Radiokontrollerad brevlåda

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
el34

Radiokontrollerad brevlåda

Inlägg av el34 »

Ska knåpa ihop ett litet system som indikerar när det finns post i brevlådan till min svärföräldrar. Har skaffat sändare och mottagare (trådlöst). Min ide är att göra det enkelt och modifiera sändaren så att istället som den är idag med tryckknapp sätta en tiltsensor istället för tryckknapp så att sändaren skickar en signal när brevbäraren lyfter på locket. Mitt problem är att den tiltsensor som jag har idag är antligen av eller på. Skulle behöva en sensor som skickar en NO-NC-NO signal. Finns det? Tänkt dig locket på en brevlåda,i stängt läge sluttar den svagt neråt (sensor NO). När man lyfter på locket så ska en impuls skickas och stannar locket uppfällt så ska sensorn vara NO. Detta för att sändaren är batteridriven och är det nått som sticker upp ur lådan så ska inte sändare ligga och skicka signal kontant.
Finns det något enkelt sett att lösa detta på ni som vet? I och med att det är batteridrift så vill jag ha en passiv lösning som inte drar någon ström i viloläge.

Hoppas in förstår mitt utlägg :wink:
Senast redigerad av el34 18 mars 2012, 00:39:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Radiokontrollerad brevlåda

Inlägg av YD1150 »

En permanentmagnet och ett tungelement?

http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_relay
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är enkelt att fixa så att det blir en kort puls när brytaren aktiveras. Om den sedan är aktiverat i timmar blir det ändå bara den puls. Till det behövs en kondensator och ett motstånd samt en krets som kan säkra att signalen blir långt nog, t.ex. en timer. ICM7555 ville nog vara grejen till detta.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Vad är det för sändare du har?
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Håller med yd. Magnet som glider i ett rör med ett tungelement utanför röret. Rörets längd så att magneten kan passera tungelementet i båda riktningar.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Tror inte det hjälper trådstartaren, men jag fick en flash-back till tonåren på 80-talet då jag med en kompis provade just radiostyrd brevlåda med stor succé. Men vi hade sändaren i handen och mottagaren i lådan! Ett RC-servo drog upp locket och startade en skrällande kassetbandspelare med rockmusik i brevlådan. På undersidan av locket ritade vi arga ögon.

Sedan väntade vi på brevbäraren... :lol:

Konceptet fungerade jättefint så tillvida att vi visste precis när det kom brev.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Järnkula som åker genom en spole och ger elektrisk energi till en sändare?, eller ren svängningskrets rakt av ;)
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

285025585_504.jpg
Tack för alla svar. Tungelement och en kula i ett rör var ju en fiffig ide :tumupp: Allt det har jag hemma oxå,till och med magnetiska kulor. Sändaren är den här som visas ovan. 433mhz och klarar ett avstånd på ca 100 meter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla hur man har löst det i den här brevlådekonstruktionen!
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Det finns säkert tusen lösningar på denna konstruktion :) Är det någon som sitter på ett tungelement som är NO och vill sälja det till mig?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Sänder verkligen den där sändaren konstant vid intryckt knapp då? Är det så att den bara skickar en signal vid intryckt knapp är ju saken ur världen. Men det kanske du redan har kollat?

Tungelement? Köp en vanlig magnet-larmkontakt med stängd, eller både öppen- och stängdkrets i samma. Kapslad och klar!
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Japp, den sänder tyvärr konstant vid knapptryck. Har inte hunnit kolla upp vart man kan köpa tungelement än,lilljäntan fyller år så det är full rulle här :shock: . Tittade som hastigast på Kjell.com men dom verkar bara ha NC element. Bästa hade varit att ha ett löst tungelement då jag kan göra "sensorn" så liten som möjligt. Allt ska vara i stort sett underhållsfritt då det är 97 mil mellan mig och svärföräldrar :wink:
jah

Inlägg av jah »

Undrar om inte Kjell har fel i sina produktbeskrivningar.
Larmkontakter är nästan alltid NO, men Kjell kanske tycker att Normal = magnet nära...?

Annars har jag ett gäng lösa NO tungelement jag kan sälja.
/J
Nerre

Inlägg av Nerre »

Byt till en större brevlåda där locket alltid går igen? Idag finns det ju faktiskt rätt strikta krav på storlek på grejer som delas ut med posten, jag kan inte minnas att vi nån gång de senaste 20 åren har fått något i lådan som var så stort att locket inte gick igen.

Eller montera brytaren så den sluter momentant när locket är öppnas eller stängs, men inte hålls sluten om locket hålls öppet av något.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Visst byta brevlåda är ju en enkel lösning,dock inte lika rolig :wink: Vet att posten i bland inte bryr sig om om locket är stängt eller om nått sticker upp/ut. Dom orkar väl inte bry sig eller ha tid med sitt stressade schema.

jah. Pma mig gärna om pris och om hur du vill ha betalt. Köper gärna säg tre stycken tungelement av dig,bra att ha någon på lager :wink:
Skriv svar