Bygga liten USB-laddare av 4st AA batterier [nybörjare]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MrOrsh

Bygga liten USB-laddare av 4st AA batterier [nybörjare]

Inlägg av MrOrsh »

Hej! Helt ny i detta forum och en nybörjare på elektronik egentligen. Hoppas det är ok att jag frågar här.

Har fått för mig att försöka bygga en portabel USB-laddare för exempelvis mobiltelefon och liknande. Ramlade över http://www.maximumpc.com/article/featur ... n?page=0,1. Vad jag förstår det är det en spänningsregulator likt denna (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 805-p90061) som används, för att dra ned volten till 5 istället för 9 från 9v-batteriet. Har jag förstått det rätt?

Eftersom 9v-batterier dock är relativt dyra i förhållande till AA-batterier tänkte jag istället försöka mig på att bygga en AA-laddare. Min första tanke var att använda 4st 1.5v AA-batterier (alltså 6v) och sedan samma spänningsregulator som i guiden jag länkade ovan. När jag googlar runt efter just AA-laddare verkar det dock istället som om det är att föredra att använda endast 2st AA-batterier och någon form av stepup för att öka volten till 5 istället för 3 som de två batterierna ger.

Blir det någon skillnad i ampertimmar om man använder 2 istället för 4 AA batterier, och är det överhuvudtaget möjligt att göra som jag först tänkte (med 6st AA-batterier och spänningsregulator)?

Ber om ursäkt för att dessa frågor säkerligen ligger på en löjligt låg nivå jämfört med vad som verkar diskuteras här, men jag kände att jag skulle börja någonstans. Är det fel typ av frågor, felplacerat eller annat ber jag om ursäkt för detta med :-) Tyckte dock det verkade som ett kul projekt detta.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga liten USB-laddare av 4st AA batterier [nybörjare]

Inlägg av Meduza »

Visst går det bygga en laddare av 4st AA-batterier, gjorde det själv förra sommaren:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=52466
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Snyggt! Hänger dock inte riktigt med på vad de båda switcharna gör?

Min tanke är nog även att använda vanliga alkaliska batterier (vilka jag förstår ger lite för hög ström, 6v). Vill ju åt 5v så inget tar skada eller så.

Funkar det att använda en sån regulator jag länkade till, och sen bara koppla in den tillsammans med 4aa-batterier och eventuellt en liten switch?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det fungerar inte att köra med den regulatorn du länkar till, den ger för högt spänningsfall över sig för att det ska fungera.

Enklast är att koppla in en diod i serie med batterierna som sänker spänningen ca 0,7v. Du kommer då inte kunna utnyttja de sista 30% eller så ur batterierna då spänningen blir för låg men det är enkelt.

Vad mina switchar gör är att koppla i/ur en diod i serie (när jag kör på alkaliska batterier så slår jag i den i början och efter någon halvtimme kan jag slå av den så går det använda hela batteriernas kapacitet,
den andra kortsluter dataledningarna i usb-kontakten så telefonen antingen tror den är ansluten till en dator (låg laddningshastighet) eller en väggladdare (hög laddningshastighet)
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Okej då är jag med! Har du något förslag på en diod som skulle kunna funka (gärna som går att få tag på från affär)?

Och rent kopplingsmässigt ska det väl egentligen bara vara att sätta dioden mellan batteripacket och usb-kontakten.

Hur kopplade du för att kortsluta usbsladden förövrigt?

Sorry för många frågor :-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja nu har du inte fyllt i ort på din profil så jag vet inte var i sverige du finns *tips är att göra detta* men vilken diod som helst som pallar 1A eller mer och minst 10V fungerar.

