Har f.ö. tillgång till och vana med bl.a. funktions-generator och oscilloskop. Men antagligen finns ändå kunskapsluckor stora nog för expresståg att passera igenom.
Fråga:
Vilka trix finns egentligen för att avstöra kablar&elektronik?
Har tänkt på RC-filter, ferritkärnor och skärmad kabel, kanske finns fler sätt?
Varför frågan:
Har installerat en cykeldator som varvräknare på min gamla båtstånka (max 1600 RPM), och den funkar utmärkt. Men tyvärr bara så länge tändstiftet inte sitter i sin tändhatt, blir alltså rappakalja på displayen ifall man kopplar in denna "bra&ha-del".
En cykeldator har väl en enkel magnetstyrd mekanisk switch, den har jag klippt bort och ersatt med kollektor/emitter på en enkel BC-nåntingtransistor. Basstyrningen drivs faktiskt sen av en hex-inverterkrets vars utgångar märkligt nog är parallellkopplade - antagligen för att öka drivkraften till försteget som sen i sin tur driver två parallella switchtransistorer. (Det är alltså en hembyggd välfungerande transistortändning, schemat norpat ur en elektroniktidning.)
Funderar på att sätta en liten konding över transistorns CE-ben, och den borde isf nog vara pytteliten i pikofaradklassen? [CE drivs ju av cykeldatorns knappcell som normalt varar flera år utan avstängning, så "inre resistansen" måste vara skyhög? (Magneten fäst på en cykeleker kan ju oturlig hamna exakt så att pulstamparna blir kortslutna långliga tider, antar jag.)]
Hela transistor-tändsystemet sitter f.ö. i en metallburk som också kyler de utanpåliggande switchtransistorerna. Har från början fixat en kontakt för cykeldatorn och en skärmad enkelledare på utsidan mellan kontakten och displayen/datorn i segelbåtens sittbrunn. Men på insidan burken finns en oskärmad decimeterlång del fram till BC-nåntingtransistorn, bör jag skärma även denna del? Kanske istället lägga flera ringferriter i serie med X? kabelvarv på varje, eller både ock??
Blev långt, men men.
Några förslag på hur jag löser detta enklast möjligt, utan alltför mycket strul. Tänkte beväpna mig med instrument, komponenter etc och dra ner till båten och generatorsimulera på plats med gnistrande tändstift. Bra då ifall jag redan ifrån början har med rätt grejor, men även rätt idéer under pannbenet.
Alla idéer/uppslag välkomnas!
Thomas