AM-sändar-slutsteg 500 Watt -funderingar kring
AM-sändar-slutsteg 500 Watt -funderingar kring
Hurra!
Jag lyckades själv hitta ett sändar-slutsteg på hela 500 Watt.
-Så nu har jag några funderingar om det istället:
Först bild: http://web.telia.com/~u15534326/AM500w.jpg
Beskrivningen:
"Kylaren
Jag började med kylaren.
Hittade en lämplig med stora flänsar.
Fick den planad på en firma i grannskapet.
Två st. 24 volts datafläktar som fanns i junkboxen monterades så att det blev bra värmeavledning från kylaren. Datafläktar 12volts går också bra.
Luftigintag sker i botten och framtill, och utblås sker baktill i botten.
I luftflödet under kylaren sitter ett termostat 60 graders som vid ev överbelastning bryter slutstegets manöver så att endast fläktar är i drift.
När temperaturen kommit ner till rätt värde är slutsteget åter i drift.
Bandfilter
För att hålla ner övertoner används ett 7- poligt bandpassfilter.
Filtret styrs via reläer och en liten bandomkopplare.
Relä är 6 st OMRON typ G2R-2SN 24 volt. 10 Amp/250 volt.
Spolarna är lindade på VP-rör (plaströr) med 20 mm ytterdiameter.
Spolarna är lindade med 1,4 mm emaljerad koppartråd.
Placera spolarna vinkelrätt mot varandra och håll minst 12 mm avstånd till närmaste spole.
Kondensatorerna är av typ Silver Mica med 400 Volt arbetsspänning.
Flera kondensatorer kan parallellkopplas för att uppnå rätt värde.
Bandfilter gjordes enligt beräkning med dessa värden
Bild: http://web.telia.com/~u15534326/band-spolar.jpg
Ingångskretsar
Efter ingångsreläet sitter en s k T-pad som anpassar tranceivern till 50 ohm.
Slutsteget behöver inte mer än c:a 10 - 15 watt för att driva ut full effekt.
Jag har använt aluminiumkapslade s k ARCOL motstånd.
Dessa är låginduktiva och fullt användbara på lägre frekvenser, upp till c:a 30 MHz.
Ingångsreläet är av typ FEME FV A001-2310.
T1 är en ferritkärna Amidon FT-82-43 lindad med 8 varv bi-filärt med 0,6mm isolerad kopplingstråd.
T2 är en ferritkärna Amidon FT-82-43 lindad med 8 varv tri-filärt med 0,6 mm isolerad kopplingstråd. Belastningsmotstånden på transistorernas Gate är 3.3 ohm 30 Watts Colpac ELFA nr 60-603-96 som monteras på kylplattan.
Var noga med montering av dessa annars klarar dom inte effekten.
Använd kylpasta och spänn åt skruvarna försiktigt.
Kondensatorerna till Gate är 0,47 uF metalliserade polypropylenkondensatorer.
Manöverspänningar
12 volt AC ger ca 17 volt DC till reläer. (Ingen transformator i slutsteget) 12 DC till 5 Volt stabiliserad
till transistorenas bas som ställes till ca 3,85 volt.
Tomgångströmmen i steget ställes till c:a 1 Ampere.
OBS ! När allt är intrimmat byt potentiometern till fasta motstånd detta eftersom potentiometrar förr
eller senare får okontakt med följd att transistorerna garanterat går sönder!
Referensdioderna, 6 st 1N4007 i serie placeras på kylaren nära transistorerna.
Använd kylpasta. Jag placerade dessa under kylplattan, uppfästa med en tunn kopparplåt.
SWR meter
Steget har ett Power och SWR instrument som kan användas även när steget inte är påslaget.
Det används också för att stämma av antennen, gärna med låg effekt.
Instrumenten kommer från en plundrad SWR -meter som inte varit i bruk på många år.
Strömtransformatorn består av en liten Amidon T50-2 kärna lindad med 2 x 10 varv.
En strömbrytare på panelen användes vid avstämning utan slutsteget påkopplat.
Avstämningskondensatorn är på 25 pF bör tåla ca. 250 volt.
Effektdelen
Transistorer är IXFH 58 N20 från Farnell best nr 315-3587, pris c:a 185:- + moms.
TO-247 N Channel Rds 0,045 50 Amp 200 Volt Vgs 4V Pt 300 watt 25 gr.
Fullständigt datablad finns att hämta på Internet. www.ixys.com
Det finns det mycket att välja på när det gäller nya power effekttransistorer, tänk bara på
att de skall tåla minst 4 ggr drivspänningen.
