Hemtelefon med spärrlista?
Hemtelefon med spärrlista?
Ser att det finns enheter som man kopplat till dator som har funktionen men jag skulle gjärna manuellt knappa in de nummer jag inte vill ska komma igenom alternativt att det lyfter klykan och slänger på den igen gaska snabbt via reläfunktion när den får träff på nummer i min lista.
Jag tror en sådan produkt/funktion kommer generera en rätt betydande marknad då detta gisslet med telesäljare bara ökar.
Jag tror en sådan produkt/funktion kommer generera en rätt betydande marknad då detta gisslet med telesäljare bara ökar.
Re: Hemtelefon med spärrlista?
Jag har tänkt på att bygga en sådan, har lite DTMF-tonavkodarkretsar liggande. Men
vid närmare eftertanke använder man så sällan det fasta telenätet så jag orkade inte
vid närmare eftertanke använder man så sällan det fasta telenätet så jag orkade inte

Telia Entré var en nummerpresentatör som kunde spärra vissa nummer. Jag hade en sådan en gång men den gick tyvärr sönder när det åskade. Har nog slängt resterna av den.
Innan jag dumpade fast telefon helt så hade jag VoIP, och ställt in min Asterisk så att hemliga nummer och kända telefonförsäljare (nummerlista från nätet) kom till ett förinspelat meddelande där de fick veta att jag inte villa köpa något och om de ändå ville prata med mig så kunde de komma vidare med en tonvalstangent. Fick bara något enstaka samtal, från säljare som inte fanns med på spärrlistan.
Skulle gärna vilja ha samma funktioner i mobilen, men fast telefoni känns lite "1900-tal".
Skulle gärna vilja ha samma funktioner i mobilen, men fast telefoni känns lite "1900-tal".
Gör det? Ökar, alltså. Jag har ingen fast telefon, dock en mobiltelefon med företagsabonnemang. Det senaste året har jag blivit uppringd av telefonförsäljare två-tre gånger totalt. Har ni andra större "problem" med telefonförsäljare än vad jag har?ABBZ skrev:Ser att det finns enheter som man kopplat till dator som har funktionen men jag skulle gjärna manuellt knappa in de nummer jag inte vill ska komma igenom alternativt att det lyfter klykan och slänger på den igen gaska snabbt via reläfunktion när den får träff på nummer i min lista.
När jag fortfarande hade fast telefon (4-5 år sedan nu) så anslöt jag mig till nix-registret. Det ringde aldrig telefonförsäljare, dock en enstaka marknadsundersökning då och då.
Man kan anmäla mobilnummer till nix-registet också har jag för mig.
Jaha då har det ändrat det för jag har bestämt för mig att jag NIX-anmälde mitt mobilnummer. Men å andra sidan är det ju bättre med generellt "förbud" mot reklamsäljande till mobilen som det nu verkar vara. Etiska regler låter dock inte som något tvingande...
Min mor har fått samtal från Portugal i över 1 år nu och de lägger alltid på luren när man svarar. Men en gång var det en som svarde och pratade engelska och han sa att han ringde upp bara för att jag hade ringt honom. Så på något sätt är det någon växel eller liknande som ringer upp folk i Portugal med min mors telefonnumer. Det är olika nummer. Antagligen något fel någonstans. Väldigt skumt. Jag ringde till telia men de sa att de inte kan göra något utan hon måste byta nummer. Så det skulle vara bra med en lösning som man kunde blockera nummer från Portugal och andra nummer också för den delen.
Haha låter som din mor sitter och söker Portugisiska män på nätet.
Nej men det måste väl vara nåt som telia kan göra nåt åt tycker man? Fast dom kanske inte orkar...

Funktionen att "lyfta luren" och "lägga på" fixas med vilken analogt modem som helst. Åtminstone de äldre modemen, typ 1200bps-modem o.s.v., hade ofta hålmonterade kretsar som man hyggligt lätt kunde begripa vad de gör och på så vis löda in ledningar för att skicka ljud in och ut via modemets linjetrafo, "lyfta luren"-relä o.s.v... Jag minns att jag moddade nåt modem då det begav sig så att ljud kunde skickas via "ljudpinnarna" i serieporten på en Amiga.
