Trådlösa högtalare och räckvidd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Trådlösa högtalare och räckvidd

Inlägg av G-man »

Jag har ett par trådlösa högtalare som går på 2,4GHz bandet. När jag skriver trådlösa så är detta en överskattning som heter duga...

Räckvidden var angedd till ca 30 meter under öppna förhållanden, i verkligheten håller sig detta runt max 8 meter, min avsikt var att använda dem i uterummet så mitt mål var lite under det som ståg angivet. kanske 6 meter med en vägg/glas imellan.
Jag skulle ha lämnat tillbaks dem i tid men av olika anledningar så är de kvar ännu. Jag sitter och funderar på om jag kan göra något åt det, jag har ingen ambition att bygga en förstärkare direkt till dem, men jag vill ha 10 meters störningsfri räckvidd så jag kan använda dem från en sida av väggen till en annan....

Plattan som hötalarna står på har induktionsladdning av högtalarna, jag har provat att koppla ur denna för att se om det stör. Likaså Wlanet hemma har jag haft urkopplat för att se om problemet minskar. Det gör det inte.

Så, efter att ha sett hur antennerna ser ut, så funderar jag på om man kan byta dem till en bättre sort, eller kanske till wlanantenner från en router eller så? Får man någon förbättring av detta?

Bilder på antennen i högtalare och från USB sändaren under.

Ideér mottages tacksamt.

Högtalaren
IMAG0554.jpg
USB sändaren
IMAG0557.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Trådlösa högtalare och räckvidd

Inlägg av thepirateboy »

Förutsatt att antennerna är matchade till 50 ohm så kan du testa att byta ut befintlig mot en wlan-antenn,
det kan ge en liten förbättring. Du kan också testa att montera antennerna i samma riktning, dvs t ex
sändarens antenn vertikalt och även mottagarens antenn vertikalt.

Annars skulle nog jag testa med riktantenner, det borde ge dubbel räckvidd.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Spika kabel! Den absolut sämsta telekabel som går att hitta måste återge bättre ljud än de där trådlösa.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Den här jobbar jag mest med för att jag har den kvar, annars har du förstås rätt Pejlarn! Jag kommer dock fortsätta med att envisas med lite trådlöst fast ha spelaren lokalt.

Till köket har jag hemma på test en Sqeesebox från logitech och en Sonos 5 att ha i köket. Det är ack så bra saker, de kör inte ljudet över radio utan dataströmmen och man styr dem med telefonen eller plattan/datorn.. det kanske blir en sån hit istället(i uterummet där jag slappar i soffan med datorn just nu) men oavsett så vill jag få de här jag har att funger hyggligt iallafall.

Jag ska se om jag kan koppla på en antenn på sändaren till att börja med och se vad det ger!
Skriv svar