Transistorerna är monterade på kopparplattor 25 x 30 mm c:a 5-6 mm tjocka som skall ta snabba uppvärmningstoppar.
Transistorerna har inbyggda skyddsdioder, men för att vara säker kortslut ledarna med en tunn oisolerad tråd under monteringen.
Hoppas bilden ger rättvisa hur monteringen utförts.
Det är lätt att kyla på detta viset.
Isolera kopparplattorna från kylelementet med Teflonduk 0.3 mm.
Använd kylpasta mellan transistorer och kopparplattorna samt mellan kopparplattorna och kylelementet.
På ovansidan av transistorena har jag lagt en tunn gummiduk 0,5 mm.
Spänn skruvarna försiktigt och mät med ett bra skutmått så att klammern spänner lika på båda transistorena. Var noggrann vid monteringen.
Överhettningstermostaten monterades under kylflänsen och är ett KLIXON brytande vid +60 grader. Transformator T3 är 2 st. stora Amidon ferritkärnor typ FB-77-1024.
Linda 2 varv 0,96 mm primärt och mittuttag, 6 varv 0,61mm sekundärt, använd här PTFE-isolerad
försilvrad ledare.
Dessa klarar upp till c:a 200 grader.
Drosseln är lindad på en 10 mm ferritstav 27 varv 1.8 mm emaljerad koppartråd.
Avkopplingskondensatorer är av Polyester typ.
Relä
Som effektrelä används vanliga 30 Ampere bilreläer.
Ett tillslagsrelä för 40 volt till PA samt ett växlande till antennrelä.
Dessa matas med 17 DC volt och blir därför ganska snabba.
Bilrelä är ju som bekant gjorda för en tuff arbetsmiljö och klarar lätt de spänningar som det rör sej om här."
Frågor:
1.Gula ringarna, -går det lika bra med 1 motstånd 15 ohm 8 watt och 1 motstånd 100 ohm 2 watt?
2.Blå pilen -exakt vad ska kopplas in där?
3.Lila ringen -måste man ha med filtret? går det utan? -vad händer utan?
4.Röda pilen -exakt vad ska kopplas in där?
5.Gröna pilen -det ser ut att fattas något där -gör det? om ja -vad?
6.Vid ett ställe står det "40 volt 15 ampere" men hur många ampere ska det vara till 12-volts-anslutningen?
7.Exakt vilka frekvenser kan band1, band2, och band3 sända på? (i KHz & MHz alltså)
8. I texten står det "Slutsteget behöver inte mer än c:a 10 - 15 watt för att driva ut full effekt" -det är väl sändarens (-som kopplas till slutsteget) effekt?
9.Symbolen för relä ser ut så här:
http://web.telia.com/~u15534326/rel.jpg
-det finns inga sådana symboler i ritningen, skulle någon kunna skicka en ritning till mej med reläena som symbolen i min bild? (-skulle bli lite lättare då) -om någon har ett bra bildbehandlingsprogram.
10.Vilken sorts kabel och hur lång ska kopplas mellan sändare och slutsteg?
11.Lämplig antenn och inoppling av den?
12.Om en 15 Watts sändare räcker 600 - 1000 km -hur långt räcker 500 Watt?
Jag tar gärna emot tips på förbättringar och förenklingar i övrigt oxå!
Om nån undrar så kan jag tillägga att jag mejlat frågor till en adress jag hittat på samma hemsida men inte fått nåt svar.
TILLÄGG:
-Till er som tycker att 500 watt AM är lite "crazy", -kolla den här sidan:
http://www.lks.net/~radio/Pages/AM_Trans.htm
...och effekten på sändare man kan köpa där!
Och det är inga "galna hembyggen" utan riktiga fabriksgjorda saker.
-Kolla gärna mitt andra inlägg oxå "AM-sändare -fågor kring bygge"!
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=5791
Jag lyckades själv hitta ett sändar-slutsteg på hela 500 Watt.
-Så nu har jag några funderingar om det istället:
Först bild: http://web.telia.com/~u15534326/AM500w.jpg
Beskrivningen:
"Kylaren
Jag började med kylaren.
Hittade en lämplig med stora flänsar.
Fick den planad på en firma i grannskapet.
Två st. 24 volts datafläktar som fanns i junkboxen monterades så att det blev bra värmeavledning från kylaren. Datafläktar 12volts går också bra.
Luftigintag sker i botten och framtill, och utblås sker baktill i botten.
I luftflödet under kylaren sitter ett termostat 60 graders som vid ev överbelastning bryter slutstegets manöver så att endast fläktar är i drift.
