Mäta ohm? (förvirrad)

Syd_Barrett

Mäta ohm? (förvirrad)

Inlägg av Syd_Barrett »

Hej. Ljudtekniker här.

När jag gick i skolan och fick lära mig hur man löder mikrofonkablar. Så lärde vi oss att kolla resistansen i kabeln efter vi hade lött på anslutningarna. Siffrorna hamnade på runt 0.5 ohms.
Så långt är allt okej.

Så, idag gav bossen mig en AES/EBU kabel och sa. "Det ska tydligen vara en 110ohms kabel. Den uppträder lite skumt, kan du ta hem den och kolla?"

Så, nu undrar jag. Vad är skillnaden? Jag fick lära mig i skolan att signalen ska färdas så lätt som möjlig med så lite ohms som möjligt. Men här är alltså hela kabeln 110ohm?! Vidare har jag läst att mikrofonkablar brukar vara på 600ohm(?!?!). Så nu undrar jag...var passar mina 0.5 ohms på ohmmätaren in i detta? Och vice versa??

Ursäkta mig om det här är värsta nybörjarfrågan, men man måste ju börja nånstans. Önskade att min utbildning hade gått in mer på djupet på detta...

Tack på förhand
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Mäta ohm? (förvirrad)

Inlägg av psynoise »

Hej.

Du blandar ihop ut- och inimpedanser på apparater med kabelns resistans. AES/EBU-kabeln ska ha låg resistans medan apparaturen i ändarna ska ha in- och/eller utimpedansen 110 Ω. Detta för motverka att signaler med hög frekvens studsar mot hög impedans (liknelse). Sök på koaxialkabel för mer information.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bild
Från http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable.

Ledaren ovan kan vara allt från antennkabel för TV till instrumentkabel i musikstudion. Vid höga frekvenser vill man anpassa ZS och ZL för minska signalstuds mot ZL. Detta blir bäst vid ZS = ZL, jämför med antennkabel. För låga frekvenser har man dock påvisat såsent som på 80-talet att bästa resultat får man när ZL >> ZS. Pågrund av detta minskar 600 Ω-apparatur och inimpedanser på över 10 kΩ med låga utimpedanser är helt klart standard för audio idag.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jo. Men om du nu har en bit kabel. Hur tar du reda på om den har 110 ohms impedans, eller ej?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du måste skicka på växelspänning/ström. OM kabeln enbart har kapacitiv impedans är impedansen Z = 1/2*pi*f*C där Z är impedansen (ohm), f=frekvensen och C = kapacitansen.
Att mäta med likström/spänning ger inga 110 Ohm.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

snigelen:

Påminn dig om att
  • Z = R+jX
där Z är impedans, R resistans, j imaginära enheten och X reaktans. Reaktans är frekvensberoende och således en impedans med reaktans också.

I inläggen ovan förklarade jag att kablarna har låg resistans.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

soundbrigade / snigelen:

En kanske bättre modell över en ledare är induktiv reaktans. För vinkelfrekvensen w fås reaktansen
  • X = wL
och då impedansen
  • Z = R + jwL
där L är induktansen genom ledaren. Därför blir det konstigt att prata impedans över en kabel utan att nämna frekvens (eller vinkelfrekvens). Vid likspänning fås w = 0 och då X = 0. Impedansen för en ledare är då helt resistiv enligt
  • Z = R + jX = R + 0 = R
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Det ska tydligen vara en 110ohms kabel.

Det är "karakteristisk impedans" som skall vara 110ohm.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Transmissionsledning

Ingenting som kan mätas med en vanlig Ohm meter.

Vad jag har förstår ??

"spänning delad med ström " = "karakteristisk impedans" ???

Detta är ohm enligt vanliga definitioner.
Men mätt med signal med någorlunda hög frekvens.
Vid rena likströmmar är impedans = resistans.

