Skrämma liv i en IDE Hårddisk ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla

Skrämma liv i en IDE Hårddisk ?

Inlägg av Perkla »

Har en 250GB IDE hårddisk som tydligen har sagt upp sig för en tid sen, nu står den bara och tickar lixom... minns för flera månader sen så var den lika men då knackade jag lite på den så kom den igång i rätt takt igen.. eller hur man ska säga.. nu funkar inte det längre..

Till saken är den att på denna disken finns grejer som är VÄLDIGT viktigt för mig..

Nån som har nån idé på hur man kan göra för att få den att funka så jag kan tanka över allt på en annan hårddisk.. ?

Alla tips är välkomna...
Fredrik79

Re: Skrämma liv i en IDE Hårddisk ?

Inlägg av Fredrik79 »

Råkar inte vara en Deskstar (även kallad Deathstar)?

Det går att flytta över skivorna till en identisk disk med fungerande mekanik, problemet med att greja inuti diskar är att man behöver vara i ett "renrum"/partikelfritt rum för att inte riskera att sabba data på disken. Vågar inte svara på exakt hur känsligt det är, men ska man tro de som jobbar med att rädda data ska det vara extremt viktigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Definiera "VÄLDIGT viktigt". Om datat är värt mer än 3000kr är det bara skicka in disken till IBAS eller liknande.

Är det värt mindre så kan du skaffa några gamla diskar och lära dig skruva med dom själv, det finns en liten chans att du kan lösa det genom att plocka delar från en identisk donatordisk - men om du försöker och misslyckas är det sedan ingen större idé att i efterhand försöka skicka in disken till proffs.

Här finns en hel del information om hur man kan laga diskar i "hemma-lab" http://www.myharddrivedied.com/presentations-resources
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tillverkare, modell, exakt gränssnitt och tillverkningsår är bra att veta..

Har för mig att Deathstar endast gjordes i 40- samt 60 GB.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Samsung HD250KD heter den... 250GB alltså
xxargs

Inlägg av xxargs »

...och det är alltid man måste hamna i det här läget innan man verkligen börja begripa varför man skall göra backup då och då...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Om du hade lyckats få gång den en gång tidigare... Varför drog du inte över datan då?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det vet jag inte, blev inte av bara.. :S Trodde kanske bara att det var nåt glapp i den och att den inte skulle pajja...

xxargs: Ja precis.. saken är den att jag måste göra backup på det jag har på disken samt även köra recovery på den för att komma åt data som försvann av misstag vid en formatering och sen göra en backup på det åxå..
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Om du tänkt att rädda något på den, koppla helst inte ens i den igen innan den är flyttad/reparerad. Risken för trasig data blir större och större för varje försök.
pny

Inlägg av pny »

Perkla skrev:Det vet jag inte, blev inte av bara.. :S Trodde kanske bara att det var nåt glapp i den och att den inte skulle pajja...
Det kan vara bra att påminna sig själv om att det endast finns två typer av hårddiskar, de som (redan) gått sönder och de som kommer att gå sönder... En bra rutin för backup är vitalt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Börja med att lägg den i frysen tio minuter och testa. Funkar det då, håll den kall så bör du kunna rädda en hel del. Frysen har räddat mig ett antal gånger. En gång skulle jag hjälpa en bekant att rädda lite data från en USB-disk. Vi satt på puben och fipplade, så jag la in den i ölkylen. Alla hans bilder räddades :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Testade det.. men den låter lika.. diskarna startar och sen börjar den ticka nästan direkt..och Windows hittar den inte.. knackar jag lite lätt på den så kan den sluta ticka.. men hittas endå inte av windows...

Den sitter i ett externt chassie...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Fredrik79 skrev:Det går att flytta över skivorna till en identisk disk med fungerande mekanik,
Går detta verkligen utföra hemma? Om de är fler skivor än en så måste de väl sitta precis som tidigare i förhållande till varann?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Windoze fungerar så länge allt är fungerar som det ska. Det operativsystemet får fnatt så fort det är minsta skitfel.

Du behöver komma åt på blocknivå, samt kunna hoppa över sektioner osv.

Moderna diskar brukar dessutom ha kalibrering i eeprom osv. Svårare att byta kontroller mao.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Idag kan man köpa en 2TB USB-disk för 900kr.

Om du får den att funka så vill du ju ha en rigg som kan ta hand allt som ligger på disken så fort det går. Det är ju inte så bra om du kan starta disken och sen märker att du inte har någon ställa att lägga allt, stänger av och sen aldrig kan starta den igen.

Jag vet folk som har räddat sin gamla disk med något program eller metod och sen fortsätter att använda den trasiga disken som lagringsplats för unik data: -"Ja, dom fösta 5-6 gånger som disken blev korrupt så gick det ju att få tillbaka allt ... och när allt fungerar så är det ju onödigt att köpa en ny disk. Går den sönder på riktigt så får jag köpa en ny disk och flytta över allt." :roll:

Värdera hur mycket datan på disken är värd, bestäm sen om du vill trixa själv med risken att permanent förstöra den. Alternativet är att ta den till ett riktigt dataräddningsföretag.
Skriv svar