När temperaturen kommit ner till rätt värde är slutsteget åter i drift.
Bandfilter
För att hålla ner övertoner används ett 7- poligt bandpassfilter.
Filtret styrs via reläer och en liten bandomkopplare.
Relä är 6 st OMRON typ G2R-2SN 24 volt. 10 Amp/250 volt.
Spolarna är lindade på VP-rör (plaströr) med 20 mm ytterdiameter.
Spolarna är lindade med 1,4 mm emaljerad koppartråd.
Placera spolarna vinkelrätt mot varandra och håll minst 12 mm avstånd till närmaste spole.
Kondensatorerna är av typ Silver Mica med 400 Volt arbetsspänning.
Flera kondensatorer kan parallellkopplas för att uppnå rätt värde.
Bandfilter gjordes enligt beräkning med dessa värden
Bild: http://web.telia.com/~u15534326/band-spolar.jpg
Ingångskretsar
Efter ingångsreläet sitter en s k T-pad som anpassar tranceivern till 50 ohm.
Slutsteget behöver inte mer än c:a 10 - 15 watt för att driva ut full effekt.
Jag har använt aluminiumkapslade s k ARCOL motstånd.
Dessa är låginduktiva och fullt användbara på lägre frekvenser, upp till c:a 30 MHz.
Ingångsreläet är av typ FEME FV A001-2310.
T1 är en ferritkärna Amidon FT-82-43 lindad med 8 varv bi-filärt med 0,6mm isolerad kopplingstråd.
T2 är en ferritkärna Amidon FT-82-43 lindad med 8 varv tri-filärt med 0,6 mm isolerad kopplingstråd. Belastningsmotstånden på transistorernas Gate är 3.3 ohm 30 Watts Colpac ELFA nr 60-603-96 som monteras på kylplattan.
Var noga med montering av dessa annars klarar dom inte effekten.
Använd kylpasta och spänn åt skruvarna försiktigt.
Kondensatorerna till Gate är 0,47 uF metalliserade polypropylenkondensatorer.
Manöverspänningar
12 volt AC ger ca 17 volt DC till reläer. (Ingen transformator i slutsteget) 12 DC till 5 Volt stabiliserad
till transistorenas bas som ställes till ca 3,85 volt.
Tomgångströmmen i steget ställes till c:a 1 Ampere.
OBS ! När allt är intrimmat byt potentiometern till fasta motstånd detta eftersom potentiometrar förr
eller senare får okontakt med följd att transistorerna garanterat går sönder!
Referensdioderna, 6 st 1N4007 i serie placeras på kylaren nära transistorerna.
Använd kylpasta. Jag placerade dessa under kylplattan, uppfästa med en tunn kopparplåt.
SWR meter
Steget har ett Power och SWR instrument som kan användas även när steget inte är påslaget.
Det används också för att stämma av antennen, gärna med låg effekt.
Instrumenten kommer från en plundrad SWR -meter som inte varit i bruk på många år.
Strömtransformatorn består av en liten Amidon T50-2 kärna lindad med 2 x 10 varv.
En strömbrytare på panelen användes vid avstämning utan slutsteget påkopplat.
Avstämningskondensatorn är på 25 pF bör tåla ca. 250 volt.
Effektdelen
Transistorer är IXFH 58 N20 från Farnell best nr 315-3587, pris c:a 185:- + moms.
TO-247 N Channel Rds 0,045 50 Amp 200 Volt Vgs 4V Pt 300 watt 25 gr.
Fullständigt datablad finns att hämta på Internet. www.ixys.com
Det finns det mycket att välja på när det gäller nya power effekttransistorer, tänk bara på
att de skall tåla minst 4 ggr drivspänningen.
Transistorerna är monterade på kopparplattor 25 x 30 mm c:a 5-6 mm tjocka som skall ta snabba uppvärmningstoppar.
Transistorerna har inbyggda skyddsdioder, men för att vara säker kortslut ledarna med en tunn oisolerad tråd under monteringen.
Hoppas bilden ger rättvisa hur monteringen utförts.
Det är lätt att kyla på detta viset.
Isolera kopparplattorna från kylelementet med Teflonduk 0.3 mm.
Använd kylpasta mellan transistorer och kopparplattorna samt mellan kopparplattorna och kylelementet.
På ovansidan av transistorena har jag lagt en tunn gummiduk 0,5 mm.
Spänn skruvarna försiktigt och mät med ett bra skutmått så att klammern spänner lika på båda transistorena. Var noggrann vid monteringen.
