Snabb dataöverföring med synligt ljus?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
jesse

Snabb dataöverföring med synligt ljus?

Inlägg av jesse »

Lade först detta i "dagens youtube" med det blev ju fel av flera anledningar. Startar om det istället som en egen tråd i "optokomponenter", eftersom jag är intresserad av hur det skulle kunna fungera:
Jesse skrev:Fick tips om en film som jag först tyckte verkade intressant, men ju mer jag fick höra desto mer skeptisk blev jag. Här är det en hel del saker som inte stämmer, så jag misstänker att alltihop är påhittat:

Harald Haas: Wireless data from every light bulb
What if every light bulb in the world could also transmit data? At TEDGlobal, Harald Haas demonstrates, for the first time, a device that could do exactly that. By flickering the light from a single LED, a change too quick for the human eye to detect, he can transmit far more data than a cellular tower -- and do it in a way that's more efficient, secure and widespread.

Harald Haas is the pioneer behind a new type of light bulb that can communicate as well as illuminate – access the Internet using light instead of radio waves.
och ett svar från Lasp:
Lasp skrev:Jag har stor, mycket stor, tilltro till TED.
Och vist är det rätt som han säger, att det går att strömma data ner från varje enskild punkt.
Så detta tar jag som ett seriöst inlägg. Lyssna igen
Vad han pratar om är en enkel downstreaming link!
För skyddade och känsliga miljöer är det helt rätt, men bevare oss för den GeoReklam som kan bli följden!
Det jag blev mycket tveksam till var en del saker:

1) han pratar om bandbredden - ljusets spektrum, kunde utnyttjas till att få mycket mer information överfört än t.ex via radio. (Det synliga ljusets bandbredd är 10.000 gånger större än radio-området)

2) Vanliga "vita" LED är ju extremt långsamma och är dessutom inte "vita": Antingen har de en färg med kort våglängd som belyser ett fosforscerande material som i sin tur avger något som ser vitt ut. Eller så är det en kombination av RÖD+GRÖN+BLÅ för att få illusionen av "vitt". Det ger ingen "bandbredd". Det ger en enda kanal, med en extremt stor spridning i spektret. Eller, om man separerar signalerna till röd, grön och blå diod så får man max tre kanaler att sända data med.

3) hur praktiskt är det att först koppla nätverkskablar till varenda lampa överallt och sedan vara tvungen att vara nära någon av dem? Till vilken kostnad? Hur skulle det kunna fungera i en bil? I skogen? Det skulle ju ersätta mobilnätet pratades det ju om i början...

4) Jag har försökt följa utvecklignen av optoelektronik (optokopplare) från tillverkarna och det kan komma upp i några megabit/sekund , men då börjar det bli dyrt.... Var är alla de där gigabitarna per sekund som det talas om? Existerar det sådana lysdioder? Och vad är fördelen med att de emitterar ett vitt ljus istället för en specifik våglängd, då man ändå inte kan separera varje våglängd för parallella sändningar?

5) " he can transmit far more data than a cellular tower "... jaha, hur mycket data blir det? Med en enda LED? Not.

Så jag är minst sagt tveksam. Hade han sagt att han sände med 100 mbit/sek seriellt och inte blandat in spektrumtjafset så hade jag kunnat tro på det om det handlade om en mycket avancerad specialtillverkad LED i en våglängd. Men vit LED? Vilken LED_lampa som helst som man bara "blinkar me" lite snabbt" skulle kunna överföra data - ja, men hur snabbt? Och att "Led-lampor är byggda av halvledare och är därför extremt snabba"... Jasså? hastigheten är ju ett av de största problemen med optisk överföring....

Såg att Casio hade gjort experiment med VLC (Visual light communication) där två mobiler pratar med varandra. Men då handlade det snarare om kanske några hundra eller kanske tusen bitar per sekund, och inte mega- eller giga-bits.

Vad tror ni andra? Finns det belägg för att sådan teknik skulle kunna utvecklas inom en snar framtid?