Men när signalfrekvens är nog hög måsten en ledar
behandlas som en "transmissionsledning"

Då varierar spänningning - ström längs "transmissionsledning"
MEN kvoten spänningning - ström är konstant =
"karakteristisk impedans" ???

Stigande ström ger minskad spänningning och omvänt.

En "transmissionsledning""karakteristisk impedans" bestäms av
ledarens utseende och typ av isolering.

För en koaxialledning förhållande mellan mittledaren diameter och omgivande rörformiga ledar diameter.

För en "platt kabel" ledarnas diameter och avstånd mellan ledarna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Att påpeka ytterligare och kanske tyvärr försvåra det hela är att Resistans är definierat enligt Ohms lag. Tyvärr är detta ingen lag utan en modell. På Chalmers säger många studenter Ohms modell istället för Ohms lag vilket beskriver sanning bättre.
  • R := U/I
Ännu mer är också reaktans bara en påhittad definition. Men det är precis så här som vetenskapen ofta ser ut. Man definierar nya begrepp för att förenkla svåra fysiska sammanband eller matematiska. När det gäller reaktans handlar det om att kunna räkna i frekvensdomänen istället för i tidsdomänen. Reaktansformlerna är helt enkelt härledda genom Laplace transform.

Blev kanske lite för mycket skrivit nu, men frågan är helt klart intressant och har svar från olika håll som jag ser på det.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jag tror vi behöver reda ut:
- Vad är karaktäristisk impedans?
för att svara på, vad jag tror trådskaparen eftersökte,
- hur mäter man den?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kolla tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=56115. Där avhandlas detta.
Syd_Barrett

Inlägg av Syd_Barrett »

Tack otroligt mycket för all hjälpsam information i denna tråden. Ni lyckades pricka precis det jag var ute efter. NU gäller det bara för mig att reda ut lite begrepp och terminologi här. Men ni har lett mig in på rätt spår!

Då vet jag att jag inte kan mäta den karakteristiska impendansen med min multimeter så jag kan sluta leta efter den.

Älskar internet :)

P.S plus följdfråga:

Så om jag förstått dett arätt. Så när man säger att en kabel är 110 ohms. Så betyder det inte att det är 110ohms resistans i kabeln som man kan få fram på ohmmätaren, utan snarare att kabeln är anpassad till att passa in med apparaturs in/utgångar.
Så frågan då: Hur vet man vilken karakteristisk impendans som passar sig? Om jag har ett ljudkort med AES/EBU in/utgång. Hur vet jag vilken karakteristisk impendans som passar sig bäst? Nu har jag googlat fram att 110ohms är vanligast, men om inte google fanns. Kan det hända att det står i manualen till ljudkortet? eller nån annanstans?

Mvh
svanted

Inlägg av svanted »

impedansen den bestäms av AES/ABU standarden som knappast följer med den apparat man köper...

teoretiskt borde resistansen mätt på utgången vara 110 ohm?

http://broadcastengineering.com/mag/bro ... tal_audio/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Så borde det vara, dock kan man inte mäta med en ohmmeter på utgången. Det man får göra är att mäta utspänning och utström genom en känd resistans. Från minst två mätningar borde man då kunna fastställa utresistansen likt en theveninekvivalent.
Syd_Barrett

Inlägg av Syd_Barrett »

Okej. Det har kommit upp ytterligare följdfrågor.

Jag förstår att den karakteristiska impendansen har att göra med hur kabeln fysiskt är tillverkad. Så, spelar längd roll? Köper jag en 110 ohms kabel och kapar den på mitten. Är den fortfarande 110ohm då? Har fattat själva konceptet, men inte alla detaljerna....

När jag mäter med min ohmmätare den AES/EBU kabeln jag fick ifrån jobbet som hade krånglat. Så kan jag se att den är väldigt ostadig. Även fast jag håller "mätpinnarna" eller vad det heter, helt stilla, så hoppar siffrorna från typ 0.8 upp till 35 ohm fram och tillbaka hela tiden. Vad kan detta bero på?

Mvh
Skriv svar