Överhettningstermostaten monterades under kylflänsen och är ett KLIXON brytande vid +60 grader. Transformator T3 är 2 st. stora Amidon ferritkärnor typ FB-77-1024.
Linda 2 varv 0,96 mm primärt och mittuttag, 6 varv 0,61mm sekundärt, använd här PTFE-isolerad
försilvrad ledare.
Dessa klarar upp till c:a 200 grader.
Drosseln är lindad på en 10 mm ferritstav 27 varv 1.8 mm emaljerad koppartråd.
Avkopplingskondensatorer är av Polyester typ.
Relä
Som effektrelä används vanliga 30 Ampere bilreläer.
Ett tillslagsrelä för 40 volt till PA samt ett växlande till antennrelä.
Dessa matas med 17 DC volt och blir därför ganska snabba.
Bilrelä är ju som bekant gjorda för en tuff arbetsmiljö och klarar lätt de spänningar som det rör sej om här."
Frågor:
1.Gula ringarna, -går det lika bra med 1 motstånd 15 ohm 8 watt och 1 motstånd 100 ohm 2 watt?
2.Blå pilen -exakt vad ska kopplas in där?
3.Lila ringen -måste man ha med filtret? går det utan? -vad händer utan?
4.Röda pilen -exakt vad ska kopplas in där?
5.Gröna pilen -det ser ut att fattas något där -gör det? om ja -vad?
6.Vid ett ställe står det "40 volt 15 ampere" men hur många ampere ska det vara till 12-volts-anslutningen?
7.Exakt vilka frekvenser kan band1, band2, och band3 sända på? (i KHz & MHz alltså)
8. I texten står det "Slutsteget behöver inte mer än c:a 10 - 15 watt för att driva ut full effekt" -det är väl sändarens (-som kopplas till slutsteget) effekt?
9.Symbolen för relä ser ut så här:
http://web.telia.com/~u15534326/rel.jpg
-det finns inga sådana symboler i ritningen, skulle någon kunna skicka en ritning till mej med reläena som symbolen i min bild? (-skulle bli lite lättare då) -om någon har ett bra bildbehandlingsprogram.
10.Vilken sorts kabel och hur lång ska kopplas mellan sändare och slutsteg?
11.Lämplig antenn och inoppling av den?
Jag tar gärna emot tips på förbättringar och förenklingar i övrigt oxå!
Om nån undrar så kan jag tillägga att jag mejlat frågor till en adress jag hittat på samma hemsida men inte fått nåt svar.
TILLÄGG:
-Till er som tycker att 500 watt AM är lite "crazy", -kolla den här sidan:
http://www.lks.net/~radio/Pages/AM_Trans.htm
...och effekten på sändare man kan köpa där!
Och det är inga "galna hembyggen" utan riktiga fabriksgjorda saker.
-Kolla gärna mitt andra inlägg oxå "AM-sändare -fågor kring bygge"!
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=5791
Senast redigerad av AM-mannen 16 juli 2005, 20:36:12, redigerad totalt 1 gång.
Först, undrar om du bör bygga en 500W radiosändare om du inte har kunskaper nog att svara på de här frågorna själv, för att inte tala om att använda den...
1) Om totala resistansen stämmer och totala effekten är minst lika stor så funkar det.
2) Signalen du vill förstärka?
3) Det är en spänningsregulator, utan den får du för hög spänning med massa rippel på. Hur det påverkar funktionen vete tusan, men gissningsvis så blir den utsända signalen modulerad med 100Hz-brum bland annat...
4) "Sändare aktiv" signal (tror jag, vet inte mycket om radio). Aktiverar alltså förstärkaren när du ska sända.
5) Är nog bara ett streck som blivit kvar på schemat, kanske satt något mer jordat där...
6) Inte speciellt mycket förmodligen, inte mer än något drygt ampere iaf för det är vad en vanlig 7812 klarar av.
7) ingen aning
förmodligen
9) Det finns en massa brytare kallade "RL2", "RL3" osv. Det är reläkontakterna kanske??? Finns även spolar med flyback-dioder över, med samma namn. Det lär vara reläspolarna.
10) gissar på 50ohms coax, och kortare = bättre
1) Om totala resistansen stämmer och totala effekten är minst lika stor så funkar det.
2) Signalen du vill förstärka?
3) Det är en spänningsregulator, utan den får du för hög spänning med massa rippel på. Hur det påverkar funktionen vete tusan, men gissningsvis så blir den utsända signalen modulerad med 100Hz-brum bland annat...
4) "Sändare aktiv" signal (tror jag, vet inte mycket om radio). Aktiverar alltså förstärkaren när du ska sända.
