Transistor
-
Transistor
Transistor Hur fungerar en transistor? Jag funderar på att använda en transistor för att förstärka en analog signal 15-25 vdc Så att den ska orka dra en ingång hur gör jag då? Och hur kopplar man transistorn
- Schnegelwerfer
Du måste specifiera problemet om du vill få några vettiga svar. Vad menar du med att "orka dra en ingång"? Ingång till vad?
Enkelt förklarat är en bipolär transistor en strömförstärkare. Strömmen in eller ut från basen förstärker kollektor-emitterströmmen i storleksordningen hundratals ggr.
Man kan fördjupa sig hur mycket som helst i olika transistortyper och deras funktioner, men det får du leta upp själv.
Enkelt förklarat är en bipolär transistor en strömförstärkare. Strömmen in eller ut från basen förstärker kollektor-emitterströmmen i storleksordningen hundratals ggr.
Man kan fördjupa sig hur mycket som helst i olika transistortyper och deras funktioner, men det får du leta upp själv.
-
Sorry ska försöka förklara så gått jag kan. Jag har en fotoresistor. Som ger en analog signal mellan 15-25 volt dc. När jag kopplar den till ett relä eller en PLC ingång dör signalen, den orkar alltså en dra ingången eller reläet. Min fundering kan man använda en transistor för att förstärka strömmen. Så att signalen blir stark nog att dra reläet, och isåfall hur gör man? Jag kan inte så mycket om elektronik, jag är mer åt styr och reglerhållet.
-