Prisvärd lödstation

shootking

Prisvärd lödstation

Inlägg av shootking »

Nu har min Biltema lödstation gett upp. Den värmer lödspetsen till ca 600 grader hela tiden, trots att den ska gå att reglera med en potetiometer. Vilket ger lite väl svarta resultat samt att kopparbanonrna släpper från kretskortet... :-)

Denna lödstation har väl fyllt sin funktion. Men den började krångla redan efter ett par år. Och nu som sagt så har den fått sista rycket tror jag.

Letade efter någon "köprådtråd" angående lödstationer på forumet men hittade ingen riktigt aktuell och utförlig.

Vad har ni för erfarenheter?

Budgeten är alltid flexibel om man hittar bra prylar, men jag sneglar på Kjell o Co för 599:-
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... lcd-p40255

Arbeten som jag ska utföra är enkel konstruktion med Arduino, löda på labbkort. Reparerar sällan trasiga prylar så några multilayerkort kommer jag förmodligen inte löda på.

Vill ju gärna att nästa lödstation ska hålla lite längre än garantitiden, vilket min Biltema överglänsde med en månad... ;-)
janaf
EF Sponsor

Re: Prisvärd lödstation

Inlägg av janaf »

Då skulle jag säga, köp hellre någon äldre begagnad kvalitetsstation än en billig ny. Bland dom "bättre" hittar du Weller, Pace, Hakko, ERSA, JBC, Metcal/OKI....

Du kan ju lägga ut en köpannons här på forumet och se om någon har något... Jag har eventuellt en ERSA att sälja...
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Den där Kjelle stationen har jag använt i ett flertal år.
Funkar jäkligt bra tycker jag. Dock for pennan åt skogen för nått år sen, men Electrokit har utbytes till just den modellen för en inte alltför dyr peng.
Min åsikt är att det är en riktigt bra station för pengarna.
shootking

Inlägg av shootking »

Electrokit har en lödstation som är misstänkt likt den på Kjell:
http://www.electrokit.com/lodstation-lc ... 450c.43277

Kanske bättre att köpa därifrån, de kanske har reservdelar oxå?
m_thread

Inlägg av m_thread »

Samma station finns även på Jula :)

Jag har kört med denna i något år nu och är sjukt nöjd med tanke på att den kostar under tusenlappen :) Enkla reservdelar till andra kända märken kostar troligen mer än hela stationen från Jula...

/F
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns en klistrad tråd i den här kategorin som kan hjälpa lite: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 86&start=0 :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Alla dessa stationer är "generic China crap" stationer. Man får vad man betalar för. Det är som en Volvo 740.. Den fungerar och gör sitt jobb, men man blir inte direkt glad av den. :)
Jag skulle LÄTT satsa på en beggad Weller eller liknande. Dom kommer att sopa banan med alla dessa billiga stationer, även fast dom är gamla och slitna. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Electricguy, det var mig en dålig jämförelse.. En gammal Volvo är mer som en gammal Weller, bastant kvalité som håller för evigt och finns oändligt med reservdelar!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Njaa.. 740'n som körde in i baken (lyckades åka in under) våran Range Rover fick 3st djupa skåror i huven, 2st efter ljuddämparna och en efter dragkroken, totalt krossad front, spräckt ruta, pissade glykol överallt och blev ramsned Var inte så speciellt bastant. På Rovern sprack släpvagnsuttaget och plastspoilern.. :D Kan inte påstå att Volvo är så speciellt stadiga.. :lol:
shootking

Inlägg av shootking »

Det lutar mot en begagnad ERSA från janaf här på forumet.

Andrahandsvalet blir väl en Kjell/Jula/Electrokit/Biltema-varianten. Alla verkar ju sälja samma modell på stationen, men med olika namn...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Köp ERSA stationen du. Dom är bra. Mycket mer prisvärd än biltema/jula/liknande stationer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kör med en ERSA RDS80 och förutom att sladden på den är rätt styv så är jag mer än nöjd och den har gått många felfria timmar hittills. :)

Men innan dess körde jag med en sån från Kjell, den fungerade med "rätt bra", men inte i närheten så kul att löda med som Ersan.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Är det någon som har en AJE Mod 4710 / 100W ???

Hur många visste ens att det fanns en svensktillverkad lödstation? Man borde skaffa en bara för nördfaktorn!

EDIT: Företaget hette Stiron tidigare.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Klart man löder med svensktillverkat strykjärn, finns det ens något allterntiv?? :D

Har en gammal stiron som jag kommer gråta blod över när den ger upp, funkat klockrent under alla
år, den har varit flitigt använd kan jag tillägga, min fd kollegas weller gav upp för ett antal år sedan medans
min svenske viking fortfarande står fast och vi köpte in dem samtidigt.

Hmm, hur mkt "svenskt" det nu är i den på riktigt ska jag låta vara osagt men ett ruggans
bra verktyg är det.

/ Tompa
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag kör med en OKI PS-800 och är toknöjd. De som kör Ersa RDS-80 brukar tycka att sladden är styv, men det finns moddar till siliconkabel på nätet.
Skriv svar