Vad ska man köpa nu då??

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Vad ska man köpa nu då??

Inlägg av Logan »

Hej, alldedes nyss så la jag en order på en Wisp628, men något mer som kan vara bra att ha hemma när man ska börja programera PIC?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske lite olika PIC'ar?

En experimentplatta, nätdel, kristaller osv. Lite RTC, EEPROM (med IIC eller SPI), diodmatriser, RGB-LED *andas djupt* servos, piezohögttalare........
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För att komma igång antagligen en labbplatta och lite vanliga komponenter (LEDs med lämpliga motstånd, kanske några tryckknappar). Samt det som PIC'en själv behöver, kristall eller resonator (om du inte kör med intern osc).

Ganska snart så tror jag att behovet kommer att bli mycket projektberoende, d.v.s att vad du "behöver", beror mycket på vad du vill "göra"... :-)

Edit : Och så naturligtsvis MPLAB, om du inte redan har laddat ner den, men du kanske bara menade hårdvara...
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Vad jag har är en är en Sala Teknik utbildnings nätagg, labb plattor ska jag köpa i morgon på kjell med lite dioder och motsdånd :P
Vad jag vill göra :D Det är ju någon led snurra och led matris, sedan lite robotar.
Vilka PIC kan ni rekomendera för sådant bruk?

MPLAB?? Vad är det?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

He he, har du *överhuvudtaget* kollat runt på www.microchip.com !?

MPLAB är den fria utvecklingsmiljön från Microchip där man utvecklar assembler program till PIC processorer. Kolla www.microchip.com och klicka på "MPLAB IDE" under "Design".

Jag ser att V7.20 nu är released, hm, dags att låta modemet jobba lite... :-)

Personligen plockar jag alltid ner "Full Zipped Installation" istället för "Component Download" (vilken plockar ner delar under själva installationen). Bl.a för att det är enklare att lägga MPLAB på maskiner som inte är "anslutna"...

I korthet så skriver du dina program i MPLAB och skapar HEX ("binär") filer.

HEX filerna läses sedan av PC programvaran till Wisp628 (XWisp eller bättre XWisp2) och skrivs till den PIC man använder.

> "Det är ju någon led snurra och led matris, sedan lite robotar. Vilka PIC kan ni rekomendera för sådant bruk?"

Ouch, det är väldigt vida ramar du ger. Det beror helt på hur komplexa projekten är. LED snurror finns med allt från en F84 (low end) till 3 st dsPIC (high end).

Och vad är en "robot" ?? Skall den även diska och hämta tidiningen ?? Helt omöjligt att säga något om kraven med den lösa beskrivningen.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

he he. jo men först så ska jag bara försöka få lite saker att blinka och lite knappar man kan trycka på :P Men kjell har väll det mesta tycker jag?

De PIC som finns på Kjell kräver kristaller? och så behöver man 2 st (20P) ser ut som en konding men dom har inte det i sitt sortumetn??
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "De PIC som finns på Kjell kräver kristaller?"

RTFM !!

Det finns något som kallas Data blad ("Data sheet") till varje PIC. Data bladet är hur tydlig som helst när det gäller (bl.a) detta !!

(Hint, de allra flesta moderna PIC'ar har även en intern oscillator och "kräver" alltså inte en kristall. Vad jag minns av Kjells rudimentära sortiment, är att det är lite blandat. Däremot kan ditt *projekt* kräva en kristall, *oavsett* vilken PIC det är...)

> "och så behöver man 2 st (20P) ser ut som en konding men dom har inte det i sitt sortumetn??"

Ingen aning om vad du talar om här. Vad är det du tittar på ? En bild ? Eller något schema ? Någon speciell websida ? Hjälp dig själv genom att vara lite mer exakt och konkret.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Logan skrev:he he. jo men först så ska jag bara försöka få lite saker att blinka och lite knappar man kan trycka på :P Men kjell har väll det mesta tycker jag?

De PIC som finns på Kjell kräver kristaller? och så behöver man 2 st (20P) ser ut som en konding men dom har inte det i sitt sortumetn??
Menar du lastkondensatorerna kopplade till kristallen? 20P står för 20 picofarad, och det finns säkerligen sådana eller liknande i Elfa (22pf).

Kjell är tyvärr väldigt begränsade i sitt komponentsortiment, så du får kanske bita i det sura äpplet och beställa från något annat ställe.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

RTFM :oops: - Sorry blir lätt att man frågan sådanan saker om man pratar på ett forum, ska försöka kolla där lite mera...

Kom på det sedan vad p stog för picofarad, det var nog mera att på ritningen för en 16F877 så stog det 20p men på andra ställen så stog det 22p som gjorde mig lite förvirrad.

http://www.voti.nl/blink/pics/b-877-150.gif

Men nu tror jag alla ? är utklara, nu är det bara koden som saknas :D
Skriv svar