Hur väljer jag trafo?
Hur väljer jag trafo?
Tjena!
Tänkte försöka mig på att bygga en 5-10w transistorförstärkare.
typ den nedan:
Hur bestämmer jag vilken matningsspänning jag vill ha och hur
mycket ström trafot behöver kunna palla med?
OBS den ovan har ju +-50V men om jag skulle klura ut något själv? hur ska jag tänka då?
kollar man hur mycket alla transistorer kommer att dra eller hur gör man?
Jag har noll koll.
vore otroligt tacksam för hjälp.
Tänkte försöka mig på att bygga en 5-10w transistorförstärkare.
typ den nedan:
Hur bestämmer jag vilken matningsspänning jag vill ha och hur
mycket ström trafot behöver kunna palla med?
OBS den ovan har ju +-50V men om jag skulle klura ut något själv? hur ska jag tänka då?
kollar man hur mycket alla transistorer kommer att dra eller hur gör man?
Jag har noll koll.
vore otroligt tacksam för hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Hur väljer jag trafo?
Det var en bra fråga. Nästa fråga skulle kunna vara var du får tag i transistorerna och svaret på den frågan är - vet inte, men om du hittar sådana lär de kosta en helsickes massa pengar, inte de 30-50 spänn de kostade en gång i tiden utan någon tiopotens mer.
Ska du bygga 50-100W diskret transistorsteg, titta på byggen som heter Lynx, Leach resp SymAsym, t ex.
Ska du bygga 50-100W diskret transistorsteg, titta på byggen som heter Lynx, Leach resp SymAsym, t ex.
kanske skrev lite luddigt ovan.
tänkte bygga en 5- 10W gitarrförstärkare. med mosfetar, för det ska vara bra har jag hört.
tänkte bygga en 5- 10W gitarrförstärkare. med mosfetar, för det ska vara bra har jag hört.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Just mosfetarna i schemat ovan är mycket rara idag och gisdyra. Jag skulle bygga med rör - 6V6 t ex.
Nu var väl schemat i det aktuella fallet bara ett exempel, grundfrågan som han ställer är hur man räknar ut vad man behöver för matningsspänning baserat på önskad uteffekt.
Det är väl bara att räkna baklänges. Vill du ha 10 W i 8 ohm så innebär det att du enligt ohms lag måste ha en spänning på 8,9 V (P=U^2/R).
(Ska man vara petig så ger ju förstärkaren inte en effekt ut utan en spänning, det krävs en ström (d.v.s. en last) för att det ska bli en effekt. Högtalaren är den lasten.)
Det är effektivvärde vi tittar på då, och vi räknar för enkelhets skull på ren sinus. Det ger ett toppvärde på 12,6 V.
Sen har jag ingen aning om i hur stor utsträckning man i förstärkare behöver ta hänsyn till höga toppar i ljudet, det behövs kanske lite marginal där.
Sen får man titta på konstruktionen hur stort spänningsfall man får över transistorerna och lägga till det.
Det är väl bara att räkna baklänges. Vill du ha 10 W i 8 ohm så innebär det att du enligt ohms lag måste ha en spänning på 8,9 V (P=U^2/R).
(Ska man vara petig så ger ju förstärkaren inte en effekt ut utan en spänning, det krävs en ström (d.v.s. en last) för att det ska bli en effekt. Högtalaren är den lasten.)
Det är effektivvärde vi tittar på då, och vi räknar för enkelhets skull på ren sinus. Det ger ett toppvärde på 12,6 V.
Sen har jag ingen aning om i hur stor utsträckning man i förstärkare behöver ta hänsyn till höga toppar i ljudet, det behövs kanske lite marginal där.
Sen får man titta på konstruktionen hur stort spänningsfall man får över transistorerna och lägga till det.
nu beror det på hur mycket dunk du vill ha i din musik, och sådant är högst subjektivt...
vissa har basratten på max...
men normalt är kanske +9dB i topparna med 0dB referens. vilket i innebär 3ggr så hög spänning i matningen än den som ger, i din fråga, 10w uteffekt, alltså ca 25 - 30V.
och du måste lägga till effekt för tomgångströmmen, som kan bli ganska hög.
100mA i tomgång med +-25v blir c.a. 5W.
så sikta på minst 15W trafo och +-25V.
jag byggde en förstärkare snarlik den på ritningen för 30 år sen... och matade den med -+80V, den gav 600w i peak.
vissa har basratten på max...

