Hjälp med krånglande "Kina 3020 cnc"
Hjälp med krånglande "Kina 3020 cnc"
Fick min cnc fån ebay häromdagen och jag har försökt att få igång den.
Allt utom y-axeln fungerar. Problemet är att den brummar och går väldigt ojämnt.
Då jag läst lite här om elproblemen, så var det min fösta misstanke.
Men nu har jag testat att byta ut y-axeln kablage och drivareport mot x-axelns
och problemet kvarstår (på samma axel). Jag har även bytt stegmotorn utan framgång.
När jag joggar y-axeln med handkraft känns den trög i perioder och jag kan tycka mig se att rörelseskruven(?) inte är helt stilla utan verkar röra sig lite (böjd?).
Någon som har ett tips om nästa steg i felsökningen?
Allt utom y-axeln fungerar. Problemet är att den brummar och går väldigt ojämnt.
Då jag läst lite här om elproblemen, så var det min fösta misstanke.
Men nu har jag testat att byta ut y-axeln kablage och drivareport mot x-axelns
och problemet kvarstår (på samma axel). Jag har även bytt stegmotorn utan framgång.
När jag joggar y-axeln med handkraft känns den trög i perioder och jag kan tycka mig se att rörelseskruven(?) inte är helt stilla utan verkar röra sig lite (böjd?).
Någon som har ett tips om nästa steg i felsökningen?
Re: Hjälp med krånglande "Kina 3020 cnc"
Låter som om du har en böjd skruv
Du får ta loss den och rulla den på en plan yta för att kontrollera att den är böjd.
Men gå axeln trögare i ena ändan låter det mer som om maskinen inte är riktigt rak.
/// Marcus

Men gå axeln trögare i ena ändan låter det mer som om maskinen inte är riktigt rak.
/// Marcus
Urs då
Någon som har koll på hur svårt det är att ta loss skruven?
Funderar på om de är värt att börja krångla med att laga eller börja krångla med öppet köp via kina
Någon som har koll på hur svårt det är att ta loss skruven?
Funderar på om de är värt att börja krångla med att laga eller börja krångla med öppet köp via kina

Googlade snabbt och såg att det skall vara trapetsgängade stänger. Så det bör bara vara att lossa den i båda ändorna och ta bort stegmotorn, för att sedan skruva ur den ur muttern.
/// Marcus
/// Marcus
Så va det.
Ja monterade loss skruven och den är inte helt plan.
Allt annat verkar vara i bra form men man undrar ju hur lager och ledstänger har reagerat på att ha pressats runt av skruven.
Känner inget spel.
Jag antar att det är hopplöst att försöka plana trapetsgängade stänger ?
Ja monterade loss skruven och den är inte helt plan.
Allt annat verkar vara i bra form men man undrar ju hur lager och ledstänger har reagerat på att ha pressats runt av skruven.
Känner inget spel.
Jag antar att det är hopplöst att försöka plana trapetsgängade stänger ?
Nej då, hitta high spot, vrid så att du har höga sidan mot knät, en diskbänkskant eller liknande och tryck i ändarna. Repetera tills du är nöjd, eller, skicka mail till Kinesen att han får leverera en ny skruv bara, resten har nog inte tagit någon större skada.
Efter en omgång ser jag viss förbättring, så jag får la jobba på.
Hur klena skall dessa motorer egentligen vara?
Det är ju mycket enkelt att hålla fast det lilla handtaget när motorn försöker dra runt
Dom är på 1.8A
Hur klena skall dessa motorer egentligen vara?
Det är ju mycket enkelt att hålla fast det lilla handtaget när motorn försöker dra runt
Dom är på 1.8A
Du kan justera strömbegränsningarna till stegmotorerna lite, tror inte att kineserna har justerat in den.
/// Marcus
/// Marcus
Se upp så du inte krämar på med mer ström än vad motorerna klarar av.
På min 6040 fräs så tycker jag ändå man får nypa till en del för att bromsa dom. Dom är specade till 3A.
På min 6040 fräs så tycker jag ändå man får nypa till en del för att bromsa dom. Dom är specade till 3A.
Hur svårt det är att bromsa beror väll också mycket på hur fort man kör, jag och boris gjorde ett test när jag hämta min maskin.
Då höll jag iof i en av delarna som rör sig och inte i motorn, vid en 7000 gick det ganska lätt att hålla emot, men kör man sakta är det helt omöjligt...
Då höll jag iof i en av delarna som rör sig och inte i motorn, vid en 7000 gick det ganska lätt att hålla emot, men kör man sakta är det helt omöjligt...