när behövs Y/D start?
när behövs Y/D start?
har en vedklyv med kärvande Y/D omkopplare/motorskydd.
behövs verkligen Y/D starten?
behövs verkligen Y/D starten?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: när behövs Y/D start?
Normalt använder man väl den främst för att få ner startströmmen?
Googlade lite snabbt och vid Y-koppling får man runt 30% av startströmmen jämfört med D-koppling. Eller för att vända på det, kör du direkt till D blir startströmmen 3 gånger så hög. Säkringarna ryker antagligen.
Googlade lite snabbt och vid Y-koppling får man runt 30% av startströmmen jämfört med D-koppling. Eller för att vända på det, kör du direkt till D blir startströmmen 3 gånger så hög. Säkringarna ryker antagligen.
okej, grovt 30 ampere då?
aja, får införskaffa en ny brytare då.
kan nån förklara varför man har ett motorskydd? ska inte säkringarna slå ut om det blir nåt fel eller stopp på motorn?
aja, får införskaffa en ny brytare då.
kan nån förklara varför man har ett motorskydd? ska inte säkringarna slå ut om det blir nåt fel eller stopp på motorn?
edit: glöm det här, var ju bara fel 

Senast redigerad av Johanb 19 april 2012, 16:16:16, redigerad totalt 2 gånger.
okej, jag har ingen överströmningsventlil så om man kör kolven mot stopp så löser motorskyddet ut tror jag. motorn står still och bara brummar så man får slå av brytarn o starta om den..
eller saknar jag kanske motorskydd och det är Y/D starten som jävlas?
vet ärligt talat inte ens om det sitter ett motorskydd där, tog för givet att det sitter inbyggt i såna här gamla Y/D brytare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om du har lite kontaktorer och ett motorskydd kan du ju fixa till en lite snyggare lösning som du sätter i en låda.
Det är alltså en hyraulisk kly. Då skulle jag säga att du antagligen inte behöver Y-D start. Ett vanligt motorskydd löser bara ut på överström. En gammal Y-D start brukar nog inte ha motorskydd.
ja en hydraulisk.
hm. vissa säger att jag måste ha YD
en del att jag borde
och andra att det går bra utan.
vad gäller egentligen?
borde inte märkbrickan visa om man ska det?
har 25A huvudsäkring om det har nån betydelse.
hm. vissa säger att jag måste ha YD
en del att jag borde
och andra att det går bra utan.
vad gäller egentligen?
borde inte märkbrickan visa om man ska det?
har 25A huvudsäkring om det har nån betydelse.
Det beror enheldel på lasten. Om det är stort tröghetsmoment behöver man Y-D start. Typiskt vedkap och liknande där det är en stor massa som snurrar fort. Pumpar brukar man nog inte ha det på.
-
Hej!
Huruvida du måste ha Y/D-start eller ej beror på om din säkring klarar direktstart samt om nätägaren tillåter direktstart.
Om jag minns rätt så tillåter nätägarna generellt inte direktstart av motorer över 4kW.
Sedan kanske det i praktiken går att direktstarta, då hydraulpumpen har väldigt liten massa och strömspiken därmed blir ganska kort, men det är en annan sak.
Motorskyddet fungerar som en anpassad säkring för motorn.
Du bör absolut ha ett fungerande och rätt justerat motorskydd då detta förhindrar varmgång och brand i motorn vid fel.
Motorskyddet ställs in på motorns märkström och bryter ifall motorn förbrukar mer ström under en längre period än den är avsedd för.
Säkringarna skyddar bara om de råkar vara lagom stora för den aktuella motorn, men ofta är närmaste säkringsvärde mycket större än motorns märkström.
Då kan motorn till exempel gå med överlast, skurna lager, eller bara står och brumma på två faser utan att säkringarna går.
Sådana fel har mer än en gång lett till nedbrunna ladugårdar.
Huruvida du måste ha Y/D-start eller ej beror på om din säkring klarar direktstart samt om nätägaren tillåter direktstart.
Om jag minns rätt så tillåter nätägarna generellt inte direktstart av motorer över 4kW.
Sedan kanske det i praktiken går att direktstarta, då hydraulpumpen har väldigt liten massa och strömspiken därmed blir ganska kort, men det är en annan sak.
Motorskyddet fungerar som en anpassad säkring för motorn.
Du bör absolut ha ett fungerande och rätt justerat motorskydd då detta förhindrar varmgång och brand i motorn vid fel.
Motorskyddet ställs in på motorns märkström och bryter ifall motorn förbrukar mer ström under en längre period än den är avsedd för.
Säkringarna skyddar bara om de råkar vara lagom stora för den aktuella motorn, men ofta är närmaste säkringsvärde mycket större än motorns märkström.
Då kan motorn till exempel gå med överlast, skurna lager, eller bara står och brumma på två faser utan att säkringarna går.
Sådana fel har mer än en gång lett till nedbrunna ladugårdar.
En överströmningsventil borde du ha det hör till en bra konstruktion.zorro_ac skrev:okej, jag har ingen överströmningsventlil så om man kör kolven mot stopp så löser motorskyddet ut tror jag. motorn står still och bara brummar så man får slå av brytarn o starta om den..