Idag kanske det går att få tag på analoga modem med svensk nummerpresentatör inbyggt för ett lågt pris?
Annars är det rätt lätt att bygga en nummerpresentatör själv.
Jag byggde en då det begav sig. Jag använde givetvis MT8870 med tillhörande NTSC färgbärvågskristall (3,579...Mhz). Om man delar den klockan med 3072 (2048+1024 = bit 10+11 satta samtidigt) så får man ca 1200Hz, perfekt klocka för att generera 1200baud rs-232-signal. En 4040 + en 74C00 (jag köpte nåt rör med 74C00 för länge sen, idag hade jag givetvis tagit 74HC00) fixade delningen med 3072. Två 74HC165:or kopplade till MT8870's datautgångar och MT8870's strobe (eller vad "ton kommer just nu"-utgången heter) kopplad till "paralell load" på 165'orna fixade seriedatagenerering. Jag hade klarat mig på en 165:a men med två så kunde jag bygla ingångar så att jag fick asciitecknen 48-63 direkt vilket visserligen gav fel tecken för allt utom siffrorna 1-9 men ändå lätt gick att köra mot terminalprogram i nödfall. En vanlig BC547 plus ett par motstånd drev lysdioden i en optokopplare (i serie med en vanlig lysdiod tror jag). På andra sidan optokopplaren så byggde jag en fulkoppling med motstånd mellan TX och RX på datorns serieport och optokopplarens transistorutgång mellan RX och DTR (eller vilken utgång det nu var, jag kanske diodade ihop flera utgångar, minns inte exakt). En väggvårta samt 7805 matade MT8870'n + 4040+74C00+74HC165:orna. Dioder som skyddade mot för stark insignal, liten konding i serie och ett gäng 100k-motstånd i serie för insignalen gjorde att bygget lätt klarade spikarna från ringsignal o.s.v., och framförallt så belastade bygget inte telenätet.
Jag har sett en hel del andra byggen som använt linjetransformatorer eller liknande mellan telenätet och MT8870'n. I teorin är det bra, i praktiken så ska det vara en högohmig trafo. Det kan säkert gå att få ett sånt bygge att funka bra om man höjer förstärkningen i MT8870'n rejält och har seriemotstånd på telelinjesidan av trafon.

Idag kanske det går att få tag på analoga modem med svensk nummerpresentatör inbyggt för ett lågt pris?
Annars är det rätt lätt att bygga en nummerpresentatör själv.
Jag byggde en då det begav sig. Jag använde givetvis MT8870 med tillhörande NTSC färgbärvågskristall (3,579...Mhz). Om man delar den klockan med 3072 (2048+1024 = bit 10+11 satta samtidigt) så får man ca 1200Hz, perfekt klocka för att generera 1200baud rs-232-signal. En 4040 + en 74C00 (jag köpte nåt rör med 74C00 för länge sen, idag hade jag givetvis tagit 74HC00) fixade delningen med 3072. Två 74HC165:or kopplade till MT8870's datautgångar och MT8870's strobe (eller vad "ton kommer just nu"-utgången heter) kopplad till "paralell load" på 165'orna fixade seriedatagenerering. Jag hade klarat mig på en 165:a men med två så kunde jag bygla ingångar så att jag fick asciitecknen 48-63 direkt vilket visserligen gav fel tecken för allt utom siffrorna 1-9 men ändå lätt gick att köra mot terminalprogram i nödfall. En vanlig BC547 plus ett par motstånd drev lysdioden i en optokopplare (i serie med en vanlig lysdiod tror jag). På andra sidan optokopplaren så byggde jag en fulkoppling med motstånd mellan TX och RX på datorns serieport och optokopplarens transistorutgång mellan RX och DTR (eller vilken utgång det nu var, jag kanske diodade ihop flera utgångar, minns inte exakt). En väggvårta samt 7805 matade MT8870'n + 4040+74C00+74HC165:orna. Dioder som skyddade mot för stark insignal, liten konding i serie och ett gäng 100k-motstånd i serie för insignalen gjorde att bygget lätt klarade spikarna från ringsignal o.s.v., och framförallt så belastade bygget inte telenätet.