5) Är nog bara ett streck som blivit kvar på schemat, kanske satt något mer jordat där...
6) Inte speciellt mycket förmodligen, inte mer än något drygt ampere iaf för det är vad en vanlig 7812 klarar av.
7) ingen aning

9) Det finns en massa brytare kallade "RL2", "RL3" osv. Det är reläkontakterna kanske??? Finns även spolar med flyback-dioder över, med samma namn. Det lär vara reläspolarna.
10) gissar på 50ohms coax, och kortare = bättre
-
Alldeles för långt.
Det där är ju också teoretiska räckvidder eftersom man inte kan sända förbi horisonten som ligger mycket närmre än så, vet dock inte exakt hur nära. Men man kan dock ändå sända förbi om signalen tex studsar på moln så den går förbi en bit. Men inte runt 26000km som det blir om man räknar lite snabbt på den teoretiska räckvidden.
Fast skall man köra med månstuds så kan nog 500watt behövas.
frejo: Är användandet av en 500Watts icke licencerad AM-sändare utan sändningstillstånd olaglig? Var har du fått det ifrån?
Alldeles för långt.
Det där är ju också teoretiska räckvidder eftersom man inte kan sända förbi horisonten som ligger mycket närmre än så, vet dock inte exakt hur nära. Men man kan dock ändå sända förbi om signalen tex studsar på moln så den går förbi en bit. Men inte runt 26000km som det blir om man räknar lite snabbt på den teoretiska räckvidden.
Fast skall man köra med månstuds så kan nog 500watt behövas.
frejo: Är användandet av en 500Watts icke licencerad AM-sändare utan sändningstillstånd olaglig? Var har du fått det ifrån?

detta projektet låter väldigt ostabilt och är nog olagligt på en hel del många punkter, inte minst din egna säkerhet när det handlar om så höga effekter, ett tips är att bygga lite små mindre sändare på några watt först och testa/leka/lära av först, man blir förvånad hur långt man kommer ibland med relativt låg effekt..
en fråga till... vad hade du tänkt sända runt halva jordklotet föressten? du kan juh räkna med att en hel del kommer lyssna på din sändning om du tänkt sända så långt
en fråga till... vad hade du tänkt sända runt halva jordklotet föressten? du kan juh räkna med att en hel del kommer lyssna på din sändning om du tänkt sända så långt
du har då säkert hållt på med radio mer och är ingen rookie på området, att börja med 500W det första man gör, och sen piratradio dessutom är rätt dumt...ashsama skrev:500watt är inte så overkill då radioamatörer ofta kör 1kW med externa slutsteg, själv har mina rörradion 300watt inbyggt som standard.
Dock om han kör AM iställetför CW/SSB kommer han inte nå så jättelångt
men visst är man radioamatör och har cert så är det juh bara att ösa på massa watt

om man däremot inte sysslat med elektronik så mycket innan och precis lärt sig löda är det nog ingen bra idé

Otrevligt höga spänningar också. Gäller ju att akta sig för antennen.
Vilka frekvenser är dethär slutsteget tänkt för?
jaha du menar lite tokiga gubbar här och var
som har fackmaster på hela tomten och använder dom som extra penisförlängare kanske kör 1000W
Man kan ju nå mycket långt med betydligt lägre effekter.
Det är lite häftigare i mitt tycke att skryta med att man körde QSO
med någon snubbe i kina med 3W än med 500W.
Vilka frekvenser är dethär slutsteget tänkt för?
jaha du menar lite tokiga gubbar här och var
som har fackmaster på hela tomten och använder dom som extra penisförlängare kanske kör 1000W

Man kan ju nå mycket långt med betydligt lägre effekter.
Det är lite häftigare i mitt tycke att skryta med att man körde QSO
med någon snubbe i kina med 3W än med 500W.

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Inte bara spänningarna som är otrevliga - över 100 W så börjar det bli fält som ligger över tillåtna gränsvärden i närheten av antennen. Över 100 så skall man antigen mäta upp fälten eller inte ha folk ens i närheten. Beroende på vad man har för antenntyp så kan spänningen ut ifrån antennanpassningsenheten ligga på flera kV HF. Totalt livsfarligt - så bortsätt ifrån legala aspekter - tänk många gånger på säkerhetsbitarna då man kan skada eller till och med döda sig själv eller andra på en dålig och ogenomtänkt installation. Ströningsbiten får du inte glömma heller. en 500 Hf-sändare stör allt nästan innom iaf 30 meter ifrån antennen.