Örjans ROV
Örjans ROV
Då är det dags att sätta igång med mitt ROV-bygge (Remotely operated underwater vehicles).
Idén föddes när jag ville ha en lösning för att främst undersöka botten på min båt samt att eventuellt kunna plocka upp något an tappat i vattnet. Funderingarna började med en vattentät kamera i en sladd till att sätta en pinne på kameran till att nu ha landat i en ROV.
Första tankarna gick till en radiostyrd ROV, men då radioräckvidden är låg i vatten lämnade jag det så småningom. Hade kanske gått i mitt fall i ändå då jag inte tänker mig allt för stora djup. En tanke var att låta ROVen operera fritt med en egen sladd/antenn till ytan och på så sätt radiostyra den.
Jag köpte ett Arduinokort för att lära mig hur tekniken med en mikroprocessor fungerar och insåg rätt snart att det är min väg att gå. Är dock ingen programmerare så jag kommer att behöva hjälp med kod framöver.
Har läst en hel del av de forum som handlar om ROVs på webben och Jonas ROV http://elektronikforumet.com/forum/view ... 66&start=0 har inspirerat mig mycket samt Homebuilt Rovs http://www.homebuiltrovs.com/
Började experimentera med olika avloppsrör, men har nu landat på en design med en bottenplatta och en lite större plexiglaskupol som inrymmer all elektronik samt kamera. För motorer och lampor använder jag PVC-rör som jag kommer att fylla med blyhagel för att uppnå en balanserad vik.
I första steget installerar jag en kamera och motorer, men räknar med att kanske ha en dyktank, givare för temp, djup, griparm, mm.
Köpte samma motorer som Jonas från HobbyKing (varför lämna ett beprövat koncept): http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 700kv.html och samma motorstyrningar: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... verse.html
Kommande utmaningar och funderingar
- Att skapa en plastkupol som passar mina mått
- Få tätt mellan kupol och bottenplatta
- Hur jag skall kommunicera med ytan. TCP/IP eller seriellt, eller? Just nu är jag inne på att kommunicera seriellt mellan två Arduinokort så jag kan koppla styrreglage till det ena vid ytan och det som skall styras samt givare till det som sitter i ROVen. På så sätt behöver jag inte ha så många trådar till ytan och kan ha några trådar för videosignalen. Funderar på ett video overlaykort i ROVen så jag kan visa mätdata direkt i bilden. Detta är tyvärr det område jag är sämst på.
/Örjan
Idén föddes när jag ville ha en lösning för att främst undersöka botten på min båt samt att eventuellt kunna plocka upp något an tappat i vattnet. Funderingarna började med en vattentät kamera i en sladd till att sätta en pinne på kameran till att nu ha landat i en ROV.
Första tankarna gick till en radiostyrd ROV, men då radioräckvidden är låg i vatten lämnade jag det så småningom. Hade kanske gått i mitt fall i ändå då jag inte tänker mig allt för stora djup. En tanke var att låta ROVen operera fritt med en egen sladd/antenn till ytan och på så sätt radiostyra den.
Jag köpte ett Arduinokort för att lära mig hur tekniken med en mikroprocessor fungerar och insåg rätt snart att det är min väg att gå. Är dock ingen programmerare så jag kommer att behöva hjälp med kod framöver.
Har läst en hel del av de forum som handlar om ROVs på webben och Jonas ROV http://elektronikforumet.com/forum/view ... 66&start=0 har inspirerat mig mycket samt Homebuilt Rovs http://www.homebuiltrovs.com/
Började experimentera med olika avloppsrör, men har nu landat på en design med en bottenplatta och en lite större plexiglaskupol som inrymmer all elektronik samt kamera. För motorer och lampor använder jag PVC-rör som jag kommer att fylla med blyhagel för att uppnå en balanserad vik.
I första steget installerar jag en kamera och motorer, men räknar med att kanske ha en dyktank, givare för temp, djup, griparm, mm.
