Autopilot till bastuflotte

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Martinx

Autopilot till bastuflotte

Inlägg av Martinx »

Hej där, jag tänkte låna tråden om den autonoma båten. Men det här kändes som ett sidospår från vad som diskuteras nu.

Men iaf. Jag har planer på att tillverka en autopilot för min bastuflotte. Hade först bara tänkt ha möjlighet att styra den via telefonen. Men efter att ha läst tråden om den autonoma båten väcktes intresset att få den att styras efter waypoints.

Det jag skulle vilja få lite tips på är ett smart sätt att styra flotten. Den är 9.5m lång och har en 15hk motor. Min första tanke var att sätta en elcylinder på motorn och tvinga den befintliga styrningen. Men jag har även funderat på att sätta ett roder någonstans vid fören. Rodret skulle även kunna hjälpa till att öka smidigheten, därför gillar jag den idéen.

Vad skulle jag kunna använda för att styra motorn eller rodret, något som jobbar bra med ArduPilot.

Mycket tacksam för svar
/Martin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Autopilot till bastuflotte

Inlägg av adent »

Gängad stång och stegmotor? Ardupilot ger väl iofs vanlig rc-servo-signal ut? Men då får man väl ha en arduino till som tolkar den och konverterar.
Eller modda mjukvaran i ardupiloten? eller en AVR som konverterar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det skulle ju kunna funka med ett moddat högkvalitativt RC-servo. Man plockar ut potten och monterar den någon annan stans, och kan på så vis få servot att snurra många varv för att nå korrekt utslag. Det går ju även att använda en annan motor om man vill, det är det flera här på forumet som har testat.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Två stycken bogroder kopplade till en styrmotor som får signaler från exempelvis ett servo.
Men vad är flottörerna tillverkade av ? och var finns bastun? undrar bastufreaken Lasp
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Roder i fören blir instabilt, så det kräver mycket mer av styrsystemet än roder bak.
Martinx

Inlägg av Martinx »

Gängstång och Stegmotor har jag också varit inne på. Det känns nästan som den enklaste lösningen. Jag har även varit inne på en Stegmotor med ett växelhus som har hög nedväxling. Men jag hittar inga som verkar vara tillräckligt robusta.

Pontonerna är gjorda av PE-rör som egentligen används till fjärrvärme. Jag använder 2st 5m långa ø630mm under bastun. Och även 3st 9m ø500mm under hela flotten.

På vilket sätt menar du att det blir ostabilare i fören? För jag gillar ju den idéen för att få möjlighet att styra snabbare, typ som bogpropelrar.

Flotten ligger vid havet utanför Umeå. Den är riktig härlig att tuffa runt med. Vi brukar åka upp till centrum några gånger per sommar. Tar ca 4h..
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

:tumupp: :tumupp:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När man svänger ändras farkostens anfallsvinkel, ligger rodret i fören förstärker det roderkraften, om det ligger i aktern försvagas det. Det gör att farkosten sticket iväg om man inte minskar roderutslaget när anfallslöftet vinkeln ökar. Det finns en anledning till att båtar och flygplan har roder bak.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

ArduPilot är helt rätt väg att gå. Du vinner massor på det valet.

RC-sevon går ju att parallellkopplad utan några krusiduller.

Detta servo för 120kr väger 137gram och kan lyfta 30kg med 1cm hävarm.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2_sec.html

Tar man kanske ... 5 sådana (?) så får man 7,5kg på 20cm hävarm.

Rent mekaniskt är det ju lätt att ge servot en hävarm så att 180 grader utslag blir kanske 90 grader på rodret. Servot blir dubbelt så starkt. Det bör kanske räcka?

Snabbt går det att installera i alla fall.

Går man den lite längre vägen med gängad stång och fristående potentiometer (med hävarm för bättre nogranhet?) så räcker det nog med ett,
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan man tänka sig en skruvdragare som drar en gängstång, det finns ju många H-bryggor på forumet som enkelt borde kunna styras av ArduPilot...

Edit: snygg bastuflotte förresten, seriöst byggd :tumupp:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Eller så kanske man kan bygga en mekanisk förstärkare ala vindroder stil, fast man låter ett kraftigt RC-servo styra i stället för en vindflöjel. Servot vrider ett litet roder/vinge som sticker ner i vattnet, när vingen drar i väg i sidled med kraft från vattentrycket så via lite block och linor kan det verkliga rodret styras.

se ex.
http://www.sailing-mare.com/Hemsida/F%F ... droder.htm
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Sätter man ett litet trimroder på ett större roder så kan man styra de stora rodret med väldigt liten kraft genom att ändra vinkel på de lilla, detta testades på vår 30 fot segelbåt. Använde små pneumatiska cylindrar som vi fyllde med vätska, kunde styra hela båten på 3,3ton med enbart en liten spak. Men de hela brast på att cylindrarna inte tålde vätskan vi använde så projektet skrotades efter en sommar.

Att tänka på är att man snabbt måste kunna ta över manuellt, tex lyfta av gängstången från motorn annars låser den ju när man ska styra manuellt?
Går de inte gå på med en servomotor på ratten?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju fördelen med att styra ett trimroder. Det påverkar inte mycket om man ta ta i rorkulten. Det behövs inga linor eller utväxling, det är bara att sätta ett roder på rodret.
mstore

Inlägg av mstore »

Tjena!

Jag har funderat på liknande grejer. Att "radiostyra" en motorbåt. Ifall man vill styra en befinlig utombordare skulle man kunna tänkas använda följande modul:
http://www.pololu.com/catalog/product/1392
Den modulen kan kombineras med en linjäraktuator eller vilken motor som helst. Vet inte om dethär är rätt för dig men det är iaf värt att kolla på. Här är ett annat alternativ:
http://www.servocity.com/html/heavy_dut ... 115__.html

Lycka Till med projektet! Jag kommer att följa denna tråd eftersom det även är i mitt intresse.

// Martin från andra sidan.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Har du inte funderat på att köpa en begagnad autopilot avsedd för att styra en båt och bygga styrningen runt denna?
Det finns ju en hel del på blocket och dessa är ju avsedda för just att styra båtar. (Självklart tänker jag mig att man kompletterar med egenhändigt uttänkt elektronik för att få önskade funktioner)

Sedan skulle jag, ifall båten är svårmanövrerad i låg fart, fundera lite över en elektrisk utombordare i fören som bogpropeller.
Skriv svar