Förändra röstens tonläge? Hur då?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DerPiltz

Förändra röstens tonläge? Hur då?

Inlägg av DerPiltz »

Jag sitter just och leker med AV VCS Diamond röstförvrängarmjukvara och undrar hur de gör det rent matematiskt att ändra tonläget från Man till Ung flicka. Ung flicka till Whiskeyalkis. Schimpans till Tiger etc. Ni fattar.
Det har tydligen någonting att göra timbre och pitch som de ändrar på från en skala på 0% till 200%.
Pitch översätts som basfrekvens och timbre som dess övertoner men jag kanske har fått någonting om bakfoten. Har en röst verkligen en fundamental ton i den meningen?
Skulle vilja bygga en liknande pryl själv fast elektronisk och bärbar.
Min första idée var att flytta röstsignalens fourierkomponenter upp eller ner och sedan transformera tillbaks. Kanske helt tossigt om det ens går att göra med en mikrokontroller.
Roligt att skoja med polarna i telefon. :evil: :evil: :evil: Ett par meningslösa smilies
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fanns något bygge med xr2206 om jag inte mins helt fel, men då mixade man bara frekvenserna två gånger, då kunde man bara höje frekvensen upp eller ner
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ta en DSP och koda en snutt kod, så kan du nog trolla med ljudet som du vill :wink:
frejo

Inlägg av frejo »

Rent spontant känns det som att det borde gå att transfomera med lämplig transform, skifta koefficienterna några steg och sen återtransformera.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

grym skrev:fanns något bygge med xr2206 om jag inte mins helt fel, men då mixade man bara frekvenserna två gånger, då kunde man bara höje frekvensen upp eller ner
Man mixar två gånger? Du minns inga närmare detaljer? Eller var den här xr2206 håller hus någonstans?
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

frejo skrev:Rent spontant känns det som att det borde gå att transfomera med lämplig transform, skifta koefficienterna några steg och sen återtransformera.
Jag håller på med en sån pryl på datorn, bara för att testa hur det låter. Har inte orkat skriva klart den än bara? Det är flera rader kod kvar och det är sommar. Jag har en alldeles för svag karaktär.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

$tiff skrev:Ta en DSP och koda en snutt kod, så kan du nog trolla med ljudet som du vill :wink:
Det verkar onekligen som jag måste göra det på det sättet till slut. Måste sätta mig in i DSP:s först bara. Jag hade hoppats på att min andra idée med att mixa frekvenserna som man gör i mellanfrekvenssteget i FM-radios skulle ha ett visst värde.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

DerPiltz skrev:
grym skrev:fanns något bygge med xr2206 om jag inte mins helt fel, men då mixade man bara frekvenserna två gånger, då kunde man bara höje frekvensen upp eller ner
Man mixar två gånger? Du minns inga närmare detaljer? Eller var den här xr2206 håller hus någonstans?
tror det var en scrambler man skulle behöva ha två sådanna efter varandra
ena frekvensmixar upp , den andra ner, stämmer inte frekvenserna så ska det låta med högre eller lägra frekvens

kan kolla om jag hittar byggbeskrivningen i någon av böckern

vore ganska kul analogljudbygge
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Jopp, det vore faktiskt ett helt hysteriskt roligt anlogbygge. Min ögonsten. :D Ifall du vill företa en dyktur i biblioteket för det här projektet så vore det mycket uppskattat :D
Du skulle inte kunna beskriva en sån där scrambler lite närmare. Är det en ful digital krets elller en estetisk analog krets? Flyttar den ljudets spektralkomponenter upp och ner? Fungerar den som garnering till pasta? Jag vill veta allt ALLT!! :mrgreen:
Manglar den inte ljudet? Eftersom det är en scrambler? Eller löser det sig med två i rad?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan blanda upp i frekvens vid att ta USB-delen av blandningen. Den delen kan man sedan blanda igen och om man blandar med rätt frekvens och tar rätt sidband (LSB) kan man vända på spektrummet vilket fungerar mycket effektivt som scrambling. Tar man andra sidbandet (USB) och varierar blandfrekvensen kan man variera pitchen på talet.

Det borde (fel: ÄR!) möjligt att göra detta rent matematisk (= DSP program) men jag ids inte klura ut det i denna jävla värme.... *flämt*
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag gjorde en mycket enkel pitchbender på amigan för ganska länge sen. Jag samplade inkommande ljud kontinuerligt på en minnesarea av runt 100 bytes vad jag kommer ihåg. Samtidigt spelade jag upp denna minnesarea loopat i valfri hastighet. Det lät bäst i dubbla hastigheten. :)
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Vad var effekten som kom ut ur Amigan? Kunde du åstadkomma man till flicka och sådana saker? Och viktigast hur lät det i dubbla hastigheten? Kalle Anka? :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En vanlig pitchshift, det kan man ju göra i vilket ljudprogram som helst med inspelade ljudsekvenser. Ska man "streama" ljudet är det helt andra grejer som krävs.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Icecap skrev:Man kan blanda upp i frekvens vid att ta USB-delen av blandningen. Den delen kan man sedan blanda igen och om man blandar med rätt frekvens och tar rätt sidband (LSB) kan man vända på spektrummet vilket fungerar mycket effektivt som scrambling. Tar man andra sidbandet (USB) och varierar blandfrekvensen kan man variera pitchen på talet.

Det borde (fel: ÄR!) möjligt att göra detta rent matematisk (= DSP program) men jag ids inte klura ut det i denna jävla värme.... *flämt*
Krävs det inte ett rätt så häftigt filter för att ta USB på en blandad audiovågform? Jag hade föresatt mig att göra det analogt. Jag har än så länge inte en aning om DSP:ar.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

$tiff skrev:En vanlig pitchshift, det kan man ju göra i vilket ljudprogram som helst med inspelade ljudsekvenser. Ska man "streama" ljudet är det helt andra grejer som krävs.
:D Jo, jag vet hehe. Jag har slitit mitt hår i en vecka nu. Det här med mixa ner en frekvens är tydligen ett gammalt problem inom AM. Man behöver två mixers och någonting som skiftar signalens fas 90 grader. Mixers kan jag ordna men någonting som skiftar fas har jag inte fått fatt på än. Det stod någonting om det i Art of Electronics men den var jag tvungen att lämna tillbaks till den elaka bibblan. Någonting med namnet kvadratur.
Skriv svar