Det närmaste man kan komma är väl fiberoptiken, som är väl utvecklat och kan bli ganska snabbt (hur snabbt?) Men inte heller den utnyttjar särskilt många olika våglängder på bärvågen, och jag antar att dessa optiska sändare och mottagare är väldigt dyra i förhållade till en vanlig LED-lampa, och skulle inte kunna gå att montera i varenda lampskärm.
cyr
Kontakt:

Re: Snabb dataöverföring med synligt ljus?

Inlägg av cyr »

LEDs används upp till några hundra megabit iaf, i fiber-optik. Visserligen IR, men har det någon större inverkan (undantaget vita med fosfor kanske)?

I optokopplare tror jag det är mottagaren (fototransistor) som är den slöa delen.

Data fram till lampan kan man kanske köra över elnätet...

Men det är säkert mycket hype och teoretiska siffror, och jag ser inte riktigt poängen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

"Data fram till lampan kan man kanske köra över elnätet..."
Men då gäller det givetvis att LED_lampan är specialbyggd med inbyggd modualtor... Annars finns där ju likriktare, strömgenerator med mera... Sen skulle ju data vara individuellt riktad - alltså inte broadcast med samma data i alla lampor (?)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan skicka Gbit/s över laserlänkar. Så nog kan man få det snabbt. Frågan är användningsområde och kostnad.

Vanliga lysdioder har dessutom en viss RC komponent.. (1 µs?).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag råka zappa in på det där TED inslaget, och det ingav inte
samma förtroende som TED presentationerna brukar göra.
Normalt är det forskare eller journalister, nu lät det som en
försäljare som försökte kränga något...
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Ett problem med sändning med synligt ljus är ju att på dagen skiner solen in och eventuellt mättar mottagaren, nästa problem är ju att det är ju bara envägskommunikation. Stora mängder repetitivt data kanske blir ett speciellt mönster som innebär att ljusintensiteten minskar stundtals? Kan lindras med någon typ av intelligent (manchester?)kodning kanske.
Skall man över 1mbit -redan då måste man tänka på sitt val av sändardiod då en halv mikroS av-till-på och på-till-av på ir-dioder t.ex. inte är ovanligt, sen när man fått till rätt sändardiod så får man betänka elektroniken till PWM switchningen så även den blir ultrasnabb. -Allt detta leder ju till dyra lampor med tveksamt resultat. Led lampor är ju fortfarande dyra, tveksamt CRI index skall man dessutom lasta den med hastighetskrav så tsk tsk tsk...

Pja... sen skall "bara" alla "enheter" ha en ny sorts mottagare då... mnjaaae... jag har svårt och få ihop det.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det finns ju väldigt många sätt att modulera in information. Man behöver ju nödvändigtvis inte ha ljus på för "1" och ljus av för "0". Ta analogen med UWB, där man ofta skickar korta pulser och där avståndet mellan pulserna anger informationen. Vill man ha så ljust som möjligt skickar man korta "mörka" pulser, och vill man ha mörkt skickar man bara korta "ljusa" pulser.
Det är egentligen inget komplicerat att få det att funka så som jag ser det. Många av byggblocken kan man som sagt redan idag återvinna från UWB.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kika på RONJA projektet. Som använder en HSDL4220 infraröd lysdiod med rätt brutalt drivsteg.

Bild
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Sjukt sammanträffande, jag använde samma ir-Led (hsdl-4220 och 4230)när jag byggde megabit ir-com utrustningen på jobbet.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

När vi vann en stor designtävling(Design Open med projekt Orvar) använde vi teknik för
att kommunicera via vanliga lampor. Var ett projekt på KTH som vi tog färdiga delar från.

Det fungerade förvånansvärt bra, det svåra vara att få informationerna till lampan.
Det bästa var att det var avlysningssäkert och att det var lätt att veta var produkten var.

Det rörde sig dock bara om några kb data i sekunden.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@zeus, kbit eller kbyte? typ av lampa?, modulationsteknik?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Byte.

Vet inte så mycket om tekniken, det tog de på sics och kth hand om.
Men det var en vanlig LED-lampa. Blinkade inte synligt.

Du kan få en adress till de på kth om du vill.
Skriv svar