Val av kontakter till Dobly Cp55
Val av kontakter till Dobly Cp55
Hej!
Jag skulle behöva tips på kontakter till min Dobly Cp55 Cinema Sound Processor.
Vad jag förstår ska jag ha speakon eller artnr:39255 på kjell.com till högtalarna är det möjligt att använda båda typerna men inte sammtidigt?
Men jag blir inte klok på alla olika ingångs terminaler, vad ska man välja: rca, 3.5mm, 6,3mm, xlr, din, gråa speakon.
Ja vad ska man välja? vill helst hålla mig till standard så att det inte blir några fel kopplingar.
Jag planerar att beställa allt från nedis.se
På proj 1 och proj 2 planera jag att ansluta två bilstereor finns det något bättre ställe att ansluta dem på, än att ansluta dem där?
Jag skulle behöva tips på kontakter till min Dobly Cp55 Cinema Sound Processor.
Vad jag förstår ska jag ha speakon eller artnr:39255 på kjell.com till högtalarna är det möjligt att använda båda typerna men inte sammtidigt?
Men jag blir inte klok på alla olika ingångs terminaler, vad ska man välja: rca, 3.5mm, 6,3mm, xlr, din, gråa speakon.
Ja vad ska man välja? vill helst hålla mig till standard så att det inte blir några fel kopplingar.
Jag planerar att beställa allt från nedis.se
På proj 1 och proj 2 planera jag att ansluta två bilstereor finns det något bättre ställe att ansluta dem på, än att ansluta dem där?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Val av kontakter till Dobly Cp55
En snabb googling gav:
Installationsmanual, del 1
Installationsmanual, del 2
Användarmanual
Vad ska du göra med den om man får fråga, starta bio?
Proj* ser ut att vara ingångar från fotocellerna i bioprojektorerna iaf, där ska man nog inte hänga på några förstärkare ..
Wikipedia om Dolby Stereo-formatet
Installationsmanual, del 1
Installationsmanual, del 2
Användarmanual
Vad ska du göra med den om man får fråga, starta bio?

Proj* ser ut att vara ingångar från fotocellerna i bioprojektorerna iaf, där ska man nog inte hänga på några förstärkare ..
Wikipedia om Dolby Stereo-formatet
Hittade också de där pdf:erna, men nu var frågan är vad man brukar använda för kontakter på in respektive utgång på de förstärkare man kan köpa för att spela på skoldiscon t.ex.
Det verkar vara transformator ingång på proj1 och proj2, då jag mätte upp 6.3ohm mellan + och -, skulle det fungera att koppla in sig före trafon och koppla bort den?
Provade även att koppla in signalgeneratorn över + och - med 2 st kondensatorer en på + sidan och en på - sida.
Nej jag ska inte starta bio, inte nu iallafall, men jag var med när vi digitaliserade i hallsta så jag tog reda på den här förstärkaren, för att testa vad den går för och kanske spela på något skoldisco.
Det verkar vara transformator ingång på proj1 och proj2, då jag mätte upp 6.3ohm mellan + och -, skulle det fungera att koppla in sig före trafon och koppla bort den?
Provade även att koppla in signalgeneratorn över + och - med 2 st kondensatorer en på + sidan och en på - sida.
Nej jag ska inte starta bio, inte nu iallafall, men jag var med när vi digitaliserade i hallsta så jag tog reda på den här förstärkaren, för att testa vad den går för och kanske spela på något skoldisco.
Ingångsterminaler lågnivå -> XLR
Utgångsterminaler högtalarnivå -> Speakon
Utgångsterminaler högtalarnivå -> Speakon
Ser ut att vara endast en Dolby processor, ser inga högtalarutgångar alls. Proj* ingångarna är helt klart för optiska avläsare. Den hänvisar sedan till externa förstärkare ("to power amps")
Men om du tvunget vill använda den så skulle man kunna koppla in sig på "from mag".
Men om du tvunget vill använda den så skulle man kunna koppla in sig på "from mag".
Burken är till för att avkoda Dolby Stereo 4-kanalsljud (Left,Right,Center,Surround) kodat som 2 optiska kanaler på film, som maDa säger.
Eventuella förstärkare är inkopplade till temrinalerna till vänster om Test-kontakten.
Eventuella förstärkare är inkopplade till temrinalerna till vänster om Test-kontakten.
Förstärkarna är 4st man ser en av dem nere på sista bilden.
Men om man ska koppla in sig på mag eller aux tappar man ju center och surround då vanliga enheter bara har left och right ut.
Jag ska alltså använda 3pol xlr hona in, kan man inte ha rca?
och speakon eller högtalarterminaler ut.
kan man ha 5pol xlr in för att kunna få med center och surround också?
Men om man ska koppla in sig på mag eller aux tappar man ju center och surround då vanliga enheter bara har left och right ut.
Jag ska alltså använda 3pol xlr hona in, kan man inte ha rca?
och speakon eller högtalarterminaler ut.
kan man ha 5pol xlr in för att kunna få med center och surround också?
Tycker du ska ta bild på förstärkarna istället om det är dem du vill använda 
Man kan koppla om XLR till RCA om man behöver.

