EQ på Fender-förstärkare
EQ på Fender-förstärkare
När jag tittar på krets-schemat över en Fender förstärkare och dess EQ blir jag lite förbryllad. Jämför jag tre olika saker; en simulering jag har, hur kablaget är draget i en fungerande förstärkare och slutligen hur krets-schemat ser ut kan jag inte riktigt förstå hur Bass och Mid potten är kopplade, eller kanske bättre hur de ska vara kopplade. Layout:en är välkänd och fungerar som mall för typ alla hembyggare, liksom mig själv. Hmm... Kan någon förklara för mig, har jag missat något..?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: EQ på Fender-förstärkare
Schemat du ritat i LTSpice stämmer inte med det skannade schemat. Så här skall det vara om jag inte missat någon detalj.
Eh... Inget av ovanstående är gjort av mig. Jag har lånat simuleringen samt eq:n i den till en förstärkare jag ritar på nu. Det var när jag gjorde det som jag inte fick ihop det riktigt. Jag ska testa ditt schema, förtydligande, och se vad det gör i simuleringen.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Den EQ:n är super goooooooo!
EQ:n har kopierats åtskilliga tusen gånger.
Någon stan har jag uppmätningar på den.......
.....ska kolla när jag kommer hem.........
....om jag hittar dom kan jag "kavla ut" dom
här under morgondagen.
Stämmer den här med schemat?
Ska bara slänga upp detta.
Uppmätningarna är gjorda i slutet på 70:talet
av Radio Telvision.
Hoppas det går att läsa:

Man ser tydligt hur EQ:n jobbar, och har blivit en
"norm" i "gitarr-stärkar-svängen".
Uppmätningarna är gjorda i slutet på 70:talet
av Radio Telvision.
Hoppas det går att läsa:

Man ser tydligt hur EQ:n jobbar, och har blivit en
"norm" i "gitarr-stärkar-svängen".
Ingen skarpögd person som kan kolla om jag fattat rätt, se post nr 5 i tråden. 
Om du kollar i din första post där man ser fenders original "assembly", dvs där man ser potarna så ser det ut att stämma med schemat i post nr 5. 
Ja du verkar ha fattat rätt, nu stämmer din LTSpice överens med hur det är kopplat enligt layouten (kopplingen). Det är också så jag ritade i schemat till dig.
Dessvärre blandade jag ihop ett ord i mitt inlägg tillsammans med schemat jag ritatde till dig. De står "Schemat du ritat i LTSpice stämmer inte med det skannade schemat". Det skall egentligen stå "Schemat du ritat i LTSpice stämmer inte med det skannade layouten/kopplingen".
Hur som helst, om du jämför schemat i LTSpice och det skannade schemat så är båda dina scheman i LTSpice samma sak.
Om du tänker dig att det i en potesiometer sitter två seriekopplade motstånd där mittuttaget sitter i anslutningspunkten mellan de två seriekopplade resistanserna så innebär det att du har ett motstånd från A - B och ett motstånd från B - C. Mittutaget sitter således i punkten B. Om du kopplar mittutaget till A som du gjort i ditt första LTSpice shema så kan man säga att di paralellkopplar resistansen mellan A och B med nära nog 0 Ohm. Detta innebär att du får samma resultat i bägge dina LTSpice schema. Om du emellertid jämför med den skannade layouten på kopplingen så är det ditt andra LTSpice schema som gäller.
Hoppas detta gav dig en ljusare tillvaro trotts den något inveklade beskrivningen ovan.
Dessvärre blandade jag ihop ett ord i mitt inlägg tillsammans med schemat jag ritatde till dig. De står "Schemat du ritat i LTSpice stämmer inte med det skannade schemat". Det skall egentligen stå "Schemat du ritat i LTSpice stämmer inte med det skannade layouten/kopplingen".
Hur som helst, om du jämför schemat i LTSpice och det skannade schemat så är båda dina scheman i LTSpice samma sak.
Om du tänker dig att det i en potesiometer sitter två seriekopplade motstånd där mittuttaget sitter i anslutningspunkten mellan de två seriekopplade resistanserna så innebär det att du har ett motstånd från A - B och ett motstånd från B - C. Mittutaget sitter således i punkten B. Om du kopplar mittutaget till A som du gjort i ditt första LTSpice shema så kan man säga att di paralellkopplar resistansen mellan A och B med nära nog 0 Ohm. Detta innebär att du får samma resultat i bägge dina LTSpice schema. Om du emellertid jämför med den skannade layouten på kopplingen så är det ditt andra LTSpice schema som gäller.
Hoppas detta gav dig en ljusare tillvaro trotts den något inveklade beskrivningen ovan.
Ok, tusen tack ska ni ha!
Ltspice simulerar den senare versionen 4 till 5 gånger snabbare, så jag håller mig till den.
Ltspice simulerar den senare versionen 4 till 5 gånger snabbare, så jag håller mig till den.
Som tack för hjälpen få du gärna posta LTSpice-modellen. Jag skall också bygga en gitarrförstärkare när jag är klar med mitt gitarbygge.
Den växer så sakteliga fram under Idébanken. Tråden - Bygga en rörförstärkare för instrument och sång - har förvandlats till en gitarrförstärkare. Jag håller på med reverbdelen just nu, nästa grej är ett tremolo. Sen tror jag att det får räcka... Börjar bli lite trångt tror jag.