Köpte samma motorer som Jonas från HobbyKing (varför lämna ett beprövat koncept): http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 700kv.html och samma motorstyrningar: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... verse.html
Kommande utmaningar och funderingar
- Att skapa en plastkupol som passar mina mått
- Få tätt mellan kupol och bottenplatta
- Hur jag skall kommunicera med ytan. TCP/IP eller seriellt, eller? Just nu är jag inne på att kommunicera seriellt mellan två Arduinokort så jag kan koppla styrreglage till det ena vid ytan och det som skall styras samt givare till det som sitter i ROVen. På så sätt behöver jag inte ha så många trådar till ytan och kan ha några trådar för videosignalen. Funderar på ett video overlaykort i ROVen så jag kan visa mätdata direkt i bilden. Detta är tyvärr det område jag är sämst på.
/Örjan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Örjans ROV
Snyggt, men det blir mer kolla upp än ner. 
Kupol billigt:
http://www.akriform.se/standardprodukter/?id=6

Kupol billigt:
http://www.akriform.se/standardprodukter/?id=6
-
- Inlägg: 600
- Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06
Re: Örjans ROV
Jo, har sett Akriforms produkter, men jag önskar lite mer godstjocklek och bredare fläns (för att kunna få plats med en o-ring). Kommer testa att blåsa en egen kupol. Går inte det får vi tänka om... Tror inte det blir ett så stort problem med kameran. Mina beräkningar ger en hygglig vinkel neråt (förstås inte rakt ner). Skulle det knipa kan jag balansera om skrovet och köra hela ekipaget med kupolen neråtzeus skrev:Snyggt, men det blir mer kolla upp än ner.
Kupol billigt:
http://www.akriform.se/standardprodukter/?id=6

Re: Örjans ROV
Spännande form på ROV:en! Tycker den ser riktigt snygg ut! Jag är liksom du, lite fundersam hur man ska få tätt mellan kupolen och basplattan. Det blir nog inte helt enkelt.
Man kan specialbeställa from Akriform om inte deras standardprodukter räcker till. Det kostar förvisso lite extra men då får du som du vill ha den.
Detta blir en tråd som jag kommer att följa!
Man kan specialbeställa from Akriform om inte deras standardprodukter räcker till. Det kostar förvisso lite extra men då får du som du vill ha den.
Detta blir en tråd som jag kommer att följa!
Strömförsörjning och lampor.
Jag vill ha en så självständig farkost som möjligt och avser att den skall medföra egen strömförsörjning. Om jag får några tåtar över i kabeln upp till ytan så kan jag tänka mig att trycka på med lite spänning den vägen för att dryga ut tiden under vatten.
Var först inne på 12 volts batteriförsörjning och då blybatterier eftersom jag inte behöver spara på vikt. Av utrymmesskäl har jag nu troligen landat på NiMh (ser ingen anledning att gå på LiPo) och lutar åt en spänning på 7,2 volt. Det är lätt att få tag på prisvärda batteripackar med 7,2 volt. Mina motorer kommer också snurra lite långsammare med lägre spänning vilket jag inte tror är någon nackdel. 3 Ah bör räcka ett tag.
Räknar med två lamptyper. Några mer med spridande ljus i ytterkanterna av farkosten och några med mer kraftigt ljus i mitten. Hittade följande IP68-klassade lampor hos Molectric som jag köpte två st av: http://www.molectric.com/p484/MOLED-RUN ... _info.html
Har nu insett att dessa kräver 12 volt och även om jag plockar bort motstånden så blir spänningsfallet större än 7,2 volt och jag får väldigt svagt lysande lampor. Funderar på att löda om hela kortet och anpassa det till 7,2 volt… Suck. Alternativt ha ett litet 12-voltsbatteri endast för lämporna (fullösning).
Till starkare strålkastare köpte jag några trevliga och prisvärda lampor från DealExtreme: http://www.dealextreme.com/p/1w-60-lume ... 50ma-13664 De behöver bara fyllas med en klick epoxy för att bli helt vattentäta. De kräver 3,4 volt så här får jag inga problem.
PS. Har insett att beställningar från DX under 300 kronor passerar tullen utan problem. Blev lite blåst av HobbyKing som i en chat skrev att de skulle sända mina prylar från Tyskland. Dom kom från Kina med tullavgift och moms som följd. Om du beställer från HobbyKing, var noga att det står att varorna finns i det tyska varuhuset.
