Nu är ännu ett högt flygande projekt på gång för min del.
Har planer på att bygga ett kort byggt kring SPZB32W1x2.1 som ska kunna samla mätdata såsom temperatur och kunna styra lampor och rullgardiner hemma.
Det jag skulle vilja diskutera innan jag sätter igång är dock vad som är vettigast att använda, 6LoWPAN eller ZigBee för nätverkshanteringen.
6LoWPAN som jag ser det ger möjligheten att låta varje kort vara en egen webbserver.
Kanske skulle man kunna ansluta till varje kort via en webbläsare för konfigurering eller liknande.
ZigBee låter inte lika spännande i mina ögon, men det känns som om kommunikationen har mindre overhead.
En lösning med 6LoWPAN som jag ser det skulle kunna se ut enligt följande:
En smartphone/PC som är ansluten till mitt WiFi nät kan styra enheter via en app/hemsida och se samlad mätdata direkt från enheten via en hemsida eller hämta den via kommandon.
För att komma åt hemautomationsnätverket krävs då en ethernet/WiFi <-> 802.15.4 router.
En lösning å andra sida med ZigBee tänker jag mig enligt följande:
En smartphone/PC som är ansluten till mitt WiFi nät kan styra enheter via en server som kommunicerar med enheterna via en UART <-> 802.15.4 router.
Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med de olika lösningarna?
Finns det någon som har erfarenhet av någon av teknikerna?
Trådlöst hemautomationsnätverk
Re: Trådlöst hemautomationsnätverk
Här ekar det tomt
Jag har iallafall bestämt mig för att använda 6LoWPAN via Contiki.
Finns det möjligtvis någon som vet var man kan lära sig mer om Contiki eller som jobbat med det?

Jag har iallafall bestämt mig för att använda 6LoWPAN via Contiki.
Finns det möjligtvis någon som vet var man kan lära sig mer om Contiki eller som jobbat med det?
Jag håller på (går långsamt...) att bygga ett nät med ZigBee. Tanken är att det ska vara lätt att skapa nya noder och få in dem i nätet. Det jag jobbat mest på hittills är att skriva ihop en enkelt modulärt "operativ" som gör det lätt att skapa nya noder som enkelt kan prata med varandra. Dvs jag ska bara behöva koda det som är unikt för resp nod.
Kontakten med nätet är tänkt att ske via en nod som är kopplad till en webserver. Med tanke på att jag skriver i C så räknar jag med att jag ska kunna köra en av noderna på en PC, där jag bara behöver modifiera koden som pratar med COM-porten, där ZigBee-modulen sitter.
Fn kör jag ATmega328 på min labnod.
Kontakten med nätet är tänkt att ske via en nod som är kopplad till en webserver. Med tanke på att jag skriver i C så räknar jag med att jag ska kunna köra en av noderna på en PC, där jag bara behöver modifiera koden som pratar med COM-porten, där ZigBee-modulen sitter.
Fn kör jag ATmega328 på min labnod.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Ledsamt att TS fråga inte fick ett direkt svar.
Men sökte du först?
Jag har för mig att detta har avhandlats ett antal gånger på Ef!
Börja med tellstick som sökbegrepp
Ett annat bra ord kan vara MultiTRX
Eller kolla en sådan här länk: http://skagmo.com/
Men sökte du först?
Jag har för mig att detta har avhandlats ett antal gånger på Ef!
Börja med tellstick som sökbegrepp
Ett annat bra ord kan vara MultiTRX
Eller kolla en sådan här länk: http://skagmo.com/
Kul att få någon respons, jag trodde nästan att jag blev helt ignorerad..
Jag är nog inte jätte tydlig på att få fram det jag vill i text.
Men självklart har jag sökt och den enda tråd jag hittar om Contiki är en där JimmyAndersson mest ställer frågor om varför man ska använda Contiki.
Jag hade egentligen från början bestämt mig för att använda Contiki, men hade egentligen velat diskutera om ZigBee var ett alternativ.
Det kvittar nu för nu har jag börjat jobba med Contiki och har insett hur fantastiskt mycket hjälp man kan få av de medföljande verktygen, simuleringar, statistik, nätverksanalys mm.
Angående tellstick och MultiTRX så är jag inte ute efter en färdig hårdvara, det anser jag redan att jag har valt med STM32W modulen i första inlägget.
Har redan köpt hem ett par moduler, så vore tråkigt att inte få användning av dem.
Just nu försöker jag lära mig hur man hanterar Contiki med de medföljande simuleringarna och kolla igenom koden hur den fungerar.
Sen blir det väl att skapa ett utvecklingskort med någon sensor lite knappar och lite LEDs för att komma igång i hårdvaran.
Men utifrån JimmyAnderssons tråd verkar det finnas vissa som har jobbat lite med Contiki så om ni har något tips på hur man lättast lär sig opertivet så är alla tips välkomna.
Jag är nog inte jätte tydlig på att få fram det jag vill i text.
Men självklart har jag sökt och den enda tråd jag hittar om Contiki är en där JimmyAndersson mest ställer frågor om varför man ska använda Contiki.
Jag hade egentligen från början bestämt mig för att använda Contiki, men hade egentligen velat diskutera om ZigBee var ett alternativ.
Det kvittar nu för nu har jag börjat jobba med Contiki och har insett hur fantastiskt mycket hjälp man kan få av de medföljande verktygen, simuleringar, statistik, nätverksanalys mm.
Angående tellstick och MultiTRX så är jag inte ute efter en färdig hårdvara, det anser jag redan att jag har valt med STM32W modulen i första inlägget.
Har redan köpt hem ett par moduler, så vore tråkigt att inte få användning av dem.
Just nu försöker jag lära mig hur man hanterar Contiki med de medföljande simuleringarna och kolla igenom koden hur den fungerar.
Sen blir det väl att skapa ett utvecklingskort med någon sensor lite knappar och lite LEDs för att komma igång i hårdvaran.
Men utifrån JimmyAnderssons tråd verkar det finnas vissa som har jobbat lite med Contiki så om ni har något tips på hur man lättast lär sig opertivet så är alla tips välkomna.