Jag har sett en hel del andra byggen som använt linjetransformatorer eller liknande mellan telenätet och MT8870'n. I teorin är det bra, i praktiken så ska det vara en högohmig trafo. Det kan säkert gå att få ett sånt bygge att funka bra om man höjer förstärkningen i MT8870'n rejält och har seriemotstånd på telelinjesidan av trafon.
-
- Kontakt:
Själv har jag löst funktionen genom IP-telefoni + en asteriskväxel.
Går att få nummer utan månadskostnad här: http://www.phonzo.se
Välj Phonzo cash, gratis 0 kr i månaden, 50 kr setup, välj "egen utrustning" vid setup.
Hyffsade priser också, även om de är lite dyra på mobilsamtal så kör de sekunddebitering så det blir billigt i slutändan ändå.
Går göra massa saker. Själv har jag gjort ett system med whitelist istället för spärrlista.
Eftersom jag ändå måste lämna ut numret till dem som behöver ringa mig, så lägger jag även till numret till de som behöver ringa mig i min whitelist.
Mobilen har jag löst genom att ha ett "mobilt bredbandskort" i mobilen + SIP-droid i mobilen mot samma asteriskväxel. Dvs det är samma nummer till både mobilen och hemtelefonen. Alla hemtelefoner + min mobil börjar ringa när någon whitelistad ringer mitt nummer.
Går att få nummer utan månadskostnad här: http://www.phonzo.se
Välj Phonzo cash, gratis 0 kr i månaden, 50 kr setup, välj "egen utrustning" vid setup.
Hyffsade priser också, även om de är lite dyra på mobilsamtal så kör de sekunddebitering så det blir billigt i slutändan ändå.
Går göra massa saker. Själv har jag gjort ett system med whitelist istället för spärrlista.
Eftersom jag ändå måste lämna ut numret till dem som behöver ringa mig, så lägger jag även till numret till de som behöver ringa mig i min whitelist.
Mobilen har jag löst genom att ha ett "mobilt bredbandskort" i mobilen + SIP-droid i mobilen mot samma asteriskväxel. Dvs det är samma nummer till både mobilen och hemtelefonen. Alla hemtelefoner + min mobil börjar ringa när någon whitelistad ringer mitt nummer.
Spärrade inte mobiloperatörerna dessa hemska telefoni över IP programmen? 

-
- Kontakt:
Jo, på mobilsurfen. (dvs på mobilabbonemang och kontantkort som man kan ringa och SMSa på och sedan får surf på)
Men inte på datorsurfen. (dvs dem sim-kort man ENDAST kan surfa på. Dvs mobiltbredband-kort)
Dessa mobiltbredband-kort går ju (och man får) sätta i mobilen också, du kan dock inte SMSa eller ringa "vanligt" på dessa.
Rätt många kunder använder mobilt bredband (dvs USB-sticka) helt som ersättning för sitt fasta - tex för att det inte erbjuds något bredbandsalternativ alls tex ute på landet - och de kunderna skulle bli rätt sura om inte skype/SIP och liknande fungerade.
Men inte på datorsurfen. (dvs dem sim-kort man ENDAST kan surfa på. Dvs mobiltbredband-kort)
Dessa mobiltbredband-kort går ju (och man får) sätta i mobilen också, du kan dock inte SMSa eller ringa "vanligt" på dessa.
Rätt många kunder använder mobilt bredband (dvs USB-sticka) helt som ersättning för sitt fasta - tex för att det inte erbjuds något bredbandsalternativ alls tex ute på landet - och de kunderna skulle bli rätt sura om inte skype/SIP och liknande fungerade.
De har inte spärrat nåt ännu. De vill spärra, och deras abonnemangsavtal säger att sån trafik inte är tillåten.