Kommit framåt en hel del med mina byggen, använt min Logikbaserade pic-programmerare nu för att konstruera en pickit2-kompatibel USBprogrammerare som faktiskt funkar klockrent.
i Mitt nästa projekt tänkte jag att jag skulle skrämma liv i en gammal creative blasterkeys midi-keyboard jag har liggande. Den har midikontakter och en db15, och tar även strömmen från gameportkontakten (vilket gör själva midi-kontakten ganska meningslös om man ändå måste ha en joystickport för att den ska funka, ingen annan kontakt för ström existerar)
Min tanke här är alltså att koppla midi-signalen från keyboarden till UART på en pic18F2550 eller pic18F4550 och basera den på microchips exempelkod för midi. Jag tänker enbart använda MIDI in på datorsidan, har dock sett i specifikationen att logiken är strömbaserad, inte spänningsbaserad, min fråga är då, gäller detta även gameportvarianten? Eller kan jag skippa optokopplaren om jag använder det gränssnittet istället för midiporten? Strömmen kommer ju ändå att komma från USB-porten, så oroar mig inte för potentialskillnader etc.
Googlat en hel del, men de projekt jag hittat är antingen joystick via gameport, eller midi via midiport, inte midi via gameport med pic.