Har köpt en elektronikbyggsats för styrning av pumpen till ett solvärmesystem.
I satsen finns två lösa PTC-givare med tre ben som ska lödas på kablar till varma och kalla "sidan" för att starta pumpen
om solfångarna är varmare än tanken inne i huset.
Enligt ritningen ska de endast lödas på två av de tre benen, frågan är vilka två ben?
Tack på förhand!
Vilka ben ska PTC-givaren lödas på?
Re: Vilka ben ska PTC-givaren lödas på?
Välkommen till forumet!
Står det någon typbeteckning på den? Annars, ta en närbild och lägg upp den här.... Att fota genom att lägga den i en scanner kan fungera bra.
Har du en ohmmeter? Mät resistansen mellan benen. Det borde vara rätt låg resistans, typ 1Kohm, mellan de två som ska lödas.
Om det är en D-formad kapsel (TO-92) så är det mest troligt att det är dom två yttre benen som ska anslutas.
Står det någon typbeteckning på den? Annars, ta en närbild och lägg upp den här.... Att fota genom att lägga den i en scanner kan fungera bra.
Har du en ohmmeter? Mät resistansen mellan benen. Det borde vara rätt låg resistans, typ 1Kohm, mellan de två som ska lödas.
Om det är en D-formad kapsel (TO-92) så är det mest troligt att det är dom två yttre benen som ska anslutas.
Hej
Så här ser den ut
Jag har inte någon ohm-mätare men det kan jag ju skaffa om jag måste!
/Magnus

Så här ser den ut
Jag har inte någon ohm-mätare men det kan jag ju skaffa om jag måste!
/Magnus

Det var ingen vidare smidig kapsel de valt för montering på kabel... speciellt inte utan att ange vilka ben som ska lödas på.
Har du någon beteckning på givaren, så man kan kolla upp datablad?
Annars, chansa på pinne 1 och 2 (de som sitter på samma sida av kapseln), det är pinouten för en annan PTC i SOT-23 jag hittade:
http://parts.digikey.com/1/parts/952122 ... kt230.html
Man kan hoppas det är någorlunda "standard".
Har du någon beteckning på givaren, så man kan kolla upp datablad?
Annars, chansa på pinne 1 och 2 (de som sitter på samma sida av kapseln), det är pinouten för en annan PTC i SOT-23 jag hittade:
http://parts.digikey.com/1/parts/952122 ... kt230.html
Man kan hoppas det är någorlunda "standard".
Håller med om att det känns som en konstig komponent att sätt i slutet av en kabel vid ett rör.
Det enda jag fått är kopplingsschema över hela styrenheten och där ligger sensorerna i utkanten och är benämnda "PCB Hot" och "PCB Cold".
Jag har haft kontakt med försäljarna så jag kommer att höra av mig igen och reda ut hur de menar att man ska göra.
Jag är inte helt amatör men har inte pysslat jättemycket med elektronik så för mig kändes deras beskrivningsblad lite
fåordiga...
Tack så länge!
/M
Det enda jag fått är kopplingsschema över hela styrenheten och där ligger sensorerna i utkanten och är benämnda "PCB Hot" och "PCB Cold".
Jag har haft kontakt med försäljarna så jag kommer att höra av mig igen och reda ut hur de menar att man ska göra.
Jag är inte helt amatör men har inte pysslat jättemycket med elektronik så för mig kändes deras beskrivningsblad lite
fåordiga...
Tack så länge!
/M
- SeniorLemuren