Var först inne på 12 volts batteriförsörjning och då blybatterier eftersom jag inte behöver spara på vikt. Av utrymmesskäl har jag nu troligen landat på NiMh (ser ingen anledning att gå på LiPo) och lutar åt en spänning på 7,2 volt. Det är lätt att få tag på prisvärda batteripackar med 7,2 volt. Mina motorer kommer också snurra lite långsammare med lägre spänning vilket jag inte tror är någon nackdel. 3 Ah bör räcka ett tag.
Räknar med två lamptyper. Några mer med spridande ljus i ytterkanterna av farkosten och några med mer kraftigt ljus i mitten. Hittade följande IP68-klassade lampor hos Molectric som jag köpte två st av: http://www.molectric.com/p484/MOLED-RUN ... _info.html
Har nu insett att dessa kräver 12 volt och även om jag plockar bort motstånden så blir spänningsfallet större än 7,2 volt och jag får väldigt svagt lysande lampor. Funderar på att löda om hela kortet och anpassa det till 7,2 volt… Suck. Alternativt ha ett litet 12-voltsbatteri endast för lämporna (fullösning).
Till starkare strålkastare köpte jag några trevliga och prisvärda lampor från DealExtreme: http://www.dealextreme.com/p/1w-60-lume ... 50ma-13664 De behöver bara fyllas med en klick epoxy för att bli helt vattentäta. De kräver 3,4 volt så här får jag inga problem.
PS. Har insett att beställningar från DX under 300 kronor passerar tullen utan problem. Blev lite blåst av HobbyKing som i en chat skrev att de skulle sända mina prylar från Tyskland. Dom kom från Kina med tullavgift och moms som följd. Om du beställer från HobbyKing, var noga att det står att varorna finns i det tyska varuhuset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Örjans ROV
7,2x2=14,4, borde väl kunna funka som "12 V"? Fast du har kanske inte plats med dubbelt så mycket batterier?
Re: Örjans ROV
Tackar Nerre. God idé. Kan ju alltid köra med två mindre 7,2-packar. Det är nog den bästa lösningen hittills för att löda om blir rätt bökigt.
/Örjan
/Örjan
Byggdelar
Har hittat en plexiskiva från en gammal telefonkiosk som är 10 mm tjock. Får precis ut min bottenplatta. Letade PVC-rör då dessa finns i fler dimensioner och med fler rördelar än PP-rör (avloppsrör). Har nu fått tag i de delar jag tror skall räcka för min konstruktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22731
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Örjans ROV
Du skulle måhända försöka få tag på någon gammal takkupol från någon ombyggnad av skola, industri /offentlig byggnad, etc. De har ju en rekatangulär basplatta man bör kunna såga och slipa till önskad form men vet ej hur mycket de tål men om den inte är alltför åldrad borde dessa vara mycket starka. 

Plexikupol
Dags att klura ut hur jag skall blåsa en plexiglaskupol, akrylkupol eller dome som det kallas i dessa sammanhang.
Jag har tagit ventilen från ett bildäck, monterat den i en MDF-skiva och på skivans ovansida borrat ett antal hål för att få en jämn luftström.
Behöver en skiva med hål i som jag kan blåsa upp plasten genom och jag har gjort några olika mallar för olika diametrar av kupol.
Den minsta passar till ett 110 mm avloppsrör om jag behöver tänka om hela min design.
Nästa steg är att bygga en jigg där jag på ett enkelt sätt kan klämma fast ovanstycket och blåsa luft från undersidan.
Jag har tagit ventilen från ett bildäck, monterat den i en MDF-skiva och på skivans ovansida borrat ett antal hål för att få en jämn luftström.
Behöver en skiva med hål i som jag kan blåsa upp plasten genom och jag har gjort några olika mallar för olika diametrar av kupol.
Den minsta passar till ett 110 mm avloppsrör om jag behöver tänka om hela min design.
Nästa steg är att bygga en jigg där jag på ett enkelt sätt kan klämma fast ovanstycket och blåsa luft från undersidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kupoljigg och o-ringsspår
Nu börjar min ”kupolblåsarjigg” ta form. Hela min design bygger på att jag lyckas blåsa en kupol med ytterdiameter av 215 mm. Ca 1000 kr plus moms kostar det att få en specialbeställd så jag hoppas slippa det…
Räknar med att täta farkosten med en o-ring som jag fräser ner i botteplattan. Kupolen skruvas sedan ihop i ett förband med 12 skruvar och jag hoppas det räcker.
Här är stora riskmomentet i mitt projekt.
Hittade en trevlig programvara hos Trelleborg http://www.tss.trelleborg.com/se/se/ser ... lator.html för att räkna ut hur brett och djupt o-ringsspåret skall vara.
Jag vill ha en 4 mm o-ring med en innerdiameter på 221 mm (då har jag 3 mm gods tillgodo inåt) och har en 4,7 mm pinnfräs liggandes. Om jag inte behöver göra spåret bredare får jag också plats med mitt M4 bultförband utanför o-ringsspåret.
Programvaran säger mig att ett spår med 221 mm innerdiameter och en spårbredd på 4,7 mm skall vara 3,3 mm djupt för att få en spårfyllnad på optimala 85% och en hoptryckning av o-ringen på 18%. Spännande. Hoppas jag får tag på en o-ring också. Verkar finnas en hel del som säljer dessa på nätet. I värsta fall får jag försöka vilka ett o-ringssnöre eller göra en o-ring av vulktape.
Räknar med att täta farkosten med en o-ring som jag fräser ner i botteplattan. Kupolen skruvas sedan ihop i ett förband med 12 skruvar och jag hoppas det räcker.
Här är stora riskmomentet i mitt projekt.
Hittade en trevlig programvara hos Trelleborg http://www.tss.trelleborg.com/se/se/ser ... lator.html för att räkna ut hur brett och djupt o-ringsspåret skall vara.
Jag vill ha en 4 mm o-ring med en innerdiameter på 221 mm (då har jag 3 mm gods tillgodo inåt) och har en 4,7 mm pinnfräs liggandes. Om jag inte behöver göra spåret bredare får jag också plats med mitt M4 bultförband utanför o-ringsspåret.
Programvaran säger mig att ett spår med 221 mm innerdiameter och en spårbredd på 4,7 mm skall vara 3,3 mm djupt för att få en spårfyllnad på optimala 85% och en hoptryckning av o-ringen på 18%. Spännande. Hoppas jag får tag på en o-ring också. Verkar finnas en hel del som säljer dessa på nätet. I värsta fall får jag försöka vilka ett o-ringssnöre eller göra en o-ring av vulktape.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Örjans ROV
För dom trycken du ska utsätta din rov för så kan du köpa oring på meter vara och sedan limma denna till rätt längd.
Vi har limmat oringar som sitter i hydraul kopplingar med 360bar tryck och dom håller precis lika länge som en o limmad. Är bara spåret rätt (vilket du har hittat data på) så kommer oringen aldrig gå sönder
Limmet vi använder är locktight vanligt snabb lim
Vi har limmat oringar som sitter i hydraul kopplingar med 360bar tryck och dom håller precis lika länge som en o limmad. Är bara spåret rätt (vilket du har hittat data på) så kommer oringen aldrig gå sönder
Limmet vi använder är locktight vanligt snabb lim
Re: Örjans ROV
Häftig design på din ROV och en snygg ritning!
Jag funderar bara på djupledstrustern. Uppåt kommer den nog kunna fungera hyfsat, men jag undrar om du kommer få nån effekt när du vill neråt. Jetstrålen kommer väl att slå i skrovet? Du kanske ska ha två stycken fördelade på var sida om skrovet, vilket ger bättre effektivitet.
Jag funderar bara på djupledstrustern. Uppåt kommer den nog kunna fungera hyfsat, men jag undrar om du kommer få nån effekt när du vill neråt. Jetstrålen kommer väl att slå i skrovet? Du kanske ska ha två stycken fördelade på var sida om skrovet, vilket ger bättre effektivitet.
Re: Örjans ROV
Klok tanke. Jag räknar med att farkosten skall vara så balanserad i vikt att det behövs väldigt lite kraft att få den nedåt. Funderar även på att ha en trimtank invändigt (om jag får tid och plats). Risken finns att jag får lite kraft neråt, men jag tror att börjar så här i alla fall.
/Örjan
/Örjan