Diod som klarar omkring 200v och någon uA men vid 200kHz?
Diod som klarar omkring 200v och någon uA men vid 200kHz?
Har byggt en liten DC - DC omvandlare. Testade att likrikta med 4st 1n4148 i en brygga och mätte som max utgången till ca 50v. Men denna spänning visste jag var alldeles för låg då utgången direkt från trafon låg på ca 250v. Denna låga spänning ut från dioderna beror väl då på att dom inte kan hantera frekvensen?
1n4007 dioder fungerade sämre upptäckte jag. Kanske inte så konstigt när dom är till för 50Hz men jag har läst att dom kan hantera högre frekvenser vid väldigt låga strömmar, men 200kHz var kanske lite väl optimistiskt.
Bryggan var inte belastad med mer än multimetern och oscilloskopet jag använde.
1n4007 dioder fungerade sämre upptäckte jag. Kanske inte så konstigt när dom är till för 50Hz men jag har läst att dom kan hantera högre frekvenser vid väldigt låga strömmar, men 200kHz var kanske lite väl optimistiskt.
Bryggan var inte belastad med mer än multimetern och oscilloskopet jag använde.
Jag använder en kondensator på 1nF men bara när jag vill ha utgången glättad.
Nej jag vet, dom klarar som max 75v om jag inte är fel ute, och jag testade först med 60v in men spänningen blev då bara några volt ut. Det var då jag vräkte på med 250v för att se om det blev någon skillnad.
Ja jag tycker också att dom skall kunna hantera frekvensen.
Det blir kanske som max någon få uA som den kommer att behöva hantera till det jag skall använda den till. Vid 75v är max ström som den kan hantera 5uA så det skall inte vara några problem. Angående spänningen så är det annars bara att seriekoppla några stycken så är det ordnat, men det hade varit bra med enskilda dioder istället.
Scottky kan ju kanske fungera, få ta en titt på elfa. Jo visst kostar dom och jag kommer inte att beställa bara några dioder från dom där frakten kommer att gå på bra mycket mer än vad grejerna kostar, det är en av 2 nackdelen hos dom. Den andra är ju att dom är generellt dyra.
Nej jag vet, dom klarar som max 75v om jag inte är fel ute, och jag testade först med 60v in men spänningen blev då bara några volt ut. Det var då jag vräkte på med 250v för att se om det blev någon skillnad.
Ja jag tycker också att dom skall kunna hantera frekvensen.
Det blir kanske som max någon få uA som den kommer att behöva hantera till det jag skall använda den till. Vid 75v är max ström som den kan hantera 5uA så det skall inte vara några problem. Angående spänningen så är det annars bara att seriekoppla några stycken så är det ordnat, men det hade varit bra med enskilda dioder istället.
Scottky kan ju kanske fungera, få ta en titt på elfa. Jo visst kostar dom och jag kommer inte att beställa bara några dioder från dom där frakten kommer att gå på bra mycket mer än vad grejerna kostar, det är en av 2 nackdelen hos dom. Den andra är ju att dom är generellt dyra.
Jag kollade upp detta för någon månad sedan vad brev skulle kosta när jag bara behövde en enda krets ifrån dom. Jag kommer inte ihåg den exakta summan men jag vet att det var mer än 18:- i frakt + någonting mer som jag fick betala exkl kretsen. Visst det blir kanske betydligt billigare med kreditkort, men det har jag inte.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
> "Jag har enskild firma = privatperson, "
Sant i vissa fall (ansvar för firmans skulder t.ex)
Ej sant i andra fall (priv.pers kan inte vara MOMS registrerad, t.ex)
De allra flesta företag accepterar en "ensk.firma" som ett "företag".
Som "ren" privatperson kan det dock vara svårt/omöjligt...
> "Lite för dyrt för gammal surplus!"
"Gammalt" ??
Vad *exakt* vet du om det ?
Sant i vissa fall (ansvar för firmans skulder t.ex)
Ej sant i andra fall (priv.pers kan inte vara MOMS registrerad, t.ex)
De allra flesta företag accepterar en "ensk.firma" som ett "företag".
Som "ren" privatperson kan det dock vara svårt/omöjligt...
> "Lite för dyrt för gammal surplus!"
"Gammalt" ??
Vad *exakt* vet du om det ?