Notera dock vad som står på sidan i du länkade till. "Note that these techniques only work with the Arduino Duemilanove w/ an ATmega328, not the Arduino Uno (or older Arduino boards w/ an ATmega168)."
Verkar alltså inte funka om du kör något annat än Arduino Duemilanove.
Nu programmerar jag ingen Arduino men jag har en AVRISP mk2 (73-680-04, 336:- + moms) som jag använder istället. Ihop med AVR studio kan man göra det hela, programmera i C och välja ung. vilken ATMEL-processor man vill.
Den fungerar ganska bra som ICSP och man behöver inte köpa en Arduino först för att använda den som ICSP.
Icecap skrev:Nu programmerar jag ingen Arduino men jag har en AVRISP mk2 (73-680-04, 336:- + moms) som jag använder istället. Ihop med AVR studio kan man göra det hela, programmera i C och välja ung. vilken ATMEL-processor man vill.
Den fungerar ganska bra som ICSP och man behöver inte köpa en Arduino först för att använda den som ICSP.
Jag har en UNO som jag köpte innan jul.
Kul att leka med men det är först nu det är dags att använda den på "riktigt"
Såklart - men ska man "producera" en enhet kan det nog kännas lite surt att lägga 262:- (Bejoken pris för en Uno) på en komponent som kan göra exakt det samma som en komponent till 70.60 + moms (73-219-14, ATmega168) eller hur? Är det "blinka en lampa" eller liknande kan det vara lite överkurs att ta en Arduino till detta tycker jag iaf.
Men har du Unon ska du såklart få den att svettas, som sämst kan du lära dig en hel del och som bäst kan du ha roligt!
Sök i forumet på arduino.cc (eller med google bara) så hittar du lösningar på programmeringen med UNO.
edit, Det står här hur du gör: http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
Det går alldeles utmärkt att använda Arduinon som en ISP programmerare också, Arduinon är tom kompatibel med en hel hög andra processorer, Attiny, Atmega, AT90...
lite mostånd och det så mycket ansträngande blir de inte
Borre:
Tack så hemst mycket.
Hmm om man läser och tittar på bilden längst ner till vänster så borde det gå att programmera.
vet ju att electrokit säljer en processor med en bootloader redan klar fast den är ju dubbel så dyr än en som inte är det som man får programmera själv.
Fast det kanske är värt det första gången man jobbar med sådant.
Dum fråga kanske men "fixen" det är bootloadern du menar va??
Vad jag kan se så kan man göra det på två sätt, ett att använda den egna klockan eller inte.
Enklast är väll köra med utan klocka för då har man ju allt
Ahh ok men det jag fastnar på är att på bilden så verkar det som man behöver två UNO kopplade ihop??
och jag har bara en.
Jag misstänker den sista "Circuit (targeting an AVR on a breadboard)" är bara till för att programmera.
Så det enklast man kan göra just nu är att köpa en färdig "installerad" bootloader??
> så verkar det som man behöver två UNO kopplade ihop??
I just det fallet så handlar det väl om att flasha om bas-programvaran
på en Ardunio, en bootloader om jag förstår rätt.
Dessutom, att den AVR som är "target" råkar sitta på ett (annat) Arduino-kort
är helt irellevant, den hade kunnat sitta på i princip vad som helst. Det är
en vanlig ICP anslutning som vilken som helst AVR hanterar.
> Jag misstänker den sista "Circuit (targeting an AVR on a breadboard)" är bara till för att programmera.
I princip ingen som helst skillnad mot fallet med två Ardunio kort.
Det är bara olika montering av "target" AVR'en.
> Så det enklast man kan göra just nu är att köpa en färdig "installerad" bootloader??
Eller koppl enligt "Circuit (targeting an AVR on a breadboard)" och flasha in bootloadern.
Om det nu är det som du vill göra. Dessutom är även det "bara att programmera".
Det är ingen skillnad på att programmera bootloadern eller att programmera vilket
annat program som helst, AVR'en ser inget speciellt med bootloadern som sådan.
Om det är så enkelt som det visar i bild och information att flasha en bootloader på en AVR ATMEGA328-PU så kommer jag att göra det för att senare lägga in min kod