In-Circuit Serial Programming (ICSP): woodoo style

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

In-Circuit Serial Programming (ICSP): woodoo style

Inlägg av netrunner »

(detta är säkert standard för många av er men en tråd kan ju vara kul i alla fall)

Jag håller på att uppdatera programvara i mina ESC (elektroniska fartreglage) till quadracoptern.

Den varianten jag har saknar ICSP-padda. Lösningen blev "woodoo-style": en tång med gummisnodd runt håller en nål som ligger tryckt mot rätt ben. (woodoo!) :lol: Nålen och/eller hela tången ansluts till programmeraren. Med bra belysning och förstoringsglasögon är det ganska lätt att pricka rätt ben. Tängerna ligger "ganska" stadigt och efter ett par försök åker den nya programvaran in. Det blir också mycket lättare om man prickar GND och Vcc från andra ställen på PCB än på mikrodatorn. PCB:n tejpar man fast så att den ligger stilla.

Färdigt för woodoo:
Bild

Bild

Bild
cosmox
EF Sponsor

Re: In-Circuit Serial Programming (ICSP): woodoo style

Inlägg av cosmox »

Haha, snyggt! :)

Man tager vad man haver.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har oxo vart inne på den lösningen, men slapp tack och lov :) Köper man fjädrande pinnar borde man kunna löda fast dem på
ett kretskort och på så vis göra en In circuit programmer avsedd för en viss processor... Spar en del utrymme på kretskortet :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om man har padds på 2mm x 2mm så går det troligen väldigt bra med pogo-pins. Att träffa exakt rätt på mikrodatorns ben tror jag blir svår. Det är sjukt småttigt och ganska trångt kring mosi miso och clock.

Jag snodde iden från en kille som hade samma teknik för att hålla små ytmonterade komponenter på plats medan han lödde dom.

En annan teknik, som troligen är ännu bättre, är att göra en avgjutning i silikon. Så drar man små trådar genom silikonet till rätt ben. Har man lite tur så lägger sig avgjutningen exakt rätt över mikrodatorn.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ser bra ut. Som MacGyver hade gjort antar jag. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Att du har så många tänger!
Inte ens jag som jobbar med elektronik hela dagarna har så många.
Tång och gummiband (eller eltejp) brukar jag använda när jag löder europadon ute på jobb.

Protte
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är ju inte dom finaste tängerna direkt, det är billigaste från Rusta och Jula. Men men... :doubt:

Krokodilklämman för GND går att ansluta direkt utan tång. Vcc gick inte att ansluta direkt på kabeln, mikrodatorn har en egen 7805 (iofs så skulle jag kunna strömförsörja hela kortet med ett batteri).

Normalt skulle 4 tänger räcka.

BTW: Klädnypa fungerar dåligt, dom väger för lite för att ligga stadigt. Samma sak med laserskuren plywood. Det behöver väga lite för att trycka ner nålen och ligga stadigt. Nålen trycker ju även igenom skyddslack och flussmedel.
Skriv svar