De hyllor jag skaffade i slutet av förra året räcker inte till och jag får inte plats med fler.
Golvet är fullt med lådor och kartonger med prylar i. Garderoberna är fulla och bänkytan är för liten...
Lösning?
Bygga nytt arbetsrum!

Nuvarande rum
Mitt nuvarande arbetsrum är ca. 16kvm och i stort sett kvadratiskt. Geometrin, snedtak, och placering av garderober och dörr gör det svårt att utnyttja ytan på ett bra sätt.
Outnyttjad yta
Denna yta ligger vägg-i-vägg med arbetsrummet. Det är ett allrum som ligger precis ovanför trappan med sovrum till vänster och arbetsrummet till höger.
Ytan är i stort sett outnyttjad förutom som läsplats och som sovplats för katterna. Alltså är den rätta lösningen på mitt problem att slänga upp en ny vägg här och skapa ett nytt arbetsrum.
Nytt arbetsrum
Det nya rummet får ungefär samma yta som det gamla rummet men är längre och smalare med rena väggytor utan garderober och dörrar i vägen. Detta gör att det blir mer optimalt för att få in mycket bänkyta och hyllor. Rummet blir ca. 5.9m x 2.7m.
Första skissen jag gjorde var för att se hur mycket bänkyta som går att få in. Skrivbordsbenen i övre vänstra delen ser lite lustiga ut. Det beror på att jag återanvänder ett existerande skrivbord (IKEA Effektiv) men är tvungen att komplettera med en annan modell (IKEA Galant) eftersom IKEA av någon anledning inte längre tillverkar Effektiv.

Totalt blir det ca. 6.5kvm bänkyta och 5.6m brett.
På nästa skiss har jag lagt till den nya väggen jäms med murstocken.
Följande skisser är de senaste och så som det antagligen kommer att bli när allt är klart.
Till sist några vyer från utsidan.