Dvs tillexempel dom flesta som kjell säljer:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... are/dioder

Om jag vore du skulle jag nog köpt deras kit med dioder och betala 99kr för 120st i ett par olika varianter i stället för att betala 15kr för en enda diod... :)

Usb-kabeln har fyra trådar i sig, Data+, Data-, Spänning 5v+ och Jord (GND)
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinout#USB_pinout

För att tala om för telefonen att den sitter i en väggladdare och då kan aktivera snabbladdning så är det bara att koppla ihop D+ och D-, inte svårare än så.
Detta stämmer dock inte för tex iPhone och andra äppleprodukter som måste ha olika motstånd beroende på vilken laddare man vill låtsas vara osv, men för typ alla andra smartphones så fungerar det.

Och din ide om att det bara är att sätta dioden i serie stämmer.
Problemet med att ha dioden sittande där är att om du sätter i laddningsbara batterier så blir spänningen ut bara 4.1V i stället för 4.8 och telefonen kommer högst troligtvis inte att ladda, även därför jag har switchen där som kopplar i/ur den.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tror det är på sin plats att påpeka att laddlogiken i ovanstående fall med mobiltelefonen är integrerad i denna.

Den slutar således laddning och övergår eventuellt i underhållsladdning med innbyggd funktionalitet.

Detta är inte fallet med laddning av rena celler, där laddaren måste sköta detta.

Som vän av ordningen kan man därför överväga om ordet "laddare" är rätt.

Jag ville bara få med detta efterssom du skrev "exemplevis mobiltelefoner och liknande".
Att ladda celler utan kontroll på när dom är fulla innebär för de flesta batterityperna att dom
gör sig av med överskottet i värme vilket kan bli läskigt, och att dom pajar.
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Så med andra ord är det viktigt att hålla koll på när det som laddas blir klart, och därefter dra ur det för att inte överhetta batterierna?

Kanske inte var så bara som jag trodde att få ihop detta. Speciellt som jag som sagt är relativt ny inom el-lära.

Börjar fundera om man kanske ska ge sig på något annat kul USB-relaterat istället. Satt och surfade och trillade över http://www.flixya.com/video/1368953/DIY-USB-Cooking-Pan, där någon bygger en USB-driven mini-stekpanna. Verkar dock vara relativt segt att använda en sådan, men började fundera i banorna att bygga en egen koppvärmare (likt de som finns på TM, Coolstuff etc.).

Som jag förstår det av videon drar han helt enkelt USB-strömmen genom någon form av motståndstråd som sedan blir varm och strömmen. Kan ju vara helt ute och cykla även här, men det verkar ju inte allt för krångligt. Att veta vilken motståndstråd man kan tänkas använda verkade däremot krångligare. Hittade dessa hos Elfa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20149, men vete sjutton vad som kan vara vettigt för att värmas upp till inte allt för hög temperatur av 5V usb.

Kan det vara ett genomförbart projekt istället kanske? Sorry att jag byter ämne, men det ena leder lätt in på det andra :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att ladda USB med R6-batterier är lite knepigt - kör man med akaliska batterier så är spänningen lite väl hög i början och ganska fort sjunker spänningen alternativt spänningen behålls och strömmen minskar allt efter alkalinebattiet töms. dioden på 0.7 volt spänningsfall behövs i början men inte i slutet.

Försöker man å andra sidan med uppladdningsbara R6 av NiMh så kan man inte ha dioden, vart fall inte efter 2 minuter - där är spänningen förutom de första 10 minuter 'en smula för liten' för att riktigt orka ladda fullt på LiIon-baserade prylar - och efterhand inser man att akalinebatterie är endast just nödbatterier då en sådan laddare drar batterier som en ksp58 på automateld ungefär...

När man försöker ladda LiIon-batterier med NiMh-batterier och akaline-batterier så inser man snart hur mycket kräm som faktiskt pytsas in i dessa LiIon-batterier - dessvärre till en ganska stor förlust (som beror på kringkretsarna runt om kring LiIon-batteriet till största delen)

ungefär 1/3-del till hälften av energin försvinner vid varje 'överföring' ungefär.

---

om man inte vill bygga själv eller vill reverse enginera på en lösning som fungerar bra så kan man köpa http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =167105202

fungerar riktigt bra med både Akaline och NiMh då det i sistnämda fallet steppar upp spänningen en smula - skenet runt USB är blått tills man når nära urladdat då den går över till rött sken som varning - och den är rädd om NiMh-batterierna och stänger av sig automatisk vid ca 0.9 Volt/cell.

