Har lite idéer kring det här med hemlarm. På ritbordet har jag i mina tankar en Arduino Mega med mängder med ingångar. Som sensorer så borde ju 1-wire-sensorer vara perfekta. Jag vill ha sabotageskydd och i och med att 1-wire kommunicerar aktivt över sitt lilla nätverk så ser man ju direkt om en enhet saknas. Om jag i min mjukvara vet vilka sensorer jag ska leta efter så kan jag ju på ett enkelt sätt få till zon-indelning och kunna kontrollera zonerna separat vid tex pålarming eller när larmet har gått.
Letar liknande projekt på nätet. Har inte hittat någon lämplig 1-wire-enhet heller. Helst vill jag ju hitta en magnetsensor som har 1-wireanslutning direkt för att slippa bygga en modul för varje dörr/fönster. Men det kanske blir ett måste.
Någon annan som har tankar kring hembyggda larm?
Kanske är DS2406 en lämplig kandidat med någon slags magnetsensor inkopplad?
Hemlarm 1-wire
Hemlarm 1-wire
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 mars 2012, 02:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Slog ihop två inlägg som gjorts med 36 sekunders mellanrum.
Anledning: Slog ihop två inlägg som gjorts med 36 sekunders mellanrum.
Re: Hemlarm 1-wire
Man kan kanske ha flera mindre Arduino-slavar (eller vilken mikrokontroller som helst) som agerar en 1-wire enhet (med egen adress och datamängd).
Då kan man ha en i ex. garaget, en på norrsidan (Har hand om fönster och dörrar mot norr
)
Till dessa slavar kopplar man vanliga magnetsensorer, mikroswitchar etc.
Kör man med 4 trådars "telefonkabel" borde man kunna få med +5 och jord på två av kablarna. Jag vet inte hur spänningsfallet blir, men om man gör de strömsnåla med lite "kondensatorbatteri" som backup kanske det går. Går det att "skarva" på en extra matning någon gång längs vägen så borde det hela funka.
Nackdelen är att man får ha några strategiska slavar som sköter icke 1-wire (dvs inte bara en central),
fördelen är att man kan koppla på och skicka vad helst man önskar på 1-wiren (ex. kodlås).
Centralen får fråga alla sina enheter om status, och alla normala 1-wire sensorer också förstås, om och om igen.
Om man till varje sensor (magnetkontakt) drar en 4-tråd så kan man ju lägga till en två-färgs LED också (röd/grön
) och få en status på varje kontrollpunkt. Slippa onödigt falsklarm när man ska vädra.
Då kan man ha en i ex. garaget, en på norrsidan (Har hand om fönster och dörrar mot norr

Till dessa slavar kopplar man vanliga magnetsensorer, mikroswitchar etc.
Kör man med 4 trådars "telefonkabel" borde man kunna få med +5 och jord på två av kablarna. Jag vet inte hur spänningsfallet blir, men om man gör de strömsnåla med lite "kondensatorbatteri" som backup kanske det går. Går det att "skarva" på en extra matning någon gång längs vägen så borde det hela funka.
Nackdelen är att man får ha några strategiska slavar som sköter icke 1-wire (dvs inte bara en central),
fördelen är att man kan koppla på och skicka vad helst man önskar på 1-wiren (ex. kodlås).
Centralen får fråga alla sina enheter om status, och alla normala 1-wire sensorer också förstås, om och om igen.

Om man till varje sensor (magnetkontakt) drar en 4-tråd så kan man ju lägga till en två-färgs LED också (röd/grön