillgängliga spänningen ökar.
Jag vet inte helt säkert hur temperaturstabilt det blir, men det skulle kunna vara värt att undersöka.
Ett möjligt problem är osäkerheten i JFET:ens pinch-offspänning som kanske gör att man måste justera in varje koppling för sig om strömmen är kritisk. Integrerade sådana där finns att köpa, och då blir ju det komponenttillverkarens problem att få rätt ström.
Jag vet inte helt säkert hur temperaturstabilt det blir, men det skulle kunna vara värt att undersöka.
Ett möjligt problem är osäkerheten i JFET:ens pinch-offspänning som kanske gör att man måste justera in varje koppling för sig om strömmen är kritisk. Integrerade sådana där finns att köpa, och då blir ju det komponenttillverkarens problem att få rätt ström.
Japp. Jag testade i LTspice med några av de jfetar som fanns där och det verkar fungera med en jfet och ett motstånd.
Men även om jag lyckas hamna inom acceptabla värden i LTspice så är det ju det med individuella exemplar samt temperaturen som kan ställa till det då det kan påverka ganska rejält på en sådan här analog koppling som inte är återkopplad på något annat vis. Och har man inte erfarenhet av den typen av komponenter så är det ju jättesvårt att vara säker på att det kommer att fungera. Dessutom har jag lite ont om tid - jag hinner inte beställa en massa olika komponenter för att testa med - och när jag väl beställer så är det slutmontering som gäller! Jag skulle behöva beställa mönsterkorten i nästan vecka och då bör schemat vara spikat och det enda jag kan ändra på i efterhand är att byta mellan olika värden. Det får dessutom inte ta upp allt för stor yta (någon kvadtratcentimeter).
Strömmen måste inte vara helt konstant. Snarare inom ett intervall, beroende på spänningsfallet:
0 till 0.8 volt: oviktigt.
vid 0.8 volt: får ej leda mer än 2.0 mA, men samtidigt:
vid 0.8 volt eller mer: måste leda minst 1.8 mA.
och upp till 14 volt: max 10mA, men helst inte över 5 mA om möjligt.
Men även om jag lyckas hamna inom acceptabla värden i LTspice så är det ju det med individuella exemplar samt temperaturen som kan ställa till det då det kan påverka ganska rejält på en sådan här analog koppling som inte är återkopplad på något annat vis. Och har man inte erfarenhet av den typen av komponenter så är det ju jättesvårt att vara säker på att det kommer att fungera. Dessutom har jag lite ont om tid - jag hinner inte beställa en massa olika komponenter för att testa med - och när jag väl beställer så är det slutmontering som gäller! Jag skulle behöva beställa mönsterkorten i nästan vecka och då bör schemat vara spikat och det enda jag kan ändra på i efterhand är att byta mellan olika värden. Det får dessutom inte ta upp allt för stor yta (någon kvadtratcentimeter).
Strömmen måste inte vara helt konstant. Snarare inom ett intervall, beroende på spänningsfallet:
0 till 0.8 volt: oviktigt.
vid 0.8 volt: får ej leda mer än 2.0 mA, men samtidigt:
vid 0.8 volt eller mer: måste leda minst 1.8 mA.
och upp till 14 volt: max 10mA, men helst inte över 5 mA om möjligt.
förr i tiden använde man väl barretter för liknande funktion tror jag, det hjälper väl inte dig men det är en kul sak.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iron-hydrogen_resistor
http://en.wikipedia.org/wiki/Iron-hydrogen_resistor
Ja, den var ju smidig. Skulle vilja se hur folk reagerade på om man lade in en sådan pryl i sin senaste konstruktion. 

Hmm, 1.9 mA +- 5% vid 0.8 V låter som en lite hårig sak att klara med en enkel krets. Vbe hos bipolära transistorer varierar ju c:a 200 mV över ditt temperaturområde.
Temperatursvep i LTspice borde ge ganska verklighetstrogna resultat för i alla fall bipolära transistorer, om du inte redan kollat på detta.
Temperatursvep i LTspice borde ge ganska verklighetstrogna resultat för i alla fall bipolära transistorer, om du inte redan kollat på detta.