Omvandlingen i den verkar ganska effektiv då den inte bildar så mycket värme - problemet är ju att telefonen eller vad man nu laddar, eldar upp energin då stegen i dessa eldar upp spänningsskillnaden mellan inkommande spänning (5 Volt) och den spänning batteriet har för tillfället (3.5 - 4.2 Volt) när när det går i strömgräns för laddaren.

ibland skulle man vilja ha möjlighet att ställa strömmen i USB-laddaren så att det inte går i strömstrypning med värmeförlust hos mottagande laddsystem - är det step-up ändå så är det ingen extra förlust att switcha lite glesare om man upptäcker att istället för 500 mA vid 450 mA laddström så strömstryper inte telefonen och USB-spänningen ut sjunker 3.7 Volt, och höjs sakta allt eftersom batteriet laddas.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

MrOrsh skrev:Så med andra ord är det viktigt att hålla koll på när det som laddas blir klart, och därefter dra ur det för att inte överhetta batterierna?
Inte på en modern mobiltelefon som laddas via USB-uttag, och inte på dom flesta andra prylar heller som laddas via USB då 99% har inbyggda laddkretsar och alltså håller koll på allt själva utan denna varning var om man inte har prylar med inbyggda kretsar (då laddas dom dock för det mesta inte via usb utan via speciella egna laddare...)

Min konstruktion fungerade utmärkt att ladda mobiler med massa gånger, så det är fullt genomförbart och inte särskiljt avancerat, det är bara att bygga!
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Förstår jag dig rätt Meduza att du alltså föreslår att man inte ska kortsluta usb (D+, D-) utan bara låta dessa vara. Varpå telefonen som laddas tror den sitter i en datorport och därmed själv reglerar hur mycket ström den tar emot (och inte överhettar batterierna när den är fulladdad)?

Vad tror ni om den andra idéen, koppvärmaren. Kan det funka lika smidigt som i videon?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej jag säger att dom flesta mobiler i dag har all automatik inbyggd och deras så kallade "laddare" bara levererar ut en spänning på 5V och är inte smarta på något sätt, och att det därför är "safe" att ladda på detta sätt oavsett om man kortsluter D+/D- eller inte, i och med att det sitter automatik i telefonen så kommer den inte att överladda batteriet.

Om du inte kortsluter D+ och D- så får du ungefär 1/3 laddhastighet jämfört med om du gör det, så jag skulle rekommendera att göra det eller sätta en switch som jag har gjort.
emil.s

Inlägg av emil.s »

Borde det inte gå att typ parallellkoppla typ 4st sånna här:
------------------------

Och så kan man köra in allt från 4xAA till bilbatteri och ändå få ut 5v 1A?

EDIT:
Självklart menar jag en sån här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =73-132-30

Då lär man ju kunna koppla på nästan vad som hellst.

Sätt gärna en diod före regulatorn, sen kan man ju ha en liten plint eller vad det nu heter inom fin-elektroniken (sån där man stoppar in skalad kabel i och skruvar fast), sen är det ju bara att koppla på allt från konstiga batterier, till avklippta kablar från laptop-laddare, till gamla nätagg till gamla routrar/switchar osv. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Finns LDO med 0,1-0,2V minimum spänningsfall. En sådan + backspänningsskydd i form av MOSFET vore ganska enkelt och ändå effektivt. Fast det blir på gränsen att spänningen i NiMH räcker. Men man kan ju använda Medusas brytare, och slå till den när spänningen sjunkit för lågt, och på så sätt kunna köra en stund till.

Jag har en nödladdare som går på endast 1xR6. Det sitter alltså en switchad omvandlare i den.
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Tack för all input! Jag får helt enkelt testa mig fram lite och se vad som funkar bäst :-)

Ingen som har någon tanke om vilken glödtråd som kan användas för koppvärmaridén!
Skriv svar