LCD Nokia 3310 till AVR 2313

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
mk3kvma

LCD Nokia 3310 till AVR 2313

Inlägg av mk3kvma »

Behöver man 48 x 84 pixels matrix LCD controller/driver PCD8544 för att använda LCD:n eller kan man koppla denna display rakt till AVR:n? Någon som har ett bra uppkopplingsexempel?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

PCD8544 är det chip som sitter på displayen, så det är bara att koppla in.

OSB att den vill ha 3.3V-signaler, så om du tänkt köra din AVR på 5V bör du ha någon krets mellan som översätter spänningarna.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

...eller spänningsdelare...
dangraf

Inlägg av dangraf »

jag har kört på 5V och det fungerade aldeles utmärkt! har AVRen oxå spi inteface precis som PIC? isf e det väldigt enkelt att få den att fungera.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har kopplat datapinnarna genom 1k motstånd och sen matat med 3,3V. Funkar som det ska.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

det enklaste som skyddar bäst är att pullup med motstånd till 3.3v och dioder mellan lcd och avr, som drar ner 3.3v mot spi porten,

även om 5v funkar nu så finns de fortfarande välldigt stor risk att den pajar eller att man tar en annan så pajar den på en ggr.

1k motsånd hjälper inte till något då de e spänningen som är farlig, och då måste man sätta dit extra motstånd mot jord för att späningsdela ner till 3,3v
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det blir spänningsdelning men väldigt väldigt liten :D

Visst är det spänningen som spelar roll, men det är ju strömmen som skadar, dvs. om spänningen är högre än väntat kommer strömmen öka. Om man då har ett motstånd i serie så begränsas strömmen. Hur mycket vet jag inte men det kanske är tillräckligt för att rädda skärmen.

Eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag hänger då inte med; om spänningen ökar, så minskar väl strömmen? Iaf enligt Mr. Ohm. :)
Men det kan väl vara konstruktionen i displaydrivern (isolationsavstånden t.ex.) som gör den känslig mot högre spänningar?
Och spänningsdelning är väl ändå så enkelt, att det inte bör finnas någon anledning att inte använda det? Du har ju redan ett motstånd per ledning; ett till och du har ju spänningsdelningen.
Proportionerna får du dock kalkylera ut själv! :D
Men jag är ingen expert, därav dessa frågeställande formuleringarna.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Det är klart att ni måste ta ned späning på insignalerna på LCD annars risken stor att den kommer att gå sönder.
Att det fungerar inbär inte att kretsen mår bra och håller den beräknade livs längden

Exempel på 3v till 5v singnal

speakman:
"om spänningen ökar, så minskar väl strömmen? Iaf enligt Mr. Ohm"
U/R = I :wink:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Äsh, tänkte å förklarade konstigt. Tänkte att effekten var densamma U * I = P. Yrar.. :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Jag håller på med samma projekt här och jag undrar om det är någon som har nått bra schema för spänningsbegränsning? Exemplet på en 3v till 5v krets var ju en färdig ic och det tyckte jag var lite att ta i.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Henrik Kjellberg
"3v till 5v krets var ju en färdig ic och det tyckte jag var lite att ta i"
Okej antar att du inte läste Application bladet särskilt noga (typ som fan läser bibeln :wink: )
Där tar tar de upp bland annat spänings delning via mostånd för att ta ned 5 till 3volt, samt några andra lösningar...
Värt att notera är att ingen omvandlig behövs från lcd till AVR utan det är till lcd från AVR som det behövs omvadling...
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

EagleSpirit skrev: Visst är det spänningen som spelar roll, men det är ju strömmen som skadar, dvs. om spänningen är högre än väntat kommer strömmen öka. Om man då har ett motstånd i serie så begränsas strömmen. Hur mycket vet jag inte men det kanske är tillräckligt för att rädda skärmen.

Eller är jag ute och cyklar?
Vmax är precis som v max på fet trissor vilket jag tror att lcd drivaren är uppbyggd av till 60%, "N-WELL CMOS".

vanliga fet trissor har en V max och om man överskrider så packar dom i hopp, visst då kan dom dra mer ström då de blir kortis i dom.

men annars så drar bara ingångarna på lcd någon fåstaka uA.
vilket gör att man måste ha ett mycket högre motstånd än 1K för att sänka späningen något.

jag rekommenderar 3,3v pull upp och dioder, de har jag alldrig haft problem med, :roll:
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

erixon skrev:Henrik Kjellberg
Okej antar att du inte läste Application bladet särskilt noga (typ som fan läser bibeln :wink: )
Okej, så sant... :oops:
Skriv svar