Led-sensor i skjutreglage, teoretisk ide. Genomförbar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrik79

Led-sensor i skjutreglage, teoretisk ide. Genomförbar?

Inlägg av Fredrik79 »

Hej igen, dags för nästa udda ide att söka lite feedback på.

Suttit och läst om att använda LEDs som ljussensorer, touchsensorer osv. Nu råkar jag ju faktiskt ha en hel del liggande, så tänkte experimentera lite med just LEDs. Dessutom skulle jag behöva ett par skjutpotentiometrar till mitt nästa projekt. Vet att det finns färdiga som troligen är bättre, men en ide är en ide, och man lär sig inget genom att inte försöka. :)

Vad jag kommit fram till i funderandet:

Bild

Jag har alltså 2 leds i en relativt ljusisolerad "låda", den ena som konstant ljuskälla, den andra som sensor. När man rör fadern så flyttas en lins närmre/längre ifrån ljuskällan och förändrar ljusfokus med avståndet. en ADC läser av sensor-LED och ger ut ett värde.

Som sagt, detta är en högst teoretisk ide som bara poppade upp. Kanske är fullständigt omöjligt. :) Synpunkter?

Edit: Kom just på att potentiometer nog är lite fel att kalla denna, döper om den till skjutreglage istället.
Användarvisningsbild
Andax

Re: Led-sensor i skjutreglage, teoretisk ide. Genomförbar?

Inlägg av Andax »

Kul ide. Man kan nog slippa linsen genom att bara ha något som skymmer mer eller mindre beroende på position.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Smutsreglage blir det efter ett tag. Prova hallelement istället..
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Tack för era svar. Ska kolla upp. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tror inte det är helt enkelt att genomföra och få något användbart. Hur linjär är en LED som används som ljussensor? Min gissning är att de är ganska olinjära. Ljuset som faller på "sensorn" borde bli logaritmiskt i förhållande till slädens position. Men sen har ju "sensor-LEDen sin egen lins som troligen ställer till det lite. Det bästa torde vara att antingen flytta lysdioden fram och tillbaka (logaritmisk respons) eller ännu bättre att båda lysdioderna är fasta, med en fast lins samt en fast monterad bländare. Men bäst är väl att använda en vanlig pot för några kronor ;)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

På gamla elorglar satt det en lampa och ett LDR motstånd, på fottrampan (volymkontroll) satt en mörk skiva med en konisk slits.

Protte
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Kom fram till att skippa linsen, sätta dioden rörligt med en reflektor bakom nog funkar bättre, som du säger blir den knappast linjär, då ljuset måste ganska nära för att jag ska kunna läsa av högre värde än 0.1 mA. vissa verkar få bättre resultat med IR-diod, får testa det imorgon och se var det hamnar.

Visst kan jag köpa färdiga pots, men det lär jag mig ju inget på. handlar absolut inte om snålhet, utan experimentlusta. :)

Tack Protte, då finns det med andra ord någon som använt någorlunda liknande teknik tidigare. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jamen då så, experimentlusta får aldrig dödas! :) Kör hårt!!! :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Walle skrev:Jag tror inte det är helt enkelt att genomföra och få något användbart. Hur linjär är en LED som används som ljussensor? Min gissning är att de är ganska olinjära. Ljuset som faller på "sensorn" borde bli logaritmiskt i förhållande till slädens position. Men sen har ju "sensor-LEDen sin egen lins som troligen ställer till det lite. Det bästa torde vara att antingen flytta lysdioden fram och tillbaka (logaritmisk respons) eller ännu bättre att båda lysdioderna är fasta, med en fast lins samt en fast monterad bländare. Men bäst är väl att använda en vanlig pot för några kronor ;)
Nu blev det mycket: tror, gissning, borde, troligen, torde, eller. :)
Trots att Walle gör sitt bästa för att sänka projektet bara genom att tro, så klämmer han ju till med att "experimentlusta får aldrig dödas!" Det är ju lite moment 22 men ändå stort. :)

För egen del anser jag det fungerar utan lins, genom avskärmning av ljusflödet på lämpligt sätt. Avskärmningen kan ju anordnas så att ljusflödet blir linjärt eller logaritmiskt eller vad man nu önskar, beroende på hur den utformas.

Att som Walle föreslår använda en "vanlig pot" visar hur svårt det ibland kan vara att utveckla nya produkter. En pot. byggd enligt dina funderingar tycker jag är ett utmärkt exempel på nytänkande som i slutänden kan ge en bra produkt. Tradionära potar har ju en begränsad livslängd på grund av mekaniskt slitage.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Edit: Orka med attityd. Jag var inte ute efter någon slags beundran, och allra minst "wow"-inlägg. Skitsamma, jag raderar helt enkelt vad jag skrev. Om någon har råkat läsa, glöm vad jag skrev. Lyssna på den allsmäktiga Lemuren istället.
Senast redigerad av Walle 30 mars 2012, 00:23:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

wow
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Som sagt: I'll just leave *this* right here. ;P
sneaky

Inlägg av sneaky »

soundbrigade visade hur han använde en liknande idé till en störningsfri volymkontroll i den här tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 17#p543617
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan ju göra det på flera sätt

digitalt, gemon att ha en ex binärkodad skala och föra lämpligt antal fotodioder fram och tillbaka för att läsa av var den står,
eller att räkna pulser upp och ner

jag hadde gjort en analog, där man har en skärm mellan lysdiod och fototransistor
och där man rör lysdioder/transistorer och har den ex kilformade skärmen fast
man spar byggmått på det sättet
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Om projektet har med ljud att göra skulle du kunna kombinera touch-bars och VU-meter, har själv funderat på att göra något liknande, men som allt annat ligger det långt bak på TODO listan :)
Skriv svar