Frågor ang hembyggda CNC maskiner

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
masen

Frågor ang hembyggda CNC maskiner

Inlägg av masen »

Jag studerar alla trådar på detta forum om olika lösningar på spindlar till maskinerna.
Många har kinaspindlar och handöverfräsar till spindlar, och min undran är är det någon som har testat rondellmotor som spindel?
limits.jpg
Ett problem som jag fick var att när en motor "stallade"(snurrade för fort så den stod still och brummade) så märkte jag att mach3 fortsatte att visa att axeln var i rörelse.
Går det att förhindra på något sätt??

Masen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Frågor ang hembyggda cnc maskiner

Inlägg av kankki »

Jag skrev ju förut om att jag aldrig kopplat in limitswitcharna på det där kortet, och inte vet hur, men faktiskt så fick jag med en instruktiondisk av kinesen som sålde fräsen. Jag tror det var en instruktionsbild där hur man gör, ska gå och titta.

"Stallande" motorer kanske är att du kör för fort helt enkelt?
Senast redigerad av kankki 28 mars 2012, 10:31:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ser man på! Betrakta mästerverket!

Kom ihåg att koppla + och - rätt annars får du burned circuit board !!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:
masen

Inlägg av masen »

Bra bild du skickade.

Jepp jag är noga med att koppla + och -.

Jag ska testa vidare på kortet, om jag får till kopplandet.
Jag får inga signaler på diagnostic på mach3 på dessa limit utgångar så det är någon inställning som fattas.
Dessa ska väl funka även om jag inte har motorerna inkopplade eller?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

masen skrev:Ett problem som jag fick var att när en motor "stallade"(snurrade för fort så den stod still och brummade) så märkte jag att mach3 fortsatte att visa att axeln var i rörelse.
Går det att förhindra på något sätt??