Man kan koppla om XLR till RCA om man behöver.
En 3-pol XLR per kanal om du ska köra enligt professionell standard, annars duger en RCA-kontakt per kanal lika bra.
Koppla in dig direkt på förstärkarna om det är dem du ska använda.
Du får inga extra kanaler (Center/Surround) per automatik av Dolby-enheten om inte materialet du spelar upp redan har dessa extrakanaler kodade från början enligt Dolby Stereo-standarden.
Koppla in dig direkt på förstärkarna om det är dem du ska använda.
Du får inga extra kanaler (Center/Surround) per automatik av Dolby-enheten om inte materialet du spelar upp redan har dessa extrakanaler kodade från början enligt Dolby Stereo-standarden.
Men hur gör jag med volym kontrollen om jag inte använder dolby delen?
Ska jag använda ett mixerbord?
Ska jag ha 4st 3Pol XLR Chassihylsdon på ingångarna och 4st 4pol speakon på utgången?
Lägger upp bilder när jag kommer hem.
Ska jag använda ett mixerbord?
Ska jag ha 4st 3Pol XLR Chassihylsdon på ingångarna och 4st 4pol speakon på utgången?
Lägger upp bilder när jag kommer hem.
Ja, förslagsvis. Men om du inte har något med balanserad XLR ut så skippa det och kör på vanliga RCA istället bara.
Om du inte har någon volymkontroll på förstärkardelarna, så bör du nog ha någon form av mixer ja.
Om du inte har någon volymkontroll på förstärkardelarna, så bör du nog ha någon form av mixer ja.
Vad betyder balanserad xlr?
kan man få ut balanserad genom en mixer?
hur kopplar man i sådana fal?
Vad skulle ni rekommendera för mixer i den nedre prisklassen?
Här kommer några bilder:
kan man få ut balanserad genom en mixer?
hur kopplar man i sådana fal?
Vad skulle ni rekommendera för mixer i den nedre prisklassen?
Här kommer några bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du ser de fyra gråa kablarna på Bild1? Sätt RCA-kontakter på dem så är saken löst. Dock verkar du bara ha tre förstärkare i racket där, den fjärde går ner till en tom plats.
Vart högtalarna ska kopplas vågar jag inte gissa på exakt, men skulle gissa på plinten på sista bilden.
XLR kontakter är normalt sätt balancerad överföring av signal. Troligen irrelevant i ditt fall. Kolla på Tradera/Blocket efter någon beg. prisvärd mixer.
Vart högtalarna ska kopplas vågar jag inte gissa på exakt, men skulle gissa på plinten på sista bilden.
XLR kontakter är normalt sätt balancerad överföring av signal. Troligen irrelevant i ditt fall. Kolla på Tradera/Blocket efter någon beg. prisvärd mixer.
Ok då gör jag så, finns det mixrar med rca ut jag har för mig att jag bara sett med xlr.
Den fjärde förstärkaren har jag plockat ut för att byta säkring på då den var bränd
är denna mixer något att ha eller är det bara skit [url=http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... -50-p22228]
bör man ha fler än två kanaler det känns kanske klent med bara två?
Den fjärde förstärkaren har jag plockat ut för att byta säkring på då den var bränd

är denna mixer något att ha eller är det bara skit [url=http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... -50-p22228]
bör man ha fler än två kanaler det känns kanske klent med bara två?
Ganska vanligt med RCA ut på mixerbord, båda de vi har i replokalen har sådana utgångar, men de är lite större än vad du behöver (det ena på 16 kanaler, det andra 24).
Men även små billiga finns med RCA. t.ex http://www.thomann.de/se/behringer_xeny ... _stock.htm
Men även små billiga finns med RCA. t.ex http://www.thomann.de/se/behringer_xeny ... _stock.htm