Frågor ang hembyggda CNC maskiner

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
masen

Frågor ang hembyggda CNC maskiner

Inlägg av masen »

Jag studerar alla trådar på detta forum om olika lösningar på spindlar till maskinerna.
Många har kinaspindlar och handöverfräsar till spindlar, och min undran är är det någon som har testat rondellmotor som spindel?
limits.jpg
Ett problem som jag fick var att när en motor "stallade"(snurrade för fort så den stod still och brummade) så märkte jag att mach3 fortsatte att visa att axeln var i rörelse.
Går det att förhindra på något sätt??

Masen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Frågor ang hembyggda cnc maskiner

Inlägg av kankki »

Jag skrev ju förut om att jag aldrig kopplat in limitswitcharna på det där kortet, och inte vet hur, men faktiskt så fick jag med en instruktiondisk av kinesen som sålde fräsen. Jag tror det var en instruktionsbild där hur man gör, ska gå och titta.

"Stallande" motorer kanske är att du kör för fort helt enkelt?
Senast redigerad av kankki 28 mars 2012, 10:31:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ser man på! Betrakta mästerverket!

Kom ihåg att koppla + och - rätt annars får du burned circuit board !!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:
masen

Inlägg av masen »

Bra bild du skickade.

Jepp jag är noga med att koppla + och -.

Jag ska testa vidare på kortet, om jag får till kopplandet.
Jag får inga signaler på diagnostic på mach3 på dessa limit utgångar så det är någon inställning som fattas.
Dessa ska väl funka även om jag inte har motorerna inkopplade eller?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

masen skrev:Ett problem som jag fick var att när en motor "stallade"(snurrade för fort så den stod still och brummade) så märkte jag att mach3 fortsatte att visa att axeln var i rörelse.
Går det att förhindra på något sätt??
Vanliga stegmotorer skickar ingen feedback på något vis tillbaka till datorn, så nej det går inte, inte så enkelt i alla fall.
Där emot så GÅR det väl att montera en rotationsencoder på stegmotorn och på så vis få feedback på hur vida den roterar eller ej. Jag har dock aldrig sett någon faktiskt göra så, och jag vet heller inte om Mach3 har stöd för stegmotorer med rotationsencoder.

Sen finns ju servomotorer, dessa ger feedback så att de garanterat snurrar det de ska, där emot kostar de en hel del så det är kanske inte riktigt rimligt i en liten hemmasnickrad maskin.

Och anledningen till stallandet är antagligen för hög hastighet, för hög belastning och/eller för dålig drivning.
masen

Inlägg av masen »

Ofasen.
Det ligger nog i det ni säger att jag har nog haft lite för hög matning på motorerna.
masen

Inlägg av masen »

Fundering igen ni som har liknande grejer.

Ska man ha 4 st eller 3 st lager (två liggande ovanpå o 1 under mellan dessa 2)?
Ex 2 överst 100 mellan lagrena och 50 mm det undre lagret, eller 2 uppe och 2 nere

Vilket är bäst?

Bild tagen från annat forum.
001.jpg
Eftersom jag har skaffat mycket rullager i hopp att göra en fräs i mdf med rör o rörklämmor.
Så tänkte jag ha dem på min nya maskin på något sätt.

Maskinen är 100x50cm och i aluminium 45x90 profiler.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du ska göra en maskin i MDF som är 100x50 men är byggd i 45x90 aluprofiler???? Jag antar att jag fattar fel, hur som helst, till din fråga:

Jag har "proffsgrejer" från INA-FAG och där är det fyra rullar, parvis mot varandra. Jag tror att det är bättre då man fördelar vikten på fler konaktpunkter och längre isär. Tänk till exempel när du borrar, då kommer du att ha en uppåtriktad kraft på vagnarna, med ett hjul under kommer du att få ett väldigt kort anliggningsområde och därmed böja axlarna mycket, om du sprider över två hjul blir det helt annorlunda. Det är i alla fall mina tankar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

X-IL: Han menar nog att aluprofilerna är 45x90mm, samt n långa :wink:
masen

Inlägg av masen »

Klantigt av mig.

Jag hade gjort i mdf men jag la ner det projektet o började med aluminium profiler istället.

I-XL tack för det svaret då vet jag hur jag ska göra.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Masen!

Köp styrskenor och lagerblock från Kina på ebay istället. Det blir mycket stabilare och enklare att montera med precision. Sök efter linearmotionbearing så finner du en bra säljare. Där kan du även handla kulskruvar till bra pris.
masen

Inlägg av masen »

Halloj Labmaster
Jag är lite eller något rädd för att beställa från ebay. Varför vet jag inte, kanske att man är vidskeplig (om det är 1 på 100 som blir blåst på pengar så vet jag med all sannolik att jag är den ende som blir det).

Jag kollade här hemma på linjära block men va fasen dom kostade 600 kr st :shock: .

Jag får grunna ett tag till vad 17 man ska ha för grejer.

Om jag kan göra grejerna själv så är det ett stort +.
Jag har tillgång till vattenskärare och 3 meters bäddfräs o göra komponeneter till maskin.

Jag lägger ut frågor till er som har erfarenheter inom cncfräsar och som byggt dom själva och vad ni föredrar.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Om du köper från lineaemotionbearings på ebay så blir du garanterat INTE blåst, det är säkert mer än 50 pers här som beställt därifrån. Det är ju budgetgrejer men de funkar, se till att noga speca mått och längder så blir det bra.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Halloj på dig själv du.

Det finns ingen risk att du blir blåst av linearmotionbearing. Jag har haft epostkonversation med honom ett flertal gånger och han hittar lösningar på allt man frågar om. Leveransen sker klockrent enligt leveransbesked.

Skulle trotts allt hända något som exempelvis att säljaren och eventuella medarbetare blir sjuk som innebär att levereransen uteblir är det bara att kontakta PayPal så får du tillbaka dina pengar och PayPal tar hand om indrivningen från säljaren i den mån det behövs. Det är därför man handlar med PayPal på Internet.

Om linjärskenor blir dyrt för dig så kanske du kan fråga mamma eller pappa om en slant till ditt bygge. Det finns nämligen stora fördelar med sådana och du får en bättre fräs på köpet.
Senast redigerad av labmaster 2 april 2012, 15:40:45, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja att handla från Linearmotionbearings ger nog mest bang for the buck och du kan beställa precis de längder du vill. Har man tålamod och skrotletargener kan man hitta bättre begagnade industrigrejer för en spottstyver i jämförelse med nypris, men då är det mycket jakt också.

Jag har byggt en fräs av 95% skrot, tråden finns här:http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=37726
Där var det i stort bara kullager som var nytt, bult köpte jag mycket nytt också, men det var ju knappast ett krav, bara en fråga om hur stora gömmor man har av skrot. Den maskinen byggde jag väl för ett par tusenlappar, kanske tre.

Nu håller jag på med en till skrotfräs, men vad som måste betecknas som "proffsskrot", den har hittills hamnat nånstans på 5kkr, och nu är det väl bara en ny spindel som kommer att kosta stora pengar om jag väljer något annat än det jag redan har. Det bygget finns här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=49178

Där har du litegrand att läsa igenom!
Skriv svar