Ersättningskondensator för 680uf?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
hejhopp

Ersättningskondensator för 680uf?

Inlägg av hejhopp »

Hej, min "#/ITU&R%¤ET%W#R¤&/#¤%"¤"#&(Y/#¤"!%#&¤%/(%& monitor har lagt av, skruvat isär den och konstaterat att 5 kondensatorer i nätenheten är lite...deformerade så tänkte byta ut samtliga elektrolytkondensator men problemet är att butiken jag beställt från hade inte alla.

Skulle behövt 2st 680uf 25v elektrolytkondensator, går de ersätta dom med 1000uf 25v måntro?
Hejhopp
Användarvisningsbild
kankki

Re: Ersättningskondensator för 680uf?

Inlägg av kankki »

Alltså ersätta 2x 680 med 2x 1000uF? Det går nog bra.

Se bara till att det är kondensatorer med ungefär lika ESR som de som satt förut. Om de är gröna eller har text skriven med gul text är de antagligen låg ESR kondingar, om de är svarta med grå/vit text är de nog bara vanliga. Kolla också temperaturmärkningen
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Funkar säkert alldeles utmärkt bra så länge du kan få plats med dem rent fysiskt på kortet. 1000µF är t o m inom toleransen för en vanlig 680µF elektrolyt (-20% +80%) :)
hejhopp

Inlägg av hejhopp »

kankki skrev:Se bara till att det är kondensatorer med ungefär lika ESR som de som satt förut. Om de är gröna eller har text skriven med gul text är de antagligen låg ESR kondingar, om de är svarta med grå/vit text är de nog bara vanliga. Kolla också temperaturmärkningen
Svarta med gråvit text hela högen, kondensatorerna jag ska beställa är specifierade 85c.
Funkar säkert alldeles utmärkt bra så länge du kan få plats med dem rent fysiskt på kortet. 1000µF är t o m inom toleransen för en vanlig 680µF elektrolyt (-20% +80%) :)
Utrymme finns det.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Fint, då är det antagligen riktigt vanliga kondensatorer :)
hejhopp

Inlägg av hejhopp »

Jo hoppas de så jag får igång min fina widescreenskärm igen :( inge kul att ha smalskärm :cry: som tur är kom jag ihåg att fotografera alla sladdar innan jag koppla ur dom :lol:
niklo

Inlägg av niklo »

obs att detta inte nödvändigtvis löser problemet. "deformationen" kan ha skadat andra delar av elektroniken!
hejhopp

Inlägg av hejhopp »

Jo vet om att det kan bli följdskador MEN skärmen funkar jättebra när den väl har startat, den tog bara 2minuter på sig sist men å andra sidan, 64kr kan det va värt för att testa då jag är nöjd med skärmen i övrigt även om den har några år på nacken.
hejhopp

Inlägg av hejhopp »

Det finns inte ord på denna jord som kan beskriva hur lycklig jag är :badgrin: var inga problem att byta kondensatorerna, hade tagit makrofoto på dom från 4 olika håll så det va inga tvivel hur dom skull monteras, hade fotograferat alla sladdar och kontakter så även de gick fint att sätta ihop och skärmen startade upp direkt...
De nya kondensatorerna var dessutom mindre än de gamla så fanns hur mycket utrymme som helst.
Skriv svar