men normalt är kanske +9dB i topparna med 0dB referens. vilket i innebär 3ggr så hög spänning i matningen än den som ger, i din fråga, 10w uteffekt, alltså ca 25 - 30V.
och du måste lägga till effekt för tomgångströmmen, som kan bli ganska hög.
100mA i tomgång med +-25v blir c.a. 5W.
så sikta på minst 15W trafo och +-25V.
jag byggde en förstärkare snarlik den på ritningen för 30 år sen... och matade den med -+80V, den gav 600w i peak.
tack för den lektionen! Detta ska antecknas.
hur listar jag ut hur mycket ström transformatorn bör palla med?
hur listar jag ut hur mycket ström transformatorn bör palla med?
I princip ja. Man bör ju för säkerhets skull ha lite marginal där, eftersom en trafo har en inre resistans så dess utspänning sjunker lite när man tar ut hög ström.
Ta en trafo med mer VA än den maxeffekt, [W] du ska ta ut. För en gitarrförstärkare, höfta till med 2ggr mer. Matningsspänningen och högtalarimpedansen ger max uteffekt. Med 2x15VAC och 8 ohms last så bör du få ut runt 20W, dvs en trafo på +/-15V och ca 40-50VA vore inte fel. Tänk på att effekt och hörselintryck för ljudnivå inte alls är linjära i förhållande till varandra. Har du 10W och ökar till 20W så är skillnaden knappt märkbar så häng inte upp dig för mycket på uteffekten. En 2x12VAC trafo bör ge runt 10W i en 8 ohms högtalare om du hellre vill ha det.
Och tänk på att om du köper dessa transistorer på nätet så är det väldigt osäkert om det är äkta vara eller inte. Så fort komponenter blir dyra så finns det dom som tar en billigare komponent och märker om dem....
Och tänk på att om du köper dessa transistorer på nätet så är det väldigt osäkert om det är äkta vara eller inte. Så fort komponenter blir dyra så finns det dom som tar en billigare komponent och märker om dem....
skulle en sån här fungera då?
http://www.electrokit.com/transformator ... v-1a.45713
den var ju så förbaskat billig. kan det vara något ruttet med den eller har jag hittat fel sort?
Att det fanns sånna fultrick med trissorna. Hur vet man att man inte blir blåst?
http://www.electrokit.com/transformator ... v-1a.45713
den var ju så förbaskat billig. kan det vara något ruttet med den eller har jag hittat fel sort?
Att det fanns sånna fultrick med trissorna. Hur vet man att man inte blir blåst?
vad gör utimpedansen för skillnad 4, 8 eller 16?
Nu ställer jag massa dumma frågor, fast jag har ingen koll på detta
och så är man ju anonym här
Nu ställer jag massa dumma frågor, fast jag har ingen koll på detta

och så är man ju anonym här

Du blandar nog ihop lite saker här nu.
En förstärkare ger en spänning ut. Det är högtalaren som har en impedans.
10 V i 8 ohm ger 12.5 W
10 V i 4 ohm ger 25 W
Sen kan visserligen förstärkaren har en utimpedans, men för högsta uteffekt ska den nog vara så liten som möjligt (annars kommer ju stora delar av effekten bli värme i förstärkaren). För snabba signaler (=höga frekvenser) behöver man impedansmatchning (samma impedans i utgång, kabel och ingång) för att undvika reflektioner, men det tror jag inte är nödvändigt med ljudsignaler.
En förstärkare ger en spänning ut. Det är högtalaren som har en impedans.
10 V i 8 ohm ger 12.5 W
10 V i 4 ohm ger 25 W
Sen kan visserligen förstärkaren har en utimpedans, men för högsta uteffekt ska den nog vara så liten som möjligt (annars kommer ju stora delar av effekten bli värme i förstärkaren). För snabba signaler (=höga frekvenser) behöver man impedansmatchning (samma impedans i utgång, kabel och ingång) för att undvika reflektioner, men det tror jag inte är nödvändigt med ljudsignaler.