Hur väljer jag motstånd i ett gs-steg mosfet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan

Hur väljer jag motstånd i ett gs-steg mosfet?

Inlägg av tokfan »

Hej! Jag undrar hur jag väljer motstånd i ett GS-steg (som är samma som ett GE men med mostransistor istället för BJT).
Man kan ju räkna ut detta när man har vissa värden. Men jag har ingen aning om hur man gör när man bara har matningsspänning och insignal givna.
I mitt fall använder jag en MOSFET.
Jag vet att man bör välja de första vänstra motståndena lika för att lägga potentialen på halva matningsspänningen.
Men sen?
Vart börjar jag?
Har man ett motstånd är det ju enkelt att räkna ut det andra.

vore trevligt med svar. Jag kompletterar gärna om jag har missat något i frågan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tokfan

Re: Hur väljer jag motstånd i ett gs-steg mosfet?

Inlägg av tokfan »

ingen?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag är inte så bra på analoga steg med MOS.
Spänningsdelaren måste vara lite lägre än hälften för att inte transistorn ska bottna då Rs är mindre än Rd. Ställ arbetspunkten så att Vd är ung halva drivspänningen. Det kommer att bero på kvoten mellan Rd och Rs och spänningen på gate. Förstärkningen i exemplet med en kondensator kommer att bero på brantheten i transistorn och blir lite oberäknelig. Sätt ett motstånd i serie med kondensatorn, då blir förstärkningen ungefär kvoten mellan Rd och Rs parallellt Rc. Man kan också dela Rs och sätta in kondensator mellan motstånden.

Protte
bearing

Inlägg av bearing »

Det är ganska oklart vad du är ute efter tycker jag.

Bild
Men om jag förstår rätt så undrar du vilken storlek du ska välja på t.ex. R2, för att sedan kunna räkna ut R1?

Då får du titta på impedansen av din signalkälla och bedöma vilken inimpedans förstärkaren kan ha utan att dämpa signalen för mycket. Inimpedansen för GS-steget borde vara R1//R2, så om dessa väljs till att bli samma som signalkällans impedans, då kommer insignalen dämpas till hälften. Om de väljs till 1000ggr signalkällans impedans kommer signalen dämpas obetydligt, men detta kanske gör att de får väldigt hög impedans i förhållande till strö-/parasitkapacitanser i uppkopplingen, vilket leder till steget inte beter sig som väntat. Höga motståndsvärden ger även brus och känslighet för störningar.

För att välja Rd får du resonera på liknande sätt. Om Rd väljs till samma som lastens impedans kommer utsignalen dämpas till hälften. Om Rd väljs till 1/1000 av lastens impedans kommer utsignalen dämpas obetydligt av lasten, men det kommer å andra sidan bli en väldigt hög effektutveckling i Rd jämfört med effektutvecklingen i lasten. Om lasten är en högtalare gissar jag att det är bäst att välja Rd = högtalarens impedans.

Cin och Cut väljs så att högpassfiltrena släpper förbi den frekvens du är ute efter.
tokfan

Transistorer plus uträkning om jag fattat rätt

Inlägg av tokfan »

Nu har jag ju hittat trixet. eller så som jag gjorde när jag höll på med det i skolan.
Först välja Id (minst dubbel så stor som Iss-min) Sedan rita ut arbetslinje mellan matning (Ud) och Id i grafen
Dessa delar man med varandra och får fram Rd. Sedan tar man Gs spänningen vid vilopunkten och delar med Id på detta ställe i grafen.
Då har man fått fram Rs.
Rs ska vara mindre än 10% av Rd har jag läst.

Jag har också läst att Rd * gm = förstärkningen.

Jag klurar nu på hur i hela värden jag ska välja transistor. Vilka värden bör jag gå efter?
Jag vill förstärka en signal på 10V pk-pk ca 3ggr med matningsspänningen +-12V. (distar lite på slutet, gitarrförstärkare).

Jag fumlar i mörkret efter att komma på hur jag ska tänka och vilka krav transistorn behöver leva upp till.
Finns det några klassiska billiga gamla standard-trissor som oftast används? jag har aldrig hållit på med detta tidigare.

Otroligt tacksam för svar!
Skriv svar