Oem input för Feedhold och eller pause för mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MIX

Oem input för Feedhold och eller pause för mach3

Inlägg av MIX »

Har ett antal Tryck och gränsläges givare som är kopplade via en Cubloc modbus modul till mach3.

Tänkte göra en ladder logic antingen via cubloc modulen eller brains för att övervaka dessa vissa givar inputs uppfylls innan mach3 kan starta Matningen samt om under körning någon händer stoppas Matningen "snält" så att man kan fortsätta med cycle start när Felet åtgärdats.

Om man har tek. Oem input 1001 aktiv och försöker starta med cycle start startar matningen eller är denna bara aktiv om man aktiverar inputen under körning?

Någon som vet vad Oem trigger 285 286 gör?

Samt går det att disable alla G0 alltså rapid traverse komandon så att dom bara körs med den aktiva G1 Feedraten detta finns på fanuc system med namnet program test.
H.O

Re: Oem input för Feedhold och eller pause för mach3

Inlägg av H.O »

Inte helt säker på att jag förstår vad du frågar men alla "knappar" och därmed ingångar som triggar "knappar" (via BRAINs eller på annat sätt) är flanktriggade. Alltså kommer Cycle Start att fungera även om ingången som triggar feedhold är "till" - hoppas det förklarar.

Det går inte, vad jag vet, att "konvertera" G0 till G1 men det finns ju Rapid override med vilken du kan dra ner hastigheten på G0 rörelserna.

Jag vet inte vad 285-286 gör, har aldrig använt dom.
Skriv svar