skojigt med lågenergilampor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
magnetron

skojigt med lågenergilampor

Inlägg av magnetron »

Så kallade" lågenergilampor"har en verkningsgrad på ca 50%, så ordet lågenergi kan ju diskuteras.

Plockade sönder en sådan tingest från IKEA och då började mina små grå att aktiveras, fick en del halvtokiga ideer varför inte montera in en 3 färgad LED mata denna med ett litet batteri, och genom att lägga lampan i handen och därav få elektrisk kontakt mellan lampans båda anslutningar, genom att trycka olika hårt ändras resistansen denna resistansändring omvandlas till ett spänningsfall får påverka ett gäng komparatorer som i sin tur ändrar färgen från lampan , antar att man kan ha lite kul med denna ide.
nån som "hänger på"???
Användarvisningsbild
Icecap

Re: skojigt med lågenergilampor

Inlägg av Icecap »

Vad du än gör ska du inte öppna glasrören, det finns kvicksilver i!
magnetron

Inlägg av magnetron »

HG i glasröret mja om det du skriver om det så borde jag vid det här laget varit jordad, mängden HG i lysrör är nog högre, o med tanke på hur många som jag av någon anledning lyckats ha sönder så,,,,, som vanligt överdriver våra myndigheter,är inte amalgamfyllingar i tänder farligt??? tydligen inte vore det farligt så borde det vara gratis att få sina tänder sanerade,,,,,
Men men för att återgå till mitt ämne så har jag funderat ut en lösning som ska testas men någon har kanske lust och funderingar på att utveckla denna ide ytterligare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du märker inte effekterna direkt och tydligt. Kvicksilver (Hg) är inget ämne man skall leka med. Skaffa ett plaströr etc.. att stoppa lysdioder i.

Ha respekt för gifter och du kanske exponerar andra i din omgivning!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Även om mängden i en lågenergilampa brukar benämnas som mycket liten, så är det ändå så pass mycket att det finns droppar av det i ett kallt rör. Inte så stora att du ser dem utan förstoring dock. Poffar du ett varmt rör är kvicksilvret förångat, och du får det i lungorna. Ta en lampa om dagen under ett år så ska du se att du har samlat ihop till en lagom rolig nervskada. ;)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>då började mina små grå att aktiveras

Kvicksilver är ett nervgift, som ger hjärnskador, särskilt hos foster. Rörelserna blir dåligt koordinerade och skakningar är typiskt. Hos fåglar och däggdjur skadas fortplantningen.
Osram skrev:Den enda gången som du som konsument kan utsättas för kvicksilver är om lampglaset går sönder. Om detta skulle hända, följ nedanstående råd för att minimera kontakten med kvicksilvret.

Få inte panik. Kom ihåg att ett lysrör eller en lågenergilampa innehåller mycket små mängder kvicksilver
Samla ihop lampresterna och torka golvet med en fuktig trasa
Lägg lamprester och trasa i en burk med lock som lämnas till returhantering avsedd för miljöfarligt avfall
Använd dammsugare endast om inga andra alternativ finns (t ex mattor). Lägg dammsugarpåsen i en lämplig förpackning och lämna till returhantering avsedd för miljöfarligt avfall
Vädra rummet
Enligt Kemikalieinspektionen förväntas inga hälsorisker uppstå vid enstaka exponering men det är ändå alltid bra att av försiktighetsskäl undvika exponering av kvicksilver.
Offentlig information:
Det här händer när du tänder lampan
När en lampa tänds stiger temperaturen och kvicksilvret förångas. Till slut fylls lampan med kvicksilverånga. När lampan släcks och kallnar övergår ångan åter till små droppar och en liten del till amalgam.

En kall lampa går sönder
När en kall lampa går sönder sprids kvicksilver som små droppar i rummet. Kvicksilverdropparna faller snabbt till golvet tillsammans med de trasiga resterna av lampan.

En varm lampa går sönder
När en varm lampa går sönder sprids gasformigt, metalliskt kvicksilver (Hg0) i rummets luft.

Eftersom det kan vara skadligt att andas in kvicksilverånga, bör du lämna rummet. Den europeiska lampbranschorganisationen (ELC) rekommenderar att man vädrar i 20-30 minuter.

Effekter
Kvicksilver från kalla lampor, sprids i form av små droppar. Dropparna tas upp via huden i mycket begränsad omfattning. Även om du råkar få in kvicksilver i munnen är upptaget mycket begränsat.

Kvicksilverdroppar kan långsamt förångas och på så sätt leda till viss exponering när du andas, om du inte tar hand om resterna från dina trasiga lågenergilampor och lysrör.

Små risker vid enstaka exponeringar
Utsätts du enstaka gånger för små halter av kvicksilver förväntas det inte få några effekter på din hälsa. Men eftersom gasformigt kvicksilver lätt tas upp när du andas och sedan ansamlas i kroppen ska du vara försiktig och undvika exponering för gasformigt kvicksilver.

Effekter som kan uppstå vid långvarig exponering för låga koncentrationer drabbar framförallt nervsystemet och hjärnan.
SvenW

Inlägg av SvenW »

När jag var assistent på Chalmers så ledde jag en laboration med en MacLeod Vacuummeter.
En glaskula med ca 10 kg Hg. Den skulle lyftas upp och ner ca en meter under mätning.
Jag gjorde det alltid själv eftersom jag inte vågade anförtro studenterna det momentet.
Det kändes alltid en speciell smak tänderna efteråt.
Vet inte om denna kvicksilverexponering är skälet till att jag numera kanske är en aning knäpp.
Som t.ex. att jag läser elektronikforum ibland :-)
Senast redigerad av SvenW 25 mars 2012, 12:07:58, redigerad totalt 1 gång.
metric

Inlägg av metric »

magnetron skrev:Så kallade" lågenergilampor"har en verkningsgrad på ca 50%, så ordet lågenergi kan ju diskuteras.

Plockade sönder en sådan tingest från IKEA och då började mina små grå att aktiveras, fick en del halvtokiga ideer varför inte montera in en 3 färgad LED mata denna med ett litet batteri, och genom att lägga lampan i handen och därav få elektrisk kontakt mellan lampans båda anslutningar, genom att trycka olika hårt ändras resistansen denna resistansändring omvandlas till ett spänningsfall får påverka ett gäng komparatorer som i sin tur ändrar färgen från lampan , antar att man kan ha lite kul med denna ide.
nån som "hänger på"???
Det största problemet uppstår nog när någon annan tar din ombyggda lampa och skruvar i den i en sockel och tänder. :(
magnetron

Inlägg av magnetron »

Tydligen inget intresse för min ide förutom att HG är farligt och det är ju sant, kanske även jag har blivit knäpp som fått en sådan ide.Eftersom jag tydligen har inandats för mycket HG enl vad ni skriver.
Så jag fortsätter väll mina "knäppa" experiment själv.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Det är väldigt många här som gärna upplyser om vad som är farligt, förbjudet och olämpligt och det är inget fel i det, men det betyder inte att vi inte vill se bilder o.s.v om du gör det :)
jimmy_r

Inlägg av jimmy_r »

Det fins lampor med matt plast runtomkring då behöver du inte ta hål på gas behållaren
Sen kommer du att lära dig endel under projektet, inte fy skam det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis! :)

Känner man till riskerna så är man ju (förhoppningsvis) försiktig.
Det är bl.a därför som vi på forumet brukar berätta när något kan vara farligt.

Det ligger en lågenergilampa här på bordet som väntar på att bli isärsågad.
Iochmed att jag känner till risken med kvicksilver så kommer jag se till så
att jag inte kan såga för långt in i plasten. Vanligt sunt förnuft egentligen. :)

När jag var 12-13 år så råkade jag förstöra en kvicksilver-termometer.
Jag kände till att det var farligt och visste även att man kunde använda bly för att "suga upp" kvicksilvret.
Det gick även att sopa upp det (med ett papper) pga den höga ytspänningen.

Men visst ska man låta bli att utsätta sig för det i onödan.

Jag har förresten testat din idé, men med en vanlig glödlampa och en 3V lampa (från en ficklampa).
De som såg den var ganska fascinerade! :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur använder man bly för att suga upp kvicksilver?
Inte för att bly är något bättre då iofs.. ;)

Problemet med att öppna änden på glasröret är att det är väldigt svårt att kontrollera kontaminering. Med mindre man använder en glove box och har tillgång till saneringsmetoder innuti dito box.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vadå farligt? Minimal risk att drunkna...
picina-mercurio.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Ja och så både leder det värme bra och bibehåller temperaturen en lång tid. Sen jag bytte ut vattnet mot kvicksilver i vattensängen sover jag mycket bättre och ryggen har blivit bra. :razz:

*och så säger dom att kvicksilver är farligt, bah, puckon*
Skriv svar