Man har vad jag vet aldrig fått köra jord i nåt av stiften på de gamla runda, bara nolla och tändfaser.
Reglerna är väl att man får inte dra mer än 6A tror jag, så en adapter med lamphane och platt eurohona borde vara okej. Mer tveksamt är att sätta en lamphane på en IEC-apparatsladd ("datornätsladd", idag specad till 10A), och mest tveksamt är att göra en adapter med lamphane och vanlig schuko-hona (de vanliga vägguttagen, specade till 16A).
Jag skulle inte tvekat på att göra en lamputtag-IEC-adapter för projektorn om den är märkt med mindre än 6A / ca 1300W, men så betraktas jag kanske som dumdristig i vissa fall

Tänk bara på att vissa (de flesta?) projektorer tycker illa om att man bryter strömmen istället för att stänga av dem med projektorns/fjärrkontrollens knappar så att fläkten får gå en stund efteråt.
Vad gäller kronkoppling idag så verkar det inte finnas nån bra standard. Det finns dubbla lamputtag vilket allmänt är rätt bra (även om det blir klumpigt med dubbla hanar på en lampa) men dumt nog verkar de inte finnas för utanpåliggande installation...
Men vad finns det för jox för att skicka bild över elnätet?
Värt att veta är att ifall du skulle få för dig att dra in signalkablar i samma rör som elen till lamputtaget så ifall det är vanliga FK i röret/slangen så måste signalkablarna vara isolerade för elnätets spänning. I teorin kan du byta ut FK'n mot t.ex. en EKK och köra ihop med signalkablar, men då får du inte ha lamputtaget / kopplingsdosan för elen i samma dosa som du grenar loss signalkabeln, och dessutom får man knappast in nån vettig signalkabel ihop med EKK 3G1,5 i samma 16mm-rör/slang...