Råd sökes om val av mikroprocessor med analoga I/O för ljud

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
eliass

Råd sökes om val av mikroprocessor med analoga I/O för ljud

Inlägg av eliass »

Jag har börjat fundera på ett projekt som går ut på att konvertera musik till kännbara vibrationer. Typ i stil med det här.

Upplägget enligt hur jag tänker nu:
Mikrofon -> Mikroprocessor -> Vibratorer

Jag skulle alltså behöva en mikroprocessor med en (kanske två) ingångar för mikrofon och några (4-5) utgångar till vibratorer. Frekvensgången för vibratorerna kommer vara ca 200 Hz - 800 Hz.

Det vore bra om det är smidigt att ladda över kod från en laptop eftersom det förmodligen kommer bli mycket experimenterande med algoritmer.

Jag har inte pulat så mycket med mikroprocessorer tidigare så råd på vad jag ska välja är välkomna!
sodjan
EF Sponsor

Re: Råd sökes om val av mikroprocessor med analoga I/O för l

Inlägg av sodjan »

Jag antar att mycket i detta beror på *vad* i "ljudet" som ska styra utgångarna.
Är det t.ex (bara) ljudnivå så blir det ju enklare. Är det däremot något som är
beroende på specifika delar av frekvensspektrumet så blir det ju lite jobbigare.
Är det något specifikt i "musiken" som ska styra utgångarna ?
Typ "ljusorgel" ?
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Har du testat hur pass bra man känner 200-800 Hz vibrationer? Utan att egentligen ha några belägg för det så tror jag att 800 Hz kan vara svårt att känna i praktiken. Känns som att detta vore ett bra första steg att undersöka.
Användarvisningsbild
eliass

Inlägg av eliass »

ronnylov: Jag har inte full koll på vilka vibrationer som känns bäst, men jag tror du har rätt! Under undersökning!
sodjan skrev:Är det något specifikt i "musiken" som ska styra utgångarna ?
Typ "ljusorgel" ?
Bra fråga!

Problemet är att hudens frekvensuppfattningsförmåga (i brist på bättre term) är betydligt sämre än örats. Så tanken är att med någon snygg algoritm konvertera alla (för musik viktiga) frekvenser till det kännbara spektrumet, och låta övriga passera obehandlade.

En alternativ lösning är att ordna en algoritm som analyserar rytm och låta olika vibratorer kontrolleras av olika frekvensband, ex skicka en puls till en vibrator varje gång bastrumman slår - ungefär som en ljusorgel.

Ett annat krav är att det ska fungera i realtid!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Min poäng var att graden av signalanalys som behöver göras till stor
del styr vilka processorresurser som behövs. För en enkel "ljusorgel"
variant räcker de minsta, för avancerad realtidsanslys kanske något
med DSP egenskaper behövs. dsPIC30/33 kanske ?
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

Ett alternativ för $89 är denna från Texas:http://www.ti.com/tool/tmdx5502ezdsp

Texas brukar ha ganska många liknande kort, det är ett tag sedan jag jobbade med dem så jag har ingen bra koll men skulle tro att det kan vara värt att kika igenom.
De har även många kodexempel.

Andra som kan vara värt att undersöka är väl Analog devices och Freescale som också har hållit på med DSPer länge.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Förslag:
om du ska göra en undersökning så skulle du ganska enkelt kunna göra en förstärkare som du kopplar in på ljudkortet på datorn. Då har du 2st kanaler till att börja med. Därefter så finns det olika program som t.ex matlab eller scilab(gratisvarianten) där du ganska enkelt kan labba med olika frekvenser, manipulera med FFT osv och använda ljudkoretet som output för att få en känsla av vad som behövs. Därefter skulle jag sätta mig ner och försöka jobba med algorithmerna i asm eller C för att få ett så bra realtidssystem som möjligt.
Du kanske inte ens behöver använda dig av någon förstärkare, vanliga högtalare vibrerar med ljudet..
Annars ser jag risken att det blir ett väldigt tungt projekt med mycket kodande och optimerande brara för att få till några test-skott på din embeded lösning

/D
Skriv svar