En fråga om bashögtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

En fråga om bashögtalare

Inlägg av SM7CZR »

Läste detta i en annons om högtalare på Blocket.se:
Sica från Italien har ett stort program av högtalare speciellt designat för elbas.
Dessa högtalare har en extremt lång linjär slaglängd, detta för att ljudet inte ska ändras vid höga ljudtryck.
Samtidigt har de en mycket hög effekttålighet, som gör att högtalaren inte spelar lägre och lägre när man har spelat på hög volym i lång tid, något som är vanligt vid många högtalare.
Är det någon som hört detta resonemang tidigare?
Jag har aldrig hört det och det skulle vara intressant att få en förklaring till hur ljudet kan ändras bara för att man spelar länge.
Är det inte bara en myt och att ljudet låter lägre beror istället på att öronen har fått nog på ett tag och att flimmerhåren i öronen har lagt sig?
Med andra ord, är det någon på forumet som har fakta att komma med?
ghu

Re: En fråga om bashögtalare

Inlägg av ghu »

Jag har hört detta argument förut.
Förklaringen skulle vara att högtalare med keramiska magneter får lägre magnetisk flödestäthet ju varmare de blir och därmed lägre verkningsgrad. Detta skulle inte inträffa om magneterna är av t ex ALNICO.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Den allra största effekten lär vara att talspolens resistans ökar med temperaturen. Fast det om magneten kan säkert stämma också.

Det brukar kallas "Power Compression" och kan ge flera dB:s sänkning i ljudtryck vid hög effekt!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tack för svaren!
Då ligger det tydligen någon sanning i det ändå.
Att jag frågade här beror på att jag minns då vi stått på scenen en hel kväll och spelat med ganska högt ljud så tyckte vi att orkesterbilen gick ovanligt tyst o fint då vi var på väg hem. :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja den effekten kanske är den starkaste ändå! :P
Skriv svar