Bygga en hifi hörlurs förstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Bygga en hifi hörlurs förstärkare

Inlägg av newbadboy »

Har länge varit sugen på att bygga ett hörlurssteg baserad på ngn OP med riktigt bra ljud.
Sedan gillar jag bas och lyssnar mycket på musik där basen ligger 50-100hz.. så jag tänkte lägga till en ställbar basgain för 50-150hz ca.

Så min fråga är eg vilka OP's är lämpliga. Har läst lite om OPA627 och AD843 men finns det andra som låter bra med bättre pris?

Och finns det lämpliga kretsförslag att snegla på och vidareutveckla?
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Re: Bygga en hifi hörlurs förstärkare

Inlägg av Argtomte »

Man kan inte säga att en OPamp "låter". Det beror helt på vilka kopplingar du använder runt den. NE5532 brukar vara vanlig i audiosammanhang pga dess låga distortion och vettiga pris.

EDIT: Det här är nog av intresse: http://www.eetimes.com/design/audio-des ... ght-op-amp

Vill man få mer kunskap om hur OPampar funkar så kan man börja på del 1 istället: http://www.eetimes.com/design/audio-des ... dio-design
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Har en pågående historia till hörlursförstärkare som bygger kring OPA 2134 samt BUF634. Bygget går det däremot inte överdrivet bra med om jag ska vara ärlig, ligger lite så där på is eller hur man nu ska bortförklara det :roll:
Så ta och kolla in OPA 2134 för att se vad du tycker...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag byggde en hörlursförstärkare med enbart 2st NE5534 OP förstärkare. driver ett par 16 Ohm lurar med den. Funkar klockrent och spelar tillräckligt högt för att få hörselskador utan att det låter ansträngt. Detta matat från en +-15V nätdel.
pern

Inlägg av pern »

Frågan om hur olika OP-förstärkare "låter" är ju lika evig och subjektiv som frågan om hur olika kondensatorer låter.

OPA627 anser ju många audiofiler skall låta riktigt bra, men den kräver tydligen en riktigt bra nätdel + hög matningsspänning för detta. Annars skall det vara bortkastade pengar.

Min egen subjektiva synpunkt i ämnet är att olika OPs kan låta lite olika i samma koppling. En faktor är var i OPn och hur mycket THD som "genereras", men detta påverkas ju väldigt mycket av hur kretsen som helhet ser ut.

Jag använder ytterst sällan dyra "fina" OPs och de jag använder mest är NE5532 och TL072. Jag struntar fullständigt i att många anser att TL072 kan man över huvud taget inte använda numera, i de designer jag gjort på senare tiden låter den riktigt bra. Men man får tänka lite mer på designen och anpassa den till OPn. Vilket man ju skall göra oavsett vald OP. Och i hörlursstegen använder jag mest NE5532.

Jag lägger dock betydligt mer tid numera på att göra bra nätdelar, vilket jag anser påverkar slutresultatet betydligt mer än skillnaden mellan många OPs. Jag använder också betydligt "bättre" kondensatorer i signalvägen numera (ELNA Silmic II) vilket jag iaf även anser påverkar resultatet.

Men vad som låter bra är ju subjektivt och ovanstående är en kombination som för mig ger ett väldigt behagligt ljud som passar perfekt till den typ av musik jag lyssnar mest på (House, Disco, Reggae) men kanske inte lika bra till klassisk musik.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Ahh en landskronit till ;)

Det låter intressant det ni säger, finns det ngn bra lathund i hur man designar och beräknar komponenterna? Visst kan jag ta en färdig ritning men det hade varit kul att ha gjort en del av designen själv iaf
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Fördelen med NE5534 är ju att den har 15 Ohm serieresistans på utgång och kan därmed driva ett par hörlurar direkt. Även fast man får liite förluster i förstärkaren.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Är nyfiken på hur du menar electricguy, distortionen för 5534an ökar väl ganska markant när man kommer under ca 500 ohm i lastimpedans? Körde du flera OPampar parallellt på något knepigt sätt eller nöjde du dig med högre distorsion? Eller har hörlurar så pass hög impedans?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag kör en OP per kanal. Och Det verkar fungera bra. Jag hör iaf inte distorsion. Men det kan ha att göra med mitt halvsunkiga Plantronics headset också.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag har precis byggt denna och den fungerar och låter riktigt bra!
Så den kan jag rekommendera om man vill köra den på likspänning.
sch.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Intressant med 741an :-)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Hehe, de är billiga, tåliga och finns överallt (samt att jag har hur många som helst) så det är riktigt användbart.
VirtualGND flyttar sig som max 50mV så jag är nöjd, detta är för att den måste kompensera för crossover-regionen hos transistorerna och dess slewrate är bara 0.5V/µs.
Jag testade också med en LM833 (har mycket bättre specs) som jag hade liggandes, då är förskjutningen av VGND ej mätbar, men den fungerar bra som den är. :)

Det fina är att jag då har +- samt gnd och behöver inte ha nån stor kopplingskondensator som om jag skulle ha ett klass-a steg.
Vid såhär små effekter så är det en ganska rolig grej att göra.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

ska helt klart tittas närmare på. tack
ghu

Inlägg av ghu »

Korken:
Om du tar bort R12 och R13 så borde övergångsdistorsionen minska.
Om du vill ha simpelt kortslutningsskydd så sätt motstånden på transistorernas kollektorer istället.

Borde du inte ha en bättre OP än 741 där du skapar din "jordpunkt". Förmodligen ger 741 upphov till distorsion vid höga frekvenser när dess slew-rate gör att den har problem att skifta mellan de båda transistorerna. Eller fixar C11 och C12 detta?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jo, jag har kollat på detta när det kommer till uA741an.
Kondensatorerna suger i sig det mesta, men en bättre OP/större kondingar gör distorsionen mindre. Just nu är distorsionen ca 40mV vid 1.4142V 20kHz sinus in.
Jag kan dock inte höra någon skillnad mellan uA741an och en LM833 som har mycket bättre specs, men jag har inget finöra